به گزارش رویترز صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که سه‌شنبه ۱۱ اکتبر/۱۹ مهر منتشر کرد، بدبینانه‌ترین پیش‌بینی خود از وضع اقتصاد جهانی در سه سال گذشته را ارائه کرد. صندوق بین‌المللی پول، از بانک‌های مرکزی خواست با وجود انقباض اقتصادی به مبارزه با تورم ادامه دهند.

صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی‌ کاهش بیشتر رشد جهانی در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد کشورهایی که یک سوم تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند ممکن است در سال آینده دچار رکود شوند. بر اساس این گزارش سه اقتصاد بزرگ جهان، یعنی ایالات متحده، چین و منطقه یورو از رشد اقتصادی کمتری برخوردار خواهند بود. 

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد رشد تولید ناخالص ملی در جهان در سال آینده به ۲.۷ درصد در مقایسه با پیش‌بینی ۲.۹ درصدی در ماه ژوئیه سال جاری کاهش می‌یابد. مهم‌ترین علت‌های این کاهش رشد، نرخ بالای بهره در آمریکا، افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در منطقه یورو و تداوم همه‌گیری ویروس کرونا در چین است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۲ را نیز در همان نرخ ۳.۲ درصد ثابت نگاه داشت. بر اساس این گزارش، نرخ رشد اقتصاد ایالات متحده در سال جاری ۱.۶ درصد خواهد بود که ۰.۷ واحد درصد کمتر از برآورد ژوئیه گذشته است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر نسبت به قبل، ۱ درصد اعلام کرد.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، رشد اقتصادی منطقه یورو نیز در سال جاری میلادی ۳.۱ درصد خواهد بود ولی در سال ۲۰۲۳ به ۰.۵ درصد می‌رسد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصاد ایران از ۳ درصد در سال جاری میلادی به ۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. بر همین اساس نرخ تورم ایران در سال جاری و در سال آینده میلادی دست‌کم ۴۰ درصد پیش‌بینی شده است.

 توبیاس آدریان، مدیر بازارهای پولی و سرمایه صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با رویترز گفت:

«به سختی می‌توان دوره‌ای را یافت که عدم اطمینان تا این حد بالا بوده باشد. ما باید چندین دهه به عقب برگردیم تا شاهد این همه درگیری در جهان باشیم و در عین حال نرخ تورم هم بسیار بالاست.»

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در جهان برای اقلام مصرفی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۹.۵ درصد خواهد رسید.

صندوق بین‌المللی پول یادآوری کرد که چنانچه قیمت نفت ۳۰ درصد افزایش یابد این چشم‌انداز تیره‌تر خواهد شد.   

 صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرد به میزان ۲۵ درصد احتمال دارد که رشد اقتصاد جهانی در سال آینده به زیر ۲ درصد کاهش یابد. این پدیده از سال ۱۹۷۰ تاکنون فقط ۵ بار اتفاق افتاده است. بر اساس این گزارش به میزان ۱۰ درصد احتمال دارد تولید ناخالص داخلی در جهان  نیز کاهش یابد. یک تحول خطرناک که می‌بایست آن را جدی گرفت.