بنا بر گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱، عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، از زندان ماهشهر به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در این گزارش اشاره‌ای به جزئیات یا دلایل این انتقال نشده است.

انتقال این دو برادر به مکانی نامعلوم در حالی صورت گرفته است که دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، سه‌شنبه ۲۲ شهریور سال جاری به دلیل آن‌چه «مسائل امنیتی» عنوان شده بود، در زندان ماهشهر برگزار شد.

پیش از این نیز، اولین جلسه دادگاه این دو برادر با ریاست قاضی سیدمهران مهمان‌نواز در تاریخ ۲۰ اردیبهشت امسال بنا به دلایل امنیتی در زندان ماهشهر برگزار شده بود.

عباس دریس اخیراً توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر، به اعدام محکوم شد. محسن دریس، برادر و دیگر هم پرونده‌ای او، از اتهامات انتسابی تبرئه شد.

پیش از برگزاری دادگاه، منابع آگاه به «هرانا» گفته بودند که عباس دریس در زندان ماهشهر به اعدام محکوم شده است.

پیشتر در همین خصوص نیز خانواده عباس دریس اعلام کرده بودند که تا به حال هیچ سند اداری در ارتباط با حکم اعدام رویت نکرده‌اند و این حکم به صورت شفاهی به اطلاع عباس رسیده است.

بر اساس گزارش هرانا، در دومین جلسه دادگاه، اتهام عباس دریس در این بخش از پرونده «محاربه و قدرت نمایی با اسلحه جنگی کلاشینکف و اخلال در نظم عمومی و حمل اسلحه جنگی کلاش» و اتهام محسن دریس «محاربه و قدرت نمایی با سلاح جنگی کلاش، اخلال در نظم عمومی از طریق تیراندازی و حمل و نگهداری سلاح جنگی کلاش» عنوان شد.

پیشتر «هرانا» به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده بود که همسر عباس دریس پس از صدور حکم اعدام برای همسرش و پیگیری‌های بسیار بر اثر فشار وارده دچار سکته مغزی شده و چهار ماه پیش جان خود را از دست داد.

عباس و محسن دریس در جریان اعتراضات به گرانی بنزین که از ۲۴ آبان در سراسر ایران آغاز شد، بازداشت شدند. ماموران نظامی و قضایی ایران این دو برادر را به «قتل یک مامور نوپو» به نام رضا صیادی متهم کرده‌اند.

دی‌ماه ۹۸ ویدئویی از اعترافات  اجباری عباس و محسن دریس در خصوص تیراندازی به رضا صیادی توسط صدا و سیما پخش شد.

یک منبع آگاه در این‌باره به «هرانا» گفته بود که برادران دریس برای گرفتن اعترافات اجباری «از طریق تهدید به آزار جنسی اعضای زن خانواده تحت فشار قرار گرفته بودند.»

عباس دریس، متولد ۱۳۵۲ و پدر سه فرزند ۱۲، ۱۴ و ۸ ساله است. محسن دریس، متولد ۱۳۷۱ و پدر یک کودک ۵ ساله است. فرزندان این دو برادر اکنون فرزندان نزد مادربزرگشان زندگی می‌کنند.

اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر همانند دیگر شهرهای ایران با کشتن معترضان سرکوب شد.

بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران و رسانه‌های بین‌المللی در جریان اعتراضات آبان ۳۲۴ تا ۱۵۰۰ نفر به ضرب گلوله ماموران امنیتی به قتل رسیدند.

در ماهشهر ماموران امنیتی معترضان را در نیزار به رگبار بستند و به استناد برخی گزارش ها دستکم ۱۰۰ تن را کشتند.