یکی از اعضای هلال احمر در شهر سابراتا گفته است که نیروهای امدادی لیبی حداقل ۱۵ جسد را پیدا کرده‌اند، از جمله تعدادی جسد سوخته در یک قایق و تعدادی جسد در ساحل.

توفیق الشکری، سخنگوی هلال احمر لیبی، روز جمعه گفت که مقامات محلی به گروه امدادرسانