در حالی که اعتراضات روز گذشته زاهدان با سرکوب و کشتار معترضان همراه بود رسانه‌های داخلی در ایران مدعی شد‌ه‌اند که تنها یک نفر در این اعتراضات کشته شده است. شورای تامین این شهر تنها مرگ یک کودک را تائید کرده است.

شورای تامین سیستان و بلوچستان در بیانیه شماره ۲ خود اعلام کرده:

«پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص حوادث ۶ آبان ۱۴۰۱ به اطلاع مردم شریف و آگاه سیستان و بلوچستان که در پی اغتشاشات امروز یکی از شهروندان در اثر تیراندازی افراد ناشناس جان خود را از دست داده و در این میان ۱۴ نفر از مردم و نیرو‌های حافظ امنیت مجروح شدند.»

در ادامه اطلاعیه شورای تامین سیستان و بلوچستان آمده است:

«علی رغم تذکرات امام جمعه مسجد مکی زاهدان، متاسفانه عده‌ای افراد فرصت‌طلب برای ایجاد اغتشاش و ناامنی وارد خیابان‌های اطراف شده که در این میان با شلیک افراد ناشناس، تعدادی از شهروندان و نیرو‌های حافظ امنیت مجروح شدند. ضمن قدردانی از مردم شریف و با بصریت استان و علما، معتمدان و ریش سفیدان، اعلام می‌دارد که شرایط استان عادی است و از مردم متدین خواهشمندیم هرگونه مورد مشکوک و خرابکارانه را با دستگاه‌های امنیتی در میان بگذارند.»

روایت ایسنا: برگزاری نماز جمعه زاهدان بدون حاشیه و درگیری

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود از وقایع روز گذشته آورده که شهر زاهدان پس از گذشت بیش از یک ساعت از برگزاری نماز جمعه فضایی آرام را پشت سر گذاشته است.  نماز جمعه زاهدان با آرامش در عیدگاه (محل برگزاری نماز جمعه) به امامت جمعه مولوی عبدالحمید برگزار شد و عبدالحمید در پایان خطبه‌های خود در نماز جمعه امروز زاهدان از نمازگزاران خواست که با آرامش به منازل خود باز گردند، اما برخی از آن‌ها حین ترک عیدگاه تا طی مسافتی حدود صد متری از محل برگزاری نماز جمعه شعار‌هایی سر می‌دادند.

ایسنا نوشته برخی فیلم‌های مبهم در فضای مجازی با عنوان درگیری و ناآرامی در زاهدان منتشر شده که این فیلم‌ها مربوط به مسیر خروج از عیدگاه زاهدان است، این جمعیت پس از خروج نمازگزاران پراکنده شده اند.

به نوشته این خبرگزاری خطیب نماز جمعه زاهدان در سخنان خود با استقبال از بیانیه پنج شنبه شب شورای تامین استان بر رسیدگی به آنچه چند هفته قبل در نماز جمعه زاهدان اتفاق افتاد تاکید کرد و برخورد با عوامل آن را خواستار شد.

پنج شنبه شب شورای تامین سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانده انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر از سمت خود عزل شدند.

ایسنا مدعی شد که ساعت‌ها پس از برگزاری نماز جمعه در زاهدان با وجود حضور پررنگ نیرو‌های انتظامی، آرامش برقرار و اینترنت شهر نیز وصل بوده. اما حوالی عصر با در خیابان خیام کنار مسجد مکی زاهدان تعدادی «اغتشاشگر» خیابان را بستند و شعار سردادند که با ورود پلیس و انتظامات مسجد وضع به حالت قبل بازگشت.

