بامداد پنج‌شنبه ۲۳ فوریه/ ۴ اسفند، هواپیماهای اسرائیلی اهدافی را در نوار غزه بمباران کردند. الجزیره نوشته است که این حمله پاسخی به پرتاب راکت از نوار غزه به شهرک‌های اسرائیلی بوده است. تنش میان اسرائیل و فلسطین پس از یورش مرگبار سربازان اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی که منجر به کشته شدن ۱۰ فلسطینی شد، شدت گرفته است.

تنش‌های جدید یکی از مرگبارترین دوره‌های درگیری سال‌های اخیر بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن است، جایی که ده‌ها فلسطینی در اثر تیراندازی سربازان اسرائیل از آغاز سال جاری میلادی کشته شده‌اند. در مقابل حملات فلسطینیان به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ منجر به کشته شدن ۱۱ نفر شده است.

این خشونت‌ها در اولین هفته‌های کاری دولت جدید راست افراطی اسرائیل رخ می‌دهد که قول داده است موضعی سخت علیه فلسطینی‌ها اتخاذ کند و متعهد شده است که شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی‌ را افزایش دهد.

https://www.radiozamaneh.com/753419

ارتش اسرائیل گفت که شبه نظامیان فلسطینی بامداد پنج‌شنبه شش موشک از نوار غزه به سمت جنوب این کشور شلیک کردند. ارتش اسرائیل افزود پدافند هوایی پنج راکت را که به سمت شهرهای اشکلون و سدروت شلیک شده بود، رهگیری کرد. یک موشک در یک میدان باز فرود آمد. هواپیماهای اسرائیلی سپس چندین هدف را در شمال و مرکز غزه، از جمله یک سایت تولید تسلیحات و یک مجتمع نظامی متعلق به گروه شبه نظامی حماس که بر غزه حاکم است، هدف قرار دادند. گزارشی مبنی بر زخمی شدن افراد در اسرائیل و غزه منتشر نشده است.

صدها فلسطینی روز چهارشنبه در مراسم تشییع جنازه ۱۱ نفری که توسط نیروهای اسرائیلی در جریان یورش به نابلس کشته شدند، شرکت کردند. حمله روز چهارشنبه اسرائیل به نابلس یکی از مرگبارترین حملات اسرائیل در کرانه باختری اشغالی از زمان انتفاضه دوم یا قیام فلسطینیان در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بود.

به گفته مقامات بهداشتی، در میان کشته‌شدگان حمله روز چهارشنبه در نابلس، دو مرد فلسطینی ۷۲ و ۶۱ ساله و یک پسر ۱۶ ساله بودند. ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. گروه‌های فلسطینی تنها عضویت ۶ نفر از کشته‌شدگان را در میان گروهشان تأیید کردند. مقامات همچنین گفتند که یک مرد ۶۶ ساله بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور جان باخت.

https://www.radiozamaneh.com/753843

در پاسخ به این حمله، سراسر کرانه باختری روز پنج‌شنبه اعتصاب کردند و مدارس، دانشگاه‌ها و مغازه‌ها همگی در اعتراض تعطیل شدند. مدارس و دانشگاه‌ها در غزه هم تعطیل شدند. اکثر مغازه‌ها در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) نیز دست از کار کشیدند.

پلیس اسرائیل اعلام کرد که در حالت آماده باش به سر می‌برد، در حالی که گروه حماس در غزه گفت که صبرش به پایان رسیده است. جهاد اسلامی، یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی، متعهد شد که انتقام بگیرد.

نابلس و منطقه مجاور آن جنین کانون حملاتی بوده‌اند که اسرائیل در سال گذشته انجام داده است.

خشونت در کرانه باختری اغلب واکنش شبه نظامیان در غزه را به دنبال دارد، اگرچه گروه‌های شبه نظامی فلسطینی بلافاصله مسئولیت حملات راکتی را بر عهده نگرفتند.

طبق آمار آسوشیتدپرس، در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ فلسطینی در کرانه باختری و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) کشته شده‌اند.

بر اساس آمار یک گروه حقوق بشر اسرائیلی سال گذشته، نزدیک به ۱۵۰ فلسطینی در آن مناطق کشته شدند که این مرگبارترین سال از سال ۲۰۰۴ در آنجا محسوب می‌شود. حدود ۳۰ نفر از طرف اسرائیلی در حملات فلسطینی‌ها کشته شدند.

اسرائیل می‌گوید بیشتر کشته شدگان شبه نظامی بودند. اما جوانان معترض به یورش‌ها و سایرینی که در درگیری‌ها شرکت نداشتند نیز کشته شده‌اند.

اسرائیل کرانه باختری را به همراه نوار غزه و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) در جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. فلسطینی‌ها به دنبال پس گرفتن این سرزمین‌ها برای تشکیل کشور مستقل خود هستند.