گروهی از کارکنان بهره‌برداری مترو تهران ظهر روز سه‌شنبه ۲۲ آذر، در اعتراض به تبعیض و بی‌عدالتی با فراخوان قبلی مقابل ساختمان مرکزی شرکت تجمع و در دیدار با مدیرعامل شرکت، خواستار پاسخگویی به مطالبات ۱۰ ماده‌ای خود شدند.

تجمع سه‌شنبه کارکنان بهره‌برداری مترو تهران نتیجه انباشت مطالبات و مشکلات آن‌هاست که در سال‌های اخیر به تجمعات اعتراضی متعددی انجامیده اما پاسخ نگرفته است.

آن‌ها در اردیبهشت و خرداد سال ۹۸ در اعتراض به برون سپاری شرکت، عملکرد مدیر عامل شرکت، برداشت میلیاردی مدیرعامل از صندوق مسکن، کسر هزینه بیمه از حقوق و مسائل رفاهی و معیشتی معترضند. آن‌ها همچنین به سکوت شورای شهر تهران در برابر پایمال شدن حق خود تجمع کردند.

آخرین تجمع اعتراضی در شرکت بهره‌برداری مترو تهران سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ از سوی کارگران خط سه مترو تهران صورت گرفت. برخی از کارگران با قراردادهای یک تا سه ماهه کار می‌کنند. دستمزدها پائین و اغلب کمتر از ۶ میلیون تومان است. مدیریت تعداد زیادی از کارگران را اخراج کرده و در نتیجه حجم کار هر کارگر به چند برابر افزایش یافته و ساعت کار روزانه به ۱۲ ساعت رسیده است.

با آغاز اعتراضات سراسری در ۲۵ شهریور، دستگاه‌های امنیتی در همدستی با حراست و مدیران فضای سرکوب و اختناق شدیدی را بر واحدهای تولیدی و خدماتی حاکم کردند تا شکل‌گیری اعتصاب در این مراکز را ناممکن کنند.

حدود ۱۰ هزار تن در مترو تهران شاغلند. شرکت مترو نیز همانند سایر نهادهای وابسته به شهرداری، عرصه فعالیت پیمانکاران شده است. دستمزد کم، حذف بسیاری از ملحقات مزد و شرایط سخت کار پیامد فعالیت پیمانکاران در این شرکت است.

کارکنان بهره‌برداری مترو تهران می‌گویند تبعیض در شرکت مترو نهادینه شده و «پرسنل رانتی» حقوق کارکنان عادی را زیرپا می‌گذارند. آن‌ها می‌گویند ۵۰۰ مشاور در شرکت استخدام شده‌اند و بدون این‌که کار مفیدی انجام دهند، ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان حقوق می‌گیرند.

علاوه بر تمامی معضلات، در ماه‌های اخیر، پرداخت وام بانکی به کارکنان متوقف شد و تنها بخشی از آن‌ها قادر شدند برای حل مشکلات مالی خود وام دریافت کنند. ۲۱ آذر هنوز حقوق و حق بیمه کارکنان بهره‌برداری پرداخت نشده بود. کارکنان تهدید کردند در صورت نپرداختن حقوقشان، به سازمان بازرسی کشور شکایت خواهند کرد.

آن‌ها تصمیم گرفتند به‌طور دسته‌جمعی مقابل ساختمان مرکزی شرکت بهره‌برداری مترو واقع درخیابان انقلاب (چهارراه کالج) جمع شوند و خواستار پاسخگویی شوند.

کارکنان بهره‌برداری مترو تهران روزهای پیش از تجمع، مطالبات خود را در ۱۰ ماده برشمرده و تأکید کرده بودند فقط مدیرعامل را پاسخگو می‌دانند و حاضر نیستند درباره مطالباتشان با شخص دیگری گفت‌وگو کنند.

فهرست مطالبات:
۱- اتمام بی‌نظمی در انعقاد قرارداد با بیمه رازی و هر بیمه دیگر جهت بیمه تکمیلی
۲- صحت سنجی تخلفات مطروحه و مواخذه افراد متخلف اعم از شخص وام‌گیرنده و شخص سفارش‌کننده
۳- تعیین تکلیف و تسویه مطالبات معوق سال ۱۴۰۰
۴- پیگیری مصوبه دائمی شدن پرداخت کارانه به شرکت بهره‌برداری همانند سایر زیر مجموعه‌های شهرداری
۵- ارسال اطلاعیه مستند در مورد پرداخت حق جذب به واحدهای مشمول از جمله راهبری قطار
۶- شروع تهیه لباس فرم و تجهیزات حفاظت فردی مناسب مشاغل شرکت مناسب با نوع شغل و با مشورت پرسنل واحد مربوطه
۷- اصلاح آیین‌نامه کمیته منازل سازمانی و شفافیت در امتیازهای اختصاص یافته به نفرات
۸- ایجاد واحد مشاغل سخت و زیان‌آور جهت کمک مشاوره‌ای و حقوقی به متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان‌آور
۹- اعمال مرخصی ۵ هفته‌ای برای مشاغل سخت و زیان‌آور شرکت طبق ماده ۶۵ قانون کار
۱۰- ارتقاء شرایط احراز شغل راهبری قطار از دیپلم‌ به فوق دیپلم

کارکنان بهره‌برداری مترو تهران در پی اجتماع امروز اعلام کردند گرچه تعداد افراد شرکت‌کننده در تجمع زیاد نبود اما نفس حرکت سبب شد مدیریت شرکت نامه‌نگاری حول پرداخت مطالبات کارکنان را آغاز کرده و بخشی از مطالبات معوقه پرداخت شده است.

آن‌ها نوشته‌اند: «این گردهمایی ثابت کرد تا هنگامی که پای حق و حق‌طلبی در میان باشد با وجود هر تهدید و هر ارعابی؛ هستند کسانی که در مقابل زورگویی و فساد سازمانی در شرکت بهره‌برداری مترو بایستند و حق‌شان را فریاد بزنند.»