موجودی‌های نظامی ایالات متحده و متحدانش در حال کاهش است و با ادامه جنگ، اوکراین با نیاز فزاینده‌ای به سلاح‌های پیچیده‌تر روبه‌روست. رویترز به‌نقل از منابع صنعتی نوشته است که سامانه پیشنهادی شرکت بوئینگ، موسوم به بمب کوچک‌قطر جی‌بی‌یو-۳۹ پرتاب‌شونده از زمین (GLSDB)، یکی از ده‌ها طرح تولید مهمات جدید برای اوکراین و متحدان اروپای شرقی آمریکا است.

بر اساس سندی که به دست رویترز رسیده است، این بمب کوچک‌قطر ممکن است در اوایل بهار ۲۰۲۳ تحویل داده شود. بمب کوچک قطر جی‌بی‌یو-۳۹ را به موشک ام۲۶ می‌توان نصب کرد که هر دو در زرادخانه‌ها ایالات متحده وجود دارند.

داگ بوش، خریدار اصلی تسلیحات ارتش ایالات متحده، هفته گذشته به خبرنگاران در پنتاگون گفت که ارتش همچنین به دنبال تسریع تولید گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری – که در حال حاضر فقط در تأسیسات دولتی تولید می‌شود – است و مجوز تولید آن را برای پیمانکاران دفاعی نیز صادر می‌کند.

بوش افزود حمله روسیه به اوکراین، تقاضا برای سلاح‌ها و مهمات ساخت آمریکا را افزایش داد و متحدان آمریکا در اروپای شرقی «سفارش‌های زیادی» برای طیف وسیعی از تسلیحات به اوکراین می‌دهند.

تام کاراکو، کارشناس تسلیحات و امنیت در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت «مسئله به‌دست آوردن مقدار مناسب با هزینه کم است». او افزود در حال حاضر کاهش ذخایر ایالات متحده به توضیح شتاب برای دستیابی به تسلیحات بیشتر کمک می‌کند. به‌گفته او ذخایر «به نسبت میزانی که دوست داریم در اختیار داشته باشیم و مطمئناً به سطوحی که برای جلوگیری از درگیری با چین به آن نیاز داریم، کاهش می‌یابد».

کاراکو همچنین خاطرنشان کرد که خروج ایالات متحده از افغانستان بمب‌های پرتاب‌شونده هوایی زیادی را در دسترس قرار داده است. هواپیما‌های اوکراینی به‌راحتی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، اما «در شرایط کنونی ما باید به‌دنبال راه‌های نوآورانه‌ای برای تبدیل آن‌ها به قابلیت مقابله باشیم».

اگرچه تعداد انگشت‌شماری بمب کوچک‌قطر جی‌بی‌یو-۳۹ پیش از این ساخته شده است، با این حال موانع تدارکاتی زیادی برای تولید و عرضه رسمی این سامانه وجود دارد. طرح بوئینگ مستلزم معافیت از قیمت است و پیمانکار را از بررسی در مورد دستیابی به اطمینان از کسب بهترین معامله ممکن توسط پنتاگون معاف می‌کند. همچنین این طرح مستلزم آن است که دست‌کم شش تأمین‌کننده به ارسال قطعات و خدمات خود برای تولید سلاح سرعت بخشند.

اگرچه ایالات متحده درخواست موشک ATACMS با برد ۱۸۵ مایلی (۲۹۷ کیلومتری) را رد کرده است، برد ۹۴ مایلی (۱۵۰ کیلومتری) GLSDB به اوکراین این امکان را می‌دهد تا اهداف نظامی ارزشمندی را که دور از دسترس بوده‌اند مورد هدف قرار دهد و با ایجاد اختلال در مناطق پشت جبهه روسیه به این کشور کمک کند تا به ضدحمله‌های خود ادامه دهد.

Ad placeholder

اوکراین از آلمان نیز درخواست کرد تا به تأمین تسلیحات و سامانه‌های دفاع هوایی این کشور ادامه دهد.

اولکسی ماکِیِف سفیر این کشور در آلمان گفت در مورد تحویل بیشتر سلام با دولت آلمان گفت‌وگوهایی در حال انجام است. او تأکید کرد که اوکراین می خواهد تمام اراضی خود از جمله شبه‌جزیره کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ اشغال کرد، بازپس بگیرد.

با توجه به قطعی گشترده برق در اوکراین، ماکیف همچنین خواستار ارسال  ژنراتور و ترانسفورماتور شد.

زیرساخت‌های انرژی اوکراین در روزهای اخیر هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفتند. در حال حاضر در کی‌یف، پایتخت اوکراین تنها چند ساعت در روز برق وجود دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی شامگاه یکشنبه خود گفت تا زمانی که روسیه موشک داشته باشد، صلح برقرار نخواهد شد. او تأکید کرد که هفته پیش رو می‌تواند به سختی گذشته باشد و مردم باید برای حملات موشکی جدید روسیه آماده باشند.

حملات هدفمند با راکت و موشک‌های کروز در بخش‌های وسیعی از کشور، برق را در برخی مواقع قطع می‌کرد. روز گذشته از جمله، شهر خرسون که اخیراً بازپس گرفته شده بود، دوباره به‌شدت گلوله‌باران شد.

به‌گفته مقامات محلی خرسون، حدود ۱۷ درصد از خانوارها دوباره به شبکه برق وصل شده‌اند. ارتش اوکراین شهر خرسون و سایر نقاط در منطقه‌ای به همین نام را در اواسط نوامبر از روسیه بازپس گرفت. از آن زمان، این شهر که زمانی ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت، نه تنها در معرض حملات شدید روسیه قرار دارد، بلکه با مشکلات گسترده‌ای در تأمین انرژی نیز دست و پنجه نرم کرد. با توجه به شرایط سخت، دولت اوکراین از چند روز پیش شروع به انتقال غیرنظامیان به سایر نقاط کشور برای از سر گذراندن زمستان کرد.