به‌گزارش شبکه الجزیره، همزمان با آماده شدن سربازان در جبهه جنوبی برای نبردهای نظامی در منطقه استراتژیک خرسون که به‌نظر می‌رسد روسیه در حال تقویت آن است، نیروهای اوکراینی در مقابل حملات نیروهای روسیه در دو شهر شرقی اوکراین مقاومت می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت درگیری‌های نظامی در منطقه شرقی دونباس در نزدیکی باخموت، شهری که نیروهای واگنر روسیه برای تصرف آن تلاش می‌کنند، همچنان شدید است. زلنسکی گفت:

«وضعیت در خط مقدم تغییر قابل توجهی نکرده است. شدیدترین نبردها در منطقه دونتسک، به سمت باخموت و آودیوکا جریان دارد.»

او افزود:

«آن‌ها (روس‌ها) روزبه‌روز و ماه‌هاست که مردم را به سمت مرگ می کشانند و بالاترین سطح حملات توپخانه را انجام می‌دهند.»

در جبهه اصلی جنوب، روس‌ها ظاهراً در حال تقویت مواضع خود در شهر خرسون هستند.

ولادیمیر سالدو، یکی از مقامات مسکو، به یک کانال تلویزیونی منطقه‌ای گفت دست‌کم ۷۰ هزار نفر در عرض یک هفته خانه‌های خود را در استان خرسون ترک کرده‌اند. اوکراین قبلاً این تخلیه را «نمایش تبلیغاتی» نامیده بود.

مقامات طرفدار کرملین به دنبال انتقال ساکنان به مناطق تحت کنترل روسیه در ساحل چپ رودخانه هستند، اما قصد ندارند هیچ نیروی نظامی را خارج کنند.

خرسون یکی از چهار استان نیمه‌اشغالی اوکراین است که روسیه پس از حمله به اوکراین در اواخر فوریه، آن را ضمیمه خود کرده است.

خرسون تنها مسیر زمینی به شبه‌جزیره کریمه است که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را تصرف کرد، و دهانه رودخانه دنیپر، شریان اقتصادی حیاتی است که اوکراین را به دو نیم تقسیم می‌کند.

مقامات و تحلیلگران نظامی می‌گویند نبرد قریب‌الوقوع برای شهر خرسون تعیین خواهد کرد که آیا اوکراین می‌تواند تسلط روسیه بر جنوب را تضعیف کند. اوکراین نبرد خرسون را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نبردها از زمان شروع جنگ توصیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سربازان اوکراینی در بخشی از شمال منطقه تحت اشغال روسیه در کرانه غربی دنیپر اعلام کردند که گلوله‌باران‌های روسیه دوباره افزایش یافته است.

آتش توپخانه متناوب از دو طرف طنین‌انداز است و ستون‌های دود از دور دیده می‌شوند.

در همین حال، رهگیری‌های رادیویی نشان می‌دهد که نیروهای تازه بسیج‌شده روسیه به جبهه اعزام شده‌اند.

یکی از فرماندهان ارتش اوکراین که خود را میکولا معرفی کرده است، هفته گذشته در نزدیکی شوچنکوو به الجزیره گفت:

«مواضع مستحکمی که دشمن ایجاد کرده، بتنی هستند و حداقل سه خط دفاعی دارند. ارتش روسیه را نباید دست‌کم گرفت.»

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، روز چهارشنبه گفت هوای مرطوب و زمین ناهموار، ضدحمله را در خرسون سخت‌تر از شمال شرق می‌کند، جایی که روسیه در سپتامبر به عقب رانده شد.

رزمایش هسته‌ای روسیه

در هفته‌های اخیر از زمانی که روسیه شروع به از دست دادن مواضع خود کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، گام‌هایی برای تشدید جنگ برداشته است. از سویی با فراخوانی صدها هزار نیروی ذخیره را به جنگ کشاند، از سوی دیگر سرزمین‌های اشغالی جدیدی را ضمیمه روسیه کرد و بارها به‌طور ضمنی تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع از روسیه کرد.

روز چهارشنبه، پوتین رزمایش نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه را که شامل پرتاب‌های چندباره موشک‌های بالستیک و کروز بود، زیر نظر گرفت و تلویزیون دولتی روسیه فیلم‌هایی از زیردریایی‌ها، بمب‌افکن‌های استراتژیک و نیروهای موشکی را نشان داد که در تلافی حمله احتمالی اتمی در حرکت و پروازند و یا پرتاب می‌شوند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گزارش داد که هدف از این رزمایش شبیه‌سازی یک «حمله هسته‌ای بزرگ» توسط ارتش در تلافی حمله هسته‌ای صورت گرفته به این کشور است.

در این رزمایش از جمله یک موشک بالستیک به سمت شبه‌جزیره کامچاتکا در خاور دور روسیه پرتاب و دیگری از یک زیردریایی اتمی روسی در آب‌های دریای بارنتز در قطب شمال شلیک شد.

کرملین در این‌باره اعلام کرد که «وظایف تعیین‌شده در رزمایش بازدارندگی استراتژیک به‌طور کامل انجام شد و همه موشک‌ها به هدف خود اصابت کردند.»

در این ماه، روسیه حملات جدیدی را با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای ادعایی ساخت ایران علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین انجام داد و همچنین پارک‌ها و خانه‌های مردم در سراسر اوکراین را هدف قرار داد.

اولکسی کولِبا، فرماندار استان کی‌یف در تلگرام گفت روس‌ها به «تروریسم» در منطقه کی‌یف ادامه می‌دهند و چهارشنبه شب دست به چندین حمله زدند.

او با بیان این‌که عملیات اطفاء حریق پس از این حمله ادامه دارد، گفت این حادثه تلفات جانی نداشت.

به‌رغم افزایش تنش‌ها، مارتین گریفیتس، مدیر کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد اظهار خوش‌بینی کردکه توافق بر سر ازسرگیری صادرات غلات اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل از اواسط ماه نوامبر تمدید شود.