به گزارش هرانا، شامگاه یکشنبه ۲۷ آذر، زندانیان در زندان قائم‌شهر به انتقال یک زندانی برای اجرای حکم اعدام اعتراض کردند. این اعتراض به درگیری بین مسئولان زندان و زندانیان انجامید.

محمد صادق اکبری، رئیس‌کل دادگستری مازندران در رابطه با جزئیات وقوع درگیری در زندان قائم‌شهر به خبرگزاری قوه قضاییه (میزان) توضیح داد که این درگیری محدود بوده و خاتمه یافته است.اکبری در این رابطه گفت:

«در پی وقوع درگیری میان تعدادی از زندانیان یک بند در زندان قائم‌شهر، جو این بند برای ساعتی متشنج شد که در نهایت با ورودِ فوری نیروهای حفاظت زندان، منازعه خاتمه یافت.»

روز ۲۶ آذر هم در زندان مرکزی کرج، زندانیان در اعتراض به اعدام‌ها شورش کردند. به گزارش هرانا در این شورش و با حمله نیروهای زندان، دست‌کم یک زندانی کشته شد.

روز ۲۷ آذر، رسانه‌های رسمی حکومت از قول رئیس‌کل دادگستری استان البرز نوشتند که در زندان مرکزی کرج زندانیان با نیروهای حفاظت امنیت زندان درگیر شدند. در جریان درگیری در زندان مرکزی کرج یک زندانی کشته شد.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران شورش زندانیان در زندان مرکزی کرج در پی انتقال یک زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی جهت اجرای حکم رخ داد. طبق این گزارش زندانیان بند ۴ با بستن راه ورود مأموران به بند شروع به دادن شعارهای سیاسی کردند.

رسانه‌های حکومت همچنین نوشتند که چند زندانی زخمی شدند. حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز به میزان گفت:

«دو نفر از زندانیان که وضعیت درمانی آنها احتیاج به شرایط بیمارستانی داشت برای درمان به بیمارستان اعزام شده‌اند.»

هریکندی کشته شدن یک زندانی را تکذیب کرد.

سعید اقبالی، که زندانی سیاسی و در زندان رجایی شهر کرج است روز ۲۵ آذر در یک مکالمه تلفنی با خانواده‌اش که فایل صوتی آن در شبکه‌ها منتشر شد هشدار داد که در این زندان احکام اعدام تنها جان زندانیان سیاسی را به خطر نیانداخته است و در مورد زندانی‌های غیرسیاسی هم اجرای حکم اعدام سرعت گرفته است. او گفت پنج زندانی غیرسیاسی در این زندان اعدام شدند.

سعید اقبالی با توجه به وضعیت صدور احکام اعدام برای زندانی‌های اعتراضات اخیر، و افزایش سرعت اجرای احکام اعدام هشدار داد که «فاجعه‌ای بدتر از دهه شصت» در انتظار زندانیان است.

سعید اقبالی در توضیح وضعیت زندان رجایی شهر کرج گفت زندانی‌های سیاسی اعتراضات اخیر که حکم اعدام دریافت کرده‌اند را در این زندان از یک بند به بندی دیگر منتقل می‌کنند که دیگر زندانیان نتوانند از وضعیت آنها خبر بگیرند.

او از استرس فزاینده ناشی از این وضعیت بر زندانی‌های اعدامی صحبت کرد و گفت:

«اینقدر فشار و استرس به این بچه‌ها وارد می‌کنند که فرقی با اعدام ندارد.»

اقبالی از چند نفر از معترضانی که حکم اعدام گرفته‌اند و در رجایی شهر هستند از جمله از محمد به روغنی، محمد قبادلو، ماهان صدارت مرنی نام آورد و گفت این زندانیان را از بندی به بند دیگر می‌برند که کسی از آنها خبر نگیرد.