رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران اعلام کرد که دولت بایدن با توجه به سرکوب معترضان در ایران، حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ اوکراین و با در نظر گرفتن مواضع ایران در مورد برنامه‌هسته‌ای‌اش دیگر قصد ندارد وقت خود را بر سر احیای برجام هدر دهد.

 دولت بایدن به طور رسمی اعلام نکرده که مذاکرات هسته‌ای به پایان رسیده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید دو هفته قبل در یک نشست خبری صرفاً گفته بود که دولت بایدن در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز نیست، و تمرکز اصلی را بر «شیوه برخورد» جمهوری اسلامی با معترضان گذاشته است. به همین سبب سخنان مالی در بنیاد کارنگی در روز دوشنبه ۳۱ اکتبر/ ۹ آبان را می‌توان به عنوان اعتراف دولت بایدن به اینکه مذاکرات احیای برجام به بن‌بست رسیده است درک کرد.

به گزارش اکسیوس، مالی در بنیاد کارنگی گفت از زمانی که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا را رد کردند و اواخر اوت/ اوایل شهریور سال جاری  خواسته‌های بیشتری برای بازگشت به تعهدات ایران به توافق هسته‌ای مطرح کردند، «هیچ تحرکی در مذاکرات با ایران» وجود نداشته است.  

نماینده آمریکا در امور ایران خاطرنشان کرد که اعتراضات سراسری که در شهریور سال جاری با قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد و همچنین حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین معادلات را تغییر داده و دولت بایدن اکنون صرفاً بر این دو موضوع متمرکز است. مالی گفت:

 «مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر تمرکز ما و در دستور کار ما نیست. ما وقتی چیزهای دیگری در حال روی دادن است بر چیزی که متوقف مانده تمرکز نمی‌کنیم و وقت خودمان را هدر نمی‌دهیم.»

Ad placeholder

 یکی دیگر از مقامات ارشد دولت بایدن اخیراً به آکسیوس گفته است که موضع کاخ سفید در مورد مذاکرات هسته‌ای حتی سخت‌تر هم شده است.

این مقام گفت اعتراضات و حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ اوکراین شرایط را به طور اساسی تغییر داده و بنابراین، حتی اگر ایران امروز به میز مذاکره بازگردد و بگوید که خواهان توافق هسته‌ای است، بعید است که آمریکا پا پیش بگذارد.  

این مقام افزود: دولت بایدن در حال حاضر به وضعیت به این شکل می‌نگرد که گویی توافق هسته‌ای اصولاً وجود ندارد و اقداماتی را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که ایالات متحده گزینه نظامی آماده‌ای برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتم دارد.

مالی نیز در سخنانش در بنیاد کارنگی خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری بایدن آماده استفاده از ابزار نظامی به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

مالی گفت اما فعلا ایالات متحده بر استفاده از تحریم‌ها و سایر ابزارهای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی برای مقابله با حمایت ایران از روسیه و سرکوب اعتراضات تمرکز خواهد کرد.

Ad placeholder