ساعتی پس از آنکه پدرو کاستیلیو، رئیس‌جمهوری پرو در جریان بحران قانون اساسی با صدور یک فرمان اجرایی قصد داشت پارلمان را منحل کند، نمایندگان او را در یک جلسه استیضاح از ریاست جمهوری پرو برکنار کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قانونگذاران با نادیده گرفتن فرمان اجرایی رئیس جمهوری، استیضاح پدرو کاستیلیو ، سیاستمدار چپ‌گرا را به رأی گذاشتند. ۱۰۱ عضو کنگره پرو به عزل رئیس جهموری این کشور رای داده و شش عضو رای مخالف داده و ۱۰ تن رای ممتنع دادند. کنگره پرو سپس از دینا بلوارته، معاون رئیس جمهوری خواست وظایف کاستیلیو  را به عهده بگیرد.

بر اساس گزارش رویترز پلیس ملی پرو در توییتر تصویری  از کاستیلیو  را در مقر پلیس منتشر کرد.

پلیس ملی پرو اعلام کرد که کاستیلیو  اختیاراتش را نقض کرده و ثبات اجتماعی را بر هم زده است.  

مشخص نیست که رئیس جمهوری عزل شده بازداشت شده است یا نه.

 کاستیلیو  پیش از این وقایع گفته بود که قصد دارد پارلمان را به طور موقت منحل کند. او خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی شده بود. در پی این اقدامات برخی از اعضای کابینه استعفا دادند و کاستیلیو  به انجام کودتا متهم شد.

پلیس و نیروهای مسلح به او هشدار دادند مسیری که او برای انحلال کنگره پرو در پیش گرفته خلاف قانون اساسی است.

کنگره هفته گذشته کاستیلیو  را احضار کرد تا به اتهامات «ناتوانی اخلاقی» در حکومت پاسخ دهد. دادستانی پرو اکتبر گذشته بر اساس قانون اساسی کاستیلیو را متهم کرده بود که تشکیلاتی برای سود بردن از قراردادهای دولتی به راه انداخته و موانعی برای تحقیقات قانونی ایجاد کرده است.  

پدرو کاستیلیو ، فعال سندیکایی از حزب «پرو آزاد» است که تابستان سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری پرتنش با بیش از ۵۰ درصد آرا بر کیکو فوجیموری ۴۶ ساله از حزب «نیروی مردمی» پیروز شد.

کاستیلیو  اتهام فساد را نپذیرفت و گفت گروه‌هایی که به دنبال «سوء استفاده و به دست آوردن مجدد قدرتی هستند که مردم در پای صندوق‌های رای از آنها گرفته‌اند» این «تهمت» را متوجه او کرده‌اند. این معلم چپ‌گرا از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود در ژوئیه ۲۰۲۱، از دو تلاش قبلی پارلمان برای استیضاح، جان سالم به در برده بود.

سفیر آمریکا در پرو از کاستیلیو  به خاطر تلاش برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پارلمانی انتقاد کرده بود. لیزا کنا، سفیر آمریکا در پرو در توییتر نوشته بود:

«ایالات متحده قاطعانه هرگونه اقدام فراقانونی رئیس جمهوری کاستیلیو را برای جلوگیری از اجرای وظایف کنگره رد می‌کند.»

بحران سیاسی در پرو بازار فلزات را به لرزه در آورد. پرو دومین تولیدکننده مس در جهان است. رویترز می‌نویسد تحلیلگران انتظار دارند با برکناری این معلم چپ‌گرا، روند سرمایه‌گذاری‌ها در بازار مس پرو شتاب بگیرد.   

پرو پیش از این هم شاهد کشمکش‌های بزرگی بین رئیس جمهوری و کنگره بوده است.

مارتین ویزکارا، رئیس جمهوری سابق پرو، کنگره را منحل کرد و بعداً در سال ۲۰۲۰ استیضاح شد. سه دهه پیش، آلبرتو فوجیموری، رئیس جمهوراسبق، که در حال حاضر به دلیل نقض حقوق بشر و فساد در زندان است، نیز در پی انحلال کنگره بود.