یک هفته قبل از سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، سفیر روسیه در سازمان ملل مدعی شد که غرب مصمم به نابودی روسیه است و اعلام کرد: «ما چاره‌ای جز دفاع از کشورمان نداشتیم.»

سفرای غربی در پاسخ روسیه را متهم کردند که از جلسه شورای امنیت استفاده می‌کند و از تجاوز نظامی «غیرقابل توجیه» به کشور همسایه‌اش دفاع می‌کند.

نشست روز جمعه ۱۷ فوریه/ ۲۶ بهمن شورای امنیت سازمان ملل متحد به شکاف عمیق بین طرف‌های تخاصم و فقدان چشم‌انداز پایان جنگ پرداخت. تجاوز نظامی روسیه به دومین سال خود وارد خواهد شد و تا اینجا ده‌ها هزار تلفات به دو طرف وارد ‌شده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، کشورهای غربی از جمله فرانسه و آلمان را متهم کرد که از اجرای توافق مینسک به میانجیگری دو کشور برای پایان دادن به درگیری بین اوکراین و جدایی‌طلبان در لوهانسک و دونتسک در شرق این کشور که اکثراً روس زبان هستند، سرباز زده‌اند. درگیری جدایی‌طلبان شرق اوکراین با دولت مرکزی در آوریل ۲۰۱۴ پس از الحاق کریمه به روسیه تشدید شد.

https://www.radiozamaneh.com/753613

نبنزیا گفت: «شما به خوبی می‌دانستید که روند مینسک برای شما فقط یک پرده دود بود در مقابل چشم روسیه تا رژیم کی‌یف را دوباره مسلح کنید و آن را برای جنگ علیه روسیه به نام منافع ژئوپلیتیک خود آماده کنید.»

ریچارد میلز، معاون سفیر ایالات متحده، روسیه را متهم کرد که «تعهد خود را» در توافق‌نامه‌های مینسک اجرا نکرده است، در حالی که سایر امضاکنندگان – فرانسه، آلمان، اوکراین و سازمان امنیت و همکاری اروپا – «به دنبال اجرای آن‌ها با حسن نیت بودند.»

دی ریویر، نماینده فرانسه گفت که کشورش و آلمان از سال ۲۰۱۵ به صورت «خستگی ناپذیر» برای گفت‌وگو بین طرفین فعالیت کرده‌اند. وی تاکید کرد: «مشکلاتی که در اجرای این توافق‌ها پیش می‌آید هرگز نمی‌تواند به عنوان توجیه یا بهانه روسیه برای پایان دادن به گفت‌وگو  و آغاز خشونت باشد».

دی ریویر یادآور شد که دقیقاً یک سال پیش، در ۱۷ فوریه ۲۰۲۲، سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، مجدداً به شورا تأکید کرد که توافقات مینسک «تنها مبنای حقوقی بین المللی» برای حل مناقشه در اوکراین است و شایعات درباره مداخله نظامی روسیه بی اساس و ناشی از پارانویای غرب است. چهار روز بعد، روسیه استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد.

دی ریویر گفت: «یگانه و تنها درسی که در اینجا باید آموخت این است که روسیه با حمله به اوکراین، به تنهایی پایان دادن به گفت‌وگو و مذاکره را انتخاب کرده است. این تصمیم به تنهایی بر هم زدن توافقات مینسک، که هدف اصلی آن، ادغام مجدد برخی مناطق دونتسک و لوهانسک تحت حاکمیت کامل اوکراین، در ازای تمرکززدایی گسترده بود، اتخاذ شد.»

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز به بیانیه ورشینین در شورا اشاره کرد که ادعاهای حمله روسیه یک هفته قبل از دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را بی اساس می‌خواند و گفت که بریتانیا از آن ماجرا درس‌هایی آموخته است.

او گفت: «روسیه وقتی درباره قصد حمله به اوکراین هشدار دادیم دروغ گفت. روسیه در حال برنامه‌ریزی برای جنگ بود در حالی که ما خواستار دیپلماسی و کاهش تنش بودیم و روسیه همچنان مرگ و ویرانی را انتخاب می‌کند در حالی که جهان خواستار صلح عادلانه است.»

سفیر روسیه در مقابل گفت که «سیاست جنایتکارانه رهبری اوکراین که توسط غرب تشویق شده بود» دلیل امتناع او از اجرای توافقات مینسک بود.

او پس از یک سال جنگ به اعضای غربی شورای امنیت گفت: «بدیهی است که ما نمی‌توانیم در آینده مانند گذشته زندگی کنیم.»

https://www.radiozamaneh.com/753135

نبنزیا غرب را به «روس‌هراسی عمیق» و «عزم برای نابودی کشورمان، با استفاده از نیروی نیابتی» متهم کرد. و او مدعی شد که علاقه‌ای به ایجاد یک سیستم امنیتی اروپایی و یورو آتلانتیک در کنار روسیه ندارد، «زیرا برای شما چنین سیستمی فقط می‌تواند علیه روسیه باشد».

«ما هیچ اعتمادی به شما نداریم و نمی‌توانیم هر قولی را که می‌دهید باور کنیم – نه در مورد عدم گسترش ناتو در شرق، یا تمایل شما برای مداخله نکردن در امور داخلی‌مان و نه داستان‌سرایی در مورد صلح.»

او گفت: «شما نشان دادید که مذاکره با شما غیرممکن است. شما با ایجاد مقری برای نئونازی‌ها و نئوناسیونالیست‌ها در مرزهای ما و سپس تحریک آن نشان دادید که چقدر خیانتکار هستید.»

سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، روسیه را به نقض توافقنامه‌های مینسک متهم کرد. او برای نمونه به بندی از توافق مینسک در تاریخ  ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴  اشاره کرد که به ارتش، شبه نظامیان و مزدوران دستور داده بود اوکراین را ترک کنند. بندی که هرگز اجرا نشد.

او گفت: «حقیقت این است که پوتین یک بار برای همیشه ثابت کرد که مذاکره با او غیرممکن است. تضعیف مداوم و مرگ نهایی توافقات مینسک توسط روسیه این موضوع را کاملاً روشن می‌کند.»

کیسلیسا گفت: «اوکراین از نیروهای سیاسی مستقل در روسیه می‌خواهد که به خود بیایند و پوتین را مجبور کنند تا خواسته‌های مجمع عمومی سازمان ملل را برای توقف فوری استفاده از زور و خروج نیروهای نظامی روسیه از اوکراین اجرا کند. دیکتاتور باید تسلیم شود و به تاریخ بپیوندد.»