اندرو ویلی، نماینده سلمان رشدی در آمریکا که علاوه بر او نویسندگان بزرگی مانند سائول بلو و روبرتو بولانو را هم نمایندگی می‌کند در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس گفت رشدی پس از آنکه در اوت/ مرداد سال جاری در یک برنامه ادبی در نیویورک مورد حمله قرار گرفت، بینایی یک چشم خود را از دست داده و یک دست او هم از کار افتاده است.    

سلمان رشدی، جمعه ۱۲ اوت/۲۱ مرداد در غرب ایالت نیویورک در یک برنامه ادبی با چاقو مورد حمله قرار گرفت. بنا به اعلام خانواده سلمان رشدی جراحاتی که به این نویسنده وارد شده بود به حد و به گونه‌ای است که «زندگی او را تغییر خواهد داد».  سی‌ان ان چهارشنبه ۱۷ اوت/۲۶ مرداد گزارش داده بود که وضع رشدی به ثبات رسیده اما احتمالا یک چشم خود را از دست خواهد داد. اکنون اندرو ویلی، نماینده سلمان رشدی در آمریکا در مصاحبه با ال‌پاز زخم‌های نویسنده را «عمیق» توصیف کرد و اعلام کرد که رشدی یک چشم خود را در اثر پیامدهای این حمله از دست داده است. به گفته ویلی، رشدی علاوه بر این سه زخم جدی در گردنش داشت. یک دستش به دلیل قطع اعصاب بازویش توان حرکتی ندارد و حدود ۱۵ زخم دیگر در سینه و تنه‌اش دارد.

نماینده رشدی از گفتن اینکه آیا نویسنده ۷۵ ساله «آیات شیطانی» هنوز در بیمارستان بستری است یا نه، خودداری کرد.

دو هفته قبل از حمله، رشدی در مصاحبه‌ای گفته بود احساس می‌کند زندگی‌اش دوباره به روال عادی برگشته و ترس از سوءقصد و حمله را مدت‌هاست که پشت سر گذاشته است.

در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ آیت‌الله روح‌الله خمینی تحت تاثیر اطرافیانش از جمله عطاءالله مهاجرانی، وزیر اسبق ارشاد اسلامی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد. متهم به حمله به رشدی، هادی مطر یک جوان ۲۴ ساله لبنانی‌تبار ساکن نیوجرسی در دادگاه اتهاماتش را نپذیرفته و اعلام «بی‌گناهی» کرده است.

  مطر بعد از بازداشت در مصاحبه‌ای با نیویورک پست گفته بود به آیت‌الله روح‌الله خمینی احترام می‌گذارد اما نمی‌گوید پیروی فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است. او همچنین به نیویورک پست گفته بود تنها چند صفحه از رمان «آیات شیطانی» رشدی را خوانده است. 

مطر در ادامه این مصاحبه گفته بود: «رشدی به اسلام و به اعتقادات مسلمانان حمله کرده.» و در همان حال هرگونه ارتباط با سپاه پاسداران ایران را تکذیب کرده بود.

خانواده سلمان رشدی گفته‌اند به «شوخ‌طبعی» این نویسنده با وجود «شدت جراحاتش» خدشه‌ای وارد نشده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ج. ا. ایران پس از سه روز سکوت، در واکنش به اقدام به قتل سلمان رشدی گفته بود:

«حمله به سلمان رشدی را از رسانه‌ها دنبال کردیم. هیچ‌کس جز شخص او و حامیانش شایسته سرزنش نیستند. او با اهانت به مقدسات و عبور از خطوط قرمز مسلمانان، خود را در معرض خشم و غضب آنان قرار داد. خشم و غضب نسبت به رشدی هم محدود به ایران و جمهوری اسلامی نبود.»

کنعانی بدون آنکه به فتوای روح‌الله خمینی در واجب‌القتل بودن سلمان رشدی اشاره کند گفته بود که کسی «حق ندارد» در این ارتباط جمهوری اسلامی را محکوم کند.