وال‌استریت ژورنال ادعا کرده است که ایالات متحده برای جلوگیری از بالا گرفتن تنش‌ها در جنگ اوکراین با مقامات ارشد روسیه وارد گفت‌وگوهای محرمانه‌ای شده‌اند. کرملین اما ترجیح داده است در این‌باره سکوت کند.   

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با دستیاران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با هدف کاهش خطر یک جنگ گسترده‌تر یا درگیری هسته‌ای گفت‌وگو کرده است.

به گزارش الجزیره دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شامگاه دوشنبه ۷ نوامبر/ ۱۶ آبان در جمع خبرنگاران گفت: «ما چیزی برای گفتن در مورد گزارش این نشریه نداریم».

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که مقامات آمریکایی گفته‌اند سالیوان با یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در تماس بوده است.

واشنگتن پست هم شنبه گذشته گزارش داده بود که دولت بایدن به طور خصوصی اوکراین را برای مذاکره با روسیه تشویق کرده‌. پسکوف در مورد گزارش واشنگتن پست گفت:

«ما چیزی برای گفتن در مورد این نشریه نداریم. یک بار دیگر تکرار می‌کنم که برخی گزارش‌های واقعی وجود دارد، اما در بیشتر موارد، گزارش‌های رسانه‌ای مبتنی بر حدس و گمان محض هستند.»

خستگی متحدان غربی اوکراین از جنگ

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که پس از همه‌پرسی الحاق در چهار منطقه اشغالی توسط روسیه در سپتامبر سال جاری، جایی برای مذاکره با مسکو باقی نمانده است. سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند. با این‌حال روسیه با اتکا به نتایج این همه‌پرسی مناطق اشغالی را جزو خاک روسیه می‌داند و بر اساس قانون اساسی روسیه خود را محق می‌داند از بمب اتم برای دفاع از این مناطق استفاده کند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی روز دوشنبه گفت، اوکراین آماده مذاکره با روسیه است، اما فقط با جانشین ولادیمیر پوتین. او در توییتر نوشت:

«اوکراین هرگز از مذاکره امتناع نکرده است. موضع ما معلوم و آشکار است. روسیه ابتدا باید نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. پوتین آماده است؟ بدیهی است که نه. به همین دلیل است که ما در ارزیابی خود سازنده هستیم: با رئیس دولت بعدی صحبت خواهیم کرد.»

یک مقام آمریکایی که نام او اعلام نشده در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت:

«خستگی از جنگ اوکراین برای برخی از شرکای ما یک امر واقعی است.»

در همان حال سخنگوی دولت آلمان گفت تصمیم‌گیری درباره «زمان برگزاری مذاکرات صلح» با روسیه به عهده اوکراین است و افزود که مسکو نیز تمایلی به شرکت در این مذاکرات ندارد.

نظرسنجی‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نشان می‌دهد که حمایت از اوکراین در میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در حال کاهش است. نتایج این نظرسنجی بدان معناست که ادامه کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین ممکن است به خطر بیفتد.

بر اساس نظرسنجی وال استریت ژورنال، ۴۸ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که ایالات متحده «بیش از حد» از اوکراین حمایت می‌کند.با افزایش نرخ تورم جهانی، سؤالات جدیدی در مورد آینده کمک‌های ایالات متحده که تاکنون به ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است، مطرح شده است.