کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است در یکی از روزهای هفته جاری با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای گفت‌وگو درباره پیشنهاد آنکارا برای میزبانی مذاکرات روسیه و غرب دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران گفت روسیه هیچ سیگنالی در مورد چشم‌انداز مذاکرات با غرب دریافت نکرده است و در همان حال امکان مذاکره پوتین با اردوغان در این‌باره را رد نکرد.  

انتظار می‌رود رئیسان جمهوری دو کشور این هفته در قزاقستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

ترکیه که روابط نزدیکی با مسکو و کی‌یف دارد، در مناقشه پردامنه روسیه با اوکراین و متحدان غربی‌اش نقش میانجی را ایفا می‌کند. در ژوئیه/ خرداد سال جاری آنکارا موفق شد با میانجیگری بین دو طرف، به توافق از سرگیری صدور غلات از بنادر اوکراین دست یابد.

اردوغان از پوتین خواسته است تنش‌ها را کاهش دهد و به مذاکرات صلح فرصت دهد. کاخ سفید نیز یکشنبه گذشته اعلام کرد هر دو طرف باید راهی برای مذاکره برای پایان دادن به جنگ بیابند.

گفت‌وگوی زلنسکی با بایدن

در همان حال تنش بین غرب و روسیه بر سر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین همچنان در حال افزایش است. مسکو روز دوشنبه ۱۰ اکتبر/۱۸ مهر در واکنش به انفجار بخشی از پل رابط بین روسیه و کریمه حملات موشکی به کی‌یف و چندین شهر دیگر اوکراین را از سر گرفت.  

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ولودومیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، متعهد شد که ایالات متحده در پاسخ به حملات سنیگن موشکی روسیه، سامانه‌های پیشرفته‌ پدافند هوایی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی «حملات بی‌معنا»ی روسیه به اهداف غیرنظامی را محکوم کرد.

بر اساس بیانیه‌‌ای که کاخ سفید درباره گفت‌وگوی تلفنی بایدن با زلنسکی منتشر کرد،  رئیس جمهوری آمریکا همچنین به همتای اوکراینی‌اش گفت که ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به تحمیل هزینه‌ها به روسیه ادامه می‌دهند و کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه‌ای را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.  

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری و اعمال طیف گسترده‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، ایالات متحده بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین کمک کرده است.

رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه به درخواست روسیه برای برگزاری رای‌گیری غیرعلنی در مورد همه‌پرسی الحاق چهار منطقه نیمه اشغالی در اوکراین رای داد.

مجمع عمومی با ۱۰۷ رای موافق تصمیم گرفت در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای که «همه پرسی غیرقانونی» و «تلاش برای الحاق غیرقانونی» مناطقی از اوکراین به خاک روسیه را محکوم می‌کند، رای‌گیری علنی – و نه رای‌گیری غیرعلنی – برگزار کند. دیپلمات‌ها گفتند رای‌گیری درباره این قطعنامه احتمالا  چهارشنبه ۱۲ اکتبر برگزار می‌شود.

تنها ۱۳ کشور روز دوشنبه با رای‌گیری علنی درباره پیش‌نویس قطعنامه مخالفت کردند، ۳۹ کشور نیز رای ممتنع دادند. روسیه استدلال کرده بود که به دلیل لابی‌گری کشورهای غربی رای‌گیری درباره قطعنامه یاد شده می‌بایست به طور غیرعلنی برگزار شود.   

مسکو پس از برگزاری همه‌پرسی الحاق چهار منطقه نیمه اشغالی در اوکراین – دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا- را به خاک فدراسیون روسیه ملحق کرد.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است در اواخر این هفته به رای گذاشته شود، از کشورها می‌خواهد که اقدام روسیه را به رسمیت نشناسند و بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اوایل روز دوشنبه از جامعه بین‌المللی خواست که اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را محکوم کنند. بلینکن در بیانیه‌ای گفت:

«اکنون وقت حمایت از اوکراین است؛ زمان رای ممتنع، کلمات تسکین‌دهنده، یا ادعاهایی در مورد بی‌طرفی نیست. اصول منشور سازمان ملل در خطر است .»