بنا بر خبرها و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی پردیس عسلویه روز چهارشنبه ۱۱ آبان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیده و در محوطه شرکت تجمع کرده‌اند. کارگران کمباین سازی تبریز که قرارداد رسمی دارند اما کارفرما آن‌ها را برای امضای قرارداد موقت تحت فشار گذاشته، سه شنبه ۱۰ آبان اعتصاب کردند. کلیپی هم از تجمع کارگران شهرداری اهواز منتشر شده که کارگران را در حال راهپیمایی در خیابان نشان می‌دهد و در آن گفته می‌شود کارگران مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند.

اعتصاب تعمیرکاران پتروشیمی پردیس عسلویه

گرچه جزئیاتی درباره علت اعتصاب کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی پردیس عسلویه منتشر نشده اما اعتصاب‌های متعدد کارگران صنعت نفت بویژه کارگران پروژه‌ای و پیمانی در ماه‌های اخیر بیانگر انباشت مطالبات کارگران است که اکنون در بطن جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی به نقطه جوش رسیده. کارگران صنعت نفت اعم از پروژه‌ای و رسمی از جنبش اعتراضی جاری حمایت کرده اند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به سرکوب و کشتار معترضان شدند.

حکومت که از اتحاد کارگران صنعت نفت و پیوستن اعتصابات کارگری به مبارزات خیابانی وحشت دارد، با تشدید جو امنیتی در مراکز نفتی و استقرار تعداد بیشتری نیروی سرکوبگر در مراکز نفتی، تلاش می‌کند هر گونه اعتراضی را در نطفه خفه کند. در مهر و آبان بیش از ۲۰۰ کارگر در مناطق نفتی بویژه در عسلویه دستگیر شده‌اند. تعدادی از این کارگران هنوز زندانی‌اند.

اقدام کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی پردیس عسلویه به اعتصاب در چنین شرایطی صورت گرفته است.

اعتصاب کارگران کمباین سازی سهند تبریز -عکس از آرشیو

اعتصاب کارگران رسمی کمباین‌سازی سهند تبریز

کارگران کمباین سازی سهند تبریز در ادامه اعتصاب و اعتراضات ماه‌های گذشته، روز دوشنبه ۱۰ آبان اعتصاب کردند. مدیریت کمباین سازی تبریز قصد دارد به قرارداد رسمی کارگران پایان دهد و کارگران رسمی کارخانه را برای امضای قرارداد موقت تحت فشار گذاشته و چهار ماه حقوق آن‌ها را گروگان گرفته است. کارگران چند ماه در برابر فشارها مقاومت کرده‌اند. مدیریت کارخانه دستمزد کارگران را گروگان گرفته و حدود چهار ماه دستمزد آن‌ها را نپرداخته است.

کارگران اعتصابی کمباین سازی تبریز به ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران گفته‌اند «مدیریت شرکت کمباین‌سازی تلاش کرده است تا به هر طریق ممکن قرارداد کاری کارگران رسمی باقی مانده این شرکت را به وضعیت موقت تبدیل کند و این فشارها از روز گذشته بیشتر شده است.» مدیریت اخیرا دو تن از کارگران معترض را که ۹ سال سابقه کار دارند، اخراج کرده است.

کارخانه کمباین‌سازی تبریز سرنوشتی مشابه ده‌ها کارخانه دیگر دارد که پس از خصوصی‌سازی و اخراج دسته‌جمعی کارگران، کارگران باقیمانده با قراردادهای موقت و مزد ناچیز به کار گرفته می‌شوند. پس از مدتی تولید کارخانه راکد می‌شود و کارفرما عواملی مانند کمبود نقدینگی و… را دستاویز قرار می‌دهد تا از پرداخت حقوق کارگران خودداری کند.

تعداد کارگران کمباین‌سازی در یک بازه زمانی از ۵۰۰ به کمتر از ۵۰ تن رسیده است. کارگران گفته‌اند با آن که امکان تولید کمباین در کارخانه وجود دارد مدیریت اقدامی برای تهیه مواد اولیه، تولید و فروش انجام نمی‌دهد. چندین بار ملاقات کارگران با مسئولان استانی نیز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اعتصاب کارگران شهرداری اهواز و تجمع مقابل استانداری

کلیپی از اعتصاب، راهپیمایی در شهر و تجمع کارگران نظافت شهری اهواز در فضای مجازی منتشر شده است.

در کلیپ گفته می‌شود کارگران در اعتراض به بی توجهی شهرداری به مطالباتشان مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده و خواستار رسیدگی مقامات استان شده‌اند.

اغلب کارگران نظافت شهری و فضای سبز شهرداری‌ها که به واسطه پیمانکاران در شهرداری‌ها کار می‌کنند با مشکل کمی دستمزد، تعویق دستمزد، و عدم پرداخت حق بیمه توسط شهرداری دست و پنجه نرم می‌کنند. خواست امنیت شغلی و افزایش دستمزد، مطالبه عمومی کارگرا پیمانکاری شهرداری هاست.