دموکرات‌ها در کنگره آمریکا روز جمعه ۳۰ دسامبر/۹ دی سوابق مالیاتی شش ساله دونالد ترامپ را برای عموم منتشر کردند و اسنادی را افشا کردند که رئیس‌جمهوری سابق این کشور مدت‌ها به دنبال مخفی نگه داشتن آن بود. این شکست دیگری است برای دونالد ترامپ که خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند.

یک کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده که تحت کنترل دموکرات‌هاست، اظهارنامه‌های اصلاح‌شده ترامپ را برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ منتشر کرد.

داده‌های مالیاتی ترامپ اکنون برای بررسی‌ روزنامه‌نگاران، کارشناسان مالیاتی مستقل و سایر افراد در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود و می‌تواند ثروت ترامپ، عملکرد کسب‌وکار او و چگونگی کاهش بدهی‌های مالیاتی‌اش را روشن کند.

نزدیک به ۶ هزار صفحه سوابق شامل بیش از ۲۷۰۰ صفحه اعلام مالیات شخصی ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ، به علاوه بیش از ۳ هزار صفحه اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کارهای او است.

سوابق نشان می‌دهد که درآمد و بدهی مالیاتی ترامپ از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، در طول اولین دوره نامزدی ریاست جمهوری و دوره بعدی ریاست جمهوری وی، به شدت نوسان داشته است. او و همسرش ادعای کسورات و زیان‌های زیادی داشتند و چندین سال مالیات بر درآمد کمی پرداخت کرده‌اند یا اصلاً پرداخت نکرده‌اند.

ترامپ، تاجری که برای اولین بار با ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ به منصب دولتی رسید، اولین کاندیدای ریاست جمهوری در دهه‌های اخیر بود که اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرد. او از کمیته مجلس نمایندگان شکایت کرد تا اسناد مالیاتی‌اش را خصوصی نگه دارد، اما دادگاه عالی ایالات متحده به نفع کمیته رأی داد.

در یافته‌هایی که هفته گذشته فاش شد، کمیته اعلام کرد که نهاد مالیات‌ستانی آمریکا، قوانین خودش را زیر پا گذاشته و در زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود سه سال از چهار سال پرونده مالیاتی او را حسابرسی نکرده است.

ریچارد نیل، رئیس کمیته بررسی این پرونده در مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای گفت: «یافته‌های ما ساده بودند. سیستم مالیاتی ممیزی اجباری پرونده‌های مالیاتی ترامپ را تازه زمانی آغاز کرد که ما درخواست بررسی این پرونده را مطرح کردیم.»

 نیل برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ خواسته بود تا اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ و نتایج بررسی پرونده‌های مالی او در اختیارش قرار داده شود.

این آخرین ضربه برای ترامپ ۷۶ ساله بود که دو بار توسط مجلس نمایندگان تحت رهبری دموکرات‌ها استیضاح و هر دو بار توسط سنای ایالات متحده تبرئه شد و اکنون در تلاش برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ با مشکلات قانونی متعددی مواجه است.

در اوایل این ماه، کمیته مجلس نمایندگان که در مورد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده توسط حامیان وی تحقیق می‌کرد، از دادستان‌های فدرال خواست تا او را به چهار جرم از جمله مانع تراشی بر سر راه ماموران قانون و شورش متهم کنند.

ترامپ: این یک خیابان دو طرفه است

در واکنش به این رویداد، ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «دموکرات‌ها هرگز نباید این کار را می‌کردند، دادگاه عالی هرگز نباید آن را تأیید می‌کرد و این امر به اتفاقات وحشتناکی برای بسیاری از مردم منجر خواهد شد. شکاف بزرگ ایالات متحده اکنون بسیار بدتر خواهد شد. دموکرات‌های چپ رادیکال همه چیز را به سلاح تبدیل کرده‌اند، اما به یاد داشته باشید، این یک خیابان دو طرفه خطرناک است.»

کوین بردی، نماینده ارشد جمهوری خواه مجلس نمایندگان هم هشدار داد که این روالی‌ست که در آینده به روسای کمیته‌های مجلس، قدرت «تقریباً نامحدود» برای علنی کردن اظهارنامه مالیاتی شهروندان، از جمله «دشمنان سیاسی»‌شان خواهد داد.

بردی در بیانیه‌ای گفت: «این لکه‌ای تأسف‌آور بر روی کمیته مجلس نمایندگان و کنگره است و باعث ایجاد فضایی تفرقه‌انگیزتر و ناامیدکننده‌تر در سیاست آمریکا خواهد شد. در درازمدت، دموکرات‌ها از آن پشیمان خواهند شد».

جزئیاتی که قبلاً توسط این هیات منتشر شده بود نشان می‌داد که ترامپ در سال ۲۰۲۰، آخرین سال ریاست‌جمهوری‌اش، علیرغم میلیون‌ها دلار درآمد از امپراتوری تجاری گسترده‌اش، هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرد.

با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان پس از کسب اکثریت اندک در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، روز سه‌شنبه کنترل مجلس نمایندگان را در دست خواهند گرفت، دموکرات‌ها فعالیت فشرده‌ای را انجام دادند تا نتیجه اقدامات این کمیته قبل از تغییر ترکیب مجلس نمایندگان منتشر شود.