وزارت دادگستری و امنیت هلند در گزارشی با اشاره به نتایج یک نظرسنجی گسترده تأیید کرد ۸۳ درصد از دختران و زنان جوان در هلند مورد آزار جنسی خیابانی قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش «تایمز هلند» (NL Times) از نظرسنجی مذکور ۶۳ درصد از زنان و دختران گفته‌اند که آزار جنسی خیابانی آزادی آن‌ها را محدود کرده و آن‌ها را مجبور کرده قید استفاده از حمل و نقل عمومی و رفتن به باشگاه ورزشی یا حتی مدرسه و محل کار خود را بزنند.

دیلان ییشیلگُز زگاریوس، وزیر دادگستری و امنیت هلند در واکنش به این خبر در توییتر گفت:

این [میزان از آزار جنسی خیابانی] غیرقابل قبول است. خیابان‌ها مال ماست، نه مال کسانی که فکر می‌کنند حق دارند دیگران را آزار دهند.

او خواستار تدوین قانونی در پارلمان برای ممنوعیت آزار جنسی در خیابان و وسایل نقلیه عمومی شد.

شعبه هلندی سازمان «برنامه بین‌المللی» ( Plan International) – یک سازمان توسعه همکاری مستقر در بیش از ۷۵ کشور جهان که با تمرکز ویژه بر دختران و زنان جوان آسیب‌پذیر و در جهت برابری جنسیتی فعالیت می‌کند – در تحقیق خود از ۱۰۸۷ دختر و زن جوان ۱۵ تا ۲۵ ساله در هلند نظرسنجی کرده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد دختران و زنان جوانی که در هلند زندگی می‌کنند، از لمس ناخواسته و گاه تهدیدآمیز تا آزار جنسی کلامی مردان را در خیابان و حمل و نقل عمومی تجربه کرده و حتی در مواقعی بدون رضایتشان از آن‌ها عکس یا فیلم گرفته شده است.

۳۰ درصد از آن‌ها گفته‌اند که مورد تعرض (فیزیکی) جنسی قرار گرفته‌اند، ۲۶ نفر گفته‌اند که مردی آن‌ها را تعقیب کرده و ۴۶ درصد آزار جنسی کلامی هنگام راه‌رفتن در خیابان یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی را گزارش کرده‌اند. شش درصد از پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند که مورد خشونت جنسی از جمله تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

درباره تأثیر آزارها بر زندگی دختران و زنان جوان هم نظرپرسی شده‌ است. ۶۱ درصد گفته‌اند که از بیم آزار و اذیت وانمود می‌کنند که در حال استفاده از تلفن‌شان هستند، ۳۰ درصد کلیدهایشان را محکم در دست می‌گیرند (مثلاً برای القای نزدیک بودن به مقصد) و ۳۰ درصد هم به خاطر آزارها مجبور شده‌اند نحوه لباس پوشیدنشان در خیابان یا وسایل نقلیه عمومی را عوض کنند.

۵۳ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به خاطر آزار مردان تنهایی سفر نمی‌کنند، ۴۷ درصد گفته‌اند از رفتن به برخی مکان‌های خاص اجتناب می‌کنند، ۱۵ درصد گفته‌اند در فضای باز ورزش نمی‌کنند و ۱۵ درصد هم تأیید کرده‌اند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنند تا از خود مواظبت کنند.

از کل جامعه هدف این تحقیق تنها ۱۰ درصد از دختران و زنان جوانی که آزار و خشونت جنسی مردان را تجربه کرده‌اند به پلیس مراجعه کرده‌اند. ۲۷ درصد از آن‌هایی که آزار جنسی را گزارش کرده‌اند گفته‌اند که پلیس آن‌ها را جدی نگرفته و ۱۵ درصد هم گفته‌اند که پلیس به آن‌ها توصیه کرده که گزارش نکنند.

گارانس رویس-دولدر، مدیر «برنامه بین‌المللی» ضمن اعلام این ارقام گفت:

آزار جنسی در خیابان می‌تواند منجر به ترس، ضربه و تغییرات عمیق در تصویر دختران از خود شود. همچنین به عادی‌سازی خشونت علیه دختران و زنان کمک می‌کند.

او افزود:

دختران در سرتاسر جهان، آگاهانه یا ناخودآگاه به خود می‌آموزند که تجربیات ناخواسته را به حداقل برسانند در حالی که این دغدغه ناخواسته و تحمیلی مانع از رشد آن‌ها می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که آزار جنسی، دختران را از دنبال‌کردن یک فعالیت اجتماعی، سرگرمی یا ورزش باز می دارد زیرا راه رسیدن به محل آن ناامن است. در موارد حادتر ترس از آزار و اذیت حتی دختران را از رفتن به مدرسه یا درخواست شغل باز می‌دارد. این روند باید متوقف شود و دختران و زنان جوان باید بتوانند به طور کامل و بدون آزار و اذیت رشد کنند.