سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که یک خودروی بمب‌گذاری‌شده کنار جاده‌ای جمعه ۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر در بزرگراهی در جنوب شرقی استان دیاربکر ترکیه منفجر شد و به یک مینی‌بوس پلیس آسیب وارد کرد.

سویلو گفت ۹ نفر از سرنشین‌های مینی‌بوس به بیمارستان منتقل شدند.

وزیر کشور ترکیه عاملان این حمله را یک «سازمان تروریستی» نامید که معمولاً منظور مقامات ترکیه‌ای از این نام حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است که غیرقانونی محسوب می‌شود.

به‌گفته سلیمان سویلو پنج نفر که گمان می‌رود عاملان انفجار و همدستان آن‌ها باشند، بازداشت شده‌اند.

منابع امنیتی و گزارش‌های رسانه‌ای پیشتر گفته بودند که هشت افسر پلیس در این انفجار زخمی شده‌اند، اما سویلو به خبرنگاران گفت که برای ۹ نفر از جمله یک غیرنظامی «هیچ اتفاقی نیفتاده» و هر ۹ نفری که برای احتیاط به بیمارستان منتقل شده بودند، مرخص شده‌اند.

سویلو با بیان این‌که عامل جنایت مسئولیت آن را پذیرفت، افزود او یک خواهر و برادر در پ‌ک‌ک داشت که توسط نیروهای امنیتی در سال ۲۰۰۴ «خنثی» شده بود.

منابع امنیتی گفتند که انفجار در نزدیکی یک بازار دام در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب دیاربکر، بزرگترین شهر منطقه، رخ داد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

ماه گذشته انفجار یک بمب در استانبول شش کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. ده‌ها نفر از جمله یک زن سوری به‌عنوان مظنون بازداشت شدند و دولت ترکیه کردهای سوریه و پ‌ک‌ک را مسئول این انفجار دانست اما یگان‌های مدافع خلق و پ‌ک‌ک هرگونه ارتباط با انفجار در استانبول را تکذیب کردند.

آنکارا انفجار بمب در استانبول را بهانه‌ای برای حملات تازه به شمال سوریه و اقلیم کردستان عراق قرار داد و ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر سال جاری عملیات «پنجه شمشیر» را آغاز کرد؛ مجموعه‌ای از حملات هوایی و آتش توپخانه مداوم علیه مواضع پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق در عراق و سوریه.

پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴ شورش‌هایی را علیه دولت ترکیه آغاز کرد که عمدتاً در جنوب شرقی ترکیه متمرکز بود. تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در این درگیری کشته شده‌اند.

روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به ولادیمیر پوتین همتای روس خود پیشنهاد داده است که سازوکاری سه‌جانبه با روسیه و سوریه برای تسریع در برقراری دیپلماسی بین آنکارا و دمشق و مبارزه با تروریسم تشکیل دهند.