پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه در صورت موافقت مسکو با مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، غرب باید اعطای تضمین‌ امنیتی مورد نیاز روسیه را در نظر بگیرد، طوفانی از انتقادها را در کی‌یف و متحدان اوکراین در حوزه بالتیک به راه انداخته است.

مکرون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی TF1 گفت که اروپا باید ساختار امنیتی آینده خود را تدوین کند و همچنین به این فکر کند که «در روز بازگشت روسیه به میز مذاکره چگونه به روسیه تضمین دهد.»

میخائیلو پودولیاک، دستیار ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که این جهان است که به تضمین‌های امنیتی روسیه نیاز دارد و نه برعکس.

پودولیاک روز یکشنبه در توییتر نوشت: «جهان متمدن به «ضمانت‌های امنیتی» از نیات وحشیانه روسیه پس از (پایان رهبری) پوتین نیاز دارد.»

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، گفت که روسیه «بدون سلاح اتمی و غیرنظامی» بهترین تضمین صلح نه تنها برای اوکراین، بلکه برای جهان خواهد بود.

دانیلوف در توییتر نوشت: «چه کسی می‌خواهد تضمین‌های امنیتی برای یک دولت تروریست و قاتل فراهم کند؟ به جای (برگزاری دادگاهی مشابه) نورنبرگ – با روسیه قرارداد امضا کنیم و دست بدهیم؟»

دادگاه نورنبرگ برای محاکمه جنایتکاران جنگی نازی پس از جنگ جهانی دوم، امروز در قامت دادگاه‌هایی مانند دادگاه کیفری بین المللی در لاهه دیده می‌شود. مسکو اتهامات درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط نیروهایش در اوکراین را رد می‌کند.

پس از چندین دور گفت‌وگو در اوایل جنگ، مقام‌های کی‌یف و مسکو ماه‌هاست برای مذاکره درباره پایان درگیری با یکدیگر ملاقات نکرده‌اند. کی‌یف می‌گوید مذاکرات صلح تنها در صورتی امکان‌پذیر است که روسیه حملات خود را متوقف کند و از تمام مناطق اوکراینی که تصرف کرده است عقب‌نشینی کند.

اما کرملین گفت که غرب باید قبل از هر گونه مذاکره با پوتین، مناطق خودمختار شرق اوکراین که در ماه سپتامبر روسیه آن‌ها را به عنوان «سرزمین‌های جدید» به خود ملحق کرد را به رسمیت بشناسد.

مکرون در روزهای گذشته با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن درباره جنگ اوکراین گفت‌وگو کرد. بایدن پس از آن گفت که شرایط برای گفت‌وگوهای آمریکا و روسیه درباره پایان دادن به درگیری مساعد نیست.

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور سیاسی آمریکا، با این حال، گفت که اصرار پوتین بر به رسمیت شناختن تصمیمش برای الحاق مناطق اشغالی شرق اوکراین، نشان می‌دهد که او در مورد مذاکرات صلح جدی نیست.

او پس از دیدار با زلنسکی در کی‌یف به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که دیپلماسی هدف همه است، اما شما باید یک شریک مشتاق داشته باشید. و بسیار واضح است که پوتین برای مذاکره صادق نیست یا آماده نیست.»

زلنسکی درباره پیشنهاد مکرون اظهار نظری نکرده است.

پیشنهاد مکرون مبنی بر اعطای تضمین‌های امنیتی به مسکو همچنین انتقادهایی را در برخی از کشورهای حوزه بالتیک که با روسیه هم مرز هستند و آن را تهدیدی فزاینده می‌دانند، برانگیخته است.

الکساندر استاب، نخست‌وزیر سابق فنلاند گفت که او اساساً با مکرون مخالف است.

او در حساب توییتر خود گفت: «تنها تضمین‌های امنیتی که باید روی آن تمرکز کنیم، اساساً چیز دیگری است. روسیه ابتدا باید تضمین کند که به دیگران حمله نمی‌کند.»

لیناس لینکویکوس، وزیر خارجه سابق لیتوانی، گفت که روسیه تا زمانی که به همسایگان خود «حمله، ضمیمه یا اشغال» نکند، تضمین‌های امنیتی دارد.

لینکویکوس در توییتر نوشت: «اگر کسی می‌خواهد یک ساختار امنیتی جدید ایجاد کند که به یک دولت تروریستی اجازه می‌دهد به روش‌های ارعاب خود ادامه دهد، باید دوباره فکر کند.»

در کی‌یف، دیوید آراخامیا، یک قانونگذار و عضو تیم مذاکره کننده اوکراین با روسیه در زمان انجام مذاکرات، گفت که اوکراین آماده است تا زمانی که روسیه چهار شرط را رعایت کند، تضمین‌های امنیتی ارائه کند.

اراخامیه در پیام رسان تلگرام نوشت: «برای این کار کافی است: خاک کشورمان را ترک کنید، غرامت بپردازید، همه جنایتکاران جنگی را مجازات کنید، سلاح‌های هسته‌ای را داوطلبانه تسلیم کنید. پس از آن ما حاضریم پای میز مذاکره بنشینیم و در مورد تضمین‌های امنیتی صحبت کنیم.»

مکرون و زلنسکی در طول بیش از ۹ ماه جنگ مکرراً گفت‌وگو کرده‌اند و زلنسکی از رئیس‌جمهور فرانسه به خاطر تلاش برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک تشکر کرده و همچنین پیشنهادات مکرون مبنی بر اقدام کی‌یف برای مصالحه را رد کرده است. در ماه مه، مکرون گفته بود که برای ختم درگیری‌ها باید راه‌حلی پیدا کرد که دنبال کردن آن تحقیر روسیه را در پی نداشته باشد. به باور مکرون، روسیه ممکن است خودش هم مجاب شده باشد که درگیری بی‌حاصلی را با اوکراین آغاز کرده ولی تا زمانی که راه خروج محترمانه‌ای نیابد بر این اقدام اشتباه پای می‌فشرد. آن اظهارنظر مکرون هم با انتقادهای گسترده روبه‌رو شده بود.