روایت فارس: شهر در کنترل است

خبرگزاری فارس هم درباره وضعیت زاهدان نوشت: «نماز جمعه زاهدان در هر دو مصلای قدس و مصلای مسجد مکی با امنیت و آرامش برگزار شد. نمازگزاران مسجد مکی بعد از اقامه نماز در خیابان اطراف مسجد راهپیمایی کردند و شعار داده و سپس به خانه‌هایشان رفتند. اما عده‌ای از اراذل و اوباش مانند هفته گذشته در خیابان‌های مختلف از جمله خیام، مدرس و کوثر شروع به سنگ‌پرانی، آتش‌زدن لاستیک‌ها و ایجاد ناامنی کردند که با حضور به موقع نیرو‌های امنیتی، فضای شهر در کنترل است.»

این خبرگزاری نزدیک به سپاه همچنین مدعی شده که «به گفته شاهدان عینی در فرایند آرام‌سازی فضای آشوب چند نفر از پرسنل انتظامی مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. صدای تیراندازی در خیابان‌های اطراف مسجد مکی از جمله خیابان خیام شنیده می‌شد. تعدادی از آشوبگران در اغتشاشات امروز از پشت بام‌ها به سمت مردم و نیرو‌های امنیتی شلیک می‌کردند.»

به نوشته این خبرگزاری در زاهدان یک کودک کشته شده که از ناحیه سر هدف قرار گرفته است. این خبرگزاری مدعی شده که معترضان در درگیری‌های چند هفته گذشته از سلاح‌های جنگی و ساچمه‌ای استفاده کرده‌اند.

روایت ایرنا: راهپیمایی نمازگزاران مسالمت آمیز برگزار شد

خبرگزاری دولت، ایرنا هم بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران خود مدعی شده که راهپیمایی نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه در شهر زاهدان بدون هرگونه تنش و درگیری به پایان رسید و فضای آرامی در سطح شهر حاکم است.

به گزارش ایرنا؛ نماز جمعه این هفته اهل تسنن زاهدان که با حضور جمع زیادی از مردم دیگر شهرهای استان برگزار شد نسبت به هفته های دیگر بیشتر بود و همه آنها بدون مشکلی محل برگزاری نماز را ترک کردند اما تعداد بسیار کمی از نمازگزاران هم شعارهایی ساختارشکنانه سر دادند که پس از اینکه دیگر نمازگزاران آنها را همراهی نکردند محل را ترک کردند.

ایرنا در گزارش دیگری نوشته: «در حالی که نماز جمعه اهل سنت زاهدان و راهپیمایی آنان بدون مشکل خاصی برگزار شد و مردم به سمت منازل خودشان رهسپار شدند، اما عده‌ای با سر و صورت پوشیده در میدان توحید تجمع کردند. این افراد در فاصله ۵۰۰ متری از مسجد مکی زاهدان تجمع کردند و در حال سر دادن شعار‌های هنجار شکنانه هستند. از برخی مناطق حاشیه شهر زاهدان خبر می‌رسد که تعداد معدودی از اغتشاشگران دست به آتش زدن لاستیک کردند. برخی از اغتشاشگران با سر و صورت بسته در خیابان مدرس، خیابان کوثر و خیام اقدام به سنگ پراکنی به خودرو‌های عبوری میکنند و سعی دارند تا فضای شهر را ملتهب کنند.»

ایرنا گزارش داده که راهپیمایی در شهر‌های سراوان، ایرانشهر، چابهار و نیکشهر بعد از اقامه نمازجمعه اهل سنت نیز برگزار شده است.

روایت تسنیم: آرامش در شهر

خبرگزاری تسنیم هم در گزارش میدانی خود خبر از «وضعیت آرام در سطح شهر زاهدان با وجود تلاش بی‌وقفه ضدانقلاب بیرونی برای ایجاد تنش» داد.

تسنیم نوشت نمازگزاران اهل سنت زاهدان که این هفته بعضاً از دیگر شهرستان‌های استان در مرکز حضور یافته‌اند و از این جهت جمعیت بیشتری را شامل شده، پس از اقامه نماز جماعت و راهپیمایی کوتاه متفرق شده‌اند. عده اندکی هم در این فضا تلاش داشتند با سر دادن شعار‌های ساختارشکنانه جمعیت را سمت تشنج ببرند که موفق نبوده‌اند.

روایت مهر : زاهدان امن و آرام!

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم نوشت:

«امروز شهر زاهدان در سایه هوشیاری و وحدت مردم و تدبیر متولیان امر روز آرام و امنی را پشت سر گذاشت و بنا بر گزارش میدانی خبرنگاران مهر خوشبختانه این آرامش در کل استان هم حاکم است.»

مهر مدعی شد در بخش‌هایی از شهر حضور نیروهای امنیتی و انتظامی دیده می‌شد ام. اینترنت در سطح استان وصل و برقرار بوده است. زندگی کاملاً در شهر زاهدان جریان داشته، نانوایی‌ها و مراکز خدماتی در حال فعالیت و مردم شیعه و سنی در کنار یکدیگر در حال انجام امورات روزمره خود هستند. با پایان نماز جمعه شاهد تجمع های کوچکی بودیم که بدون مشکلی خاتمه یافت و افراد متفرق شدند.

روایت رسانه‌های حکومتی اما با آنچه مردم روایت کرده‌اند و اسناد آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده متفاوت است.

جمعه در زاهدان خونین بود. به گفته کمپین فعالین بلوچ در زاهدان و سراوان ماموران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از تیر جنگی استفاده کردند.

یکی از کاربران در توییتر نوشته است: «زاهدان، سراوان و ایرانشهر، در سه شهر بلوچستان دارن مردم ما رو با تیر جنگی می‌زنن.»

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، راوی پوکه‌های گلوله‌های جنگی را نشان می‌دهد که روز جمعه و در جریان اعتراضات، ماموران امنیتی به معترضان در زاهدان شلیک کرده‌اند.

به گفته کمپین فعالین بلوچ در زاهدان تا بعد از ظهر جمعه بیش از ۱۲ شهروند کشته و زخمی شدند. این در حالی است که به گزارش گروه رسانه‌ای «حال‌وش» چهار معترض در خیابان خیام در مجاور مسجد مکی زاهدان با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شدند.

بر اساس اخبار رسیده به حال‌وش، پیش‌تر نیز یکی دیگر از معترضان در تقاطع کوثر و بعثت توسط نیروهای امنیتی و نظامی از ناحیه سر هدف قرار گرفت و کشته شد. 

یکی از کاربران در توییتر نوشته که مردم سراوان در خیابان نبوت فلکه قدس بعد از نماز جمعه هم دست به اعتراض زدند. به گفته این کاربر ماموران امنیتی از ناحیه پا به‌سوی معترضین شلیک کرده و تعدادی زخمی شدند.

گروه رسانه‌ای حال‌وش در صفحه توییتر خود از استقرار تک تیراندازها در اطراف مصلای زاهدان نوشته: 

«طبق اطلاعات رسیده به مجموعه حال‌وش جو امنیتی در زاهدان تشدید شده و خودروهای نظامی در خیابان‌های اطراف مصلی از جمله آزادگان، مزاری، امام خمینی، در حال گشت‌زنی هستند.» 

در ویدئویی که کمپین بلوچ در توییتر به اشتراک گذاشته مسجدی را می‌بینیم که به داخل آن گاز اشک‌آور شلیک شده است. این کمپین نوشت: «نیروهای نظامی در اقدامی غیر قانونی در حین نماز جمعه به داخل مسجد جامع نور سراوان به طرف نمازگزاران گاز اشک‌آور پرتاب کردند.»

یکی از کاربران در توییتر نوشته که مردم سراوان در خیابان نبوت فلکه قدس بعد از نماز جمعه هم دست به اعتراض زدند. به گفته این کاربر ماموران امنیتی از ناحیه پا به‌سوی معترضین شلیک کرده و تعدادی زخمی شدند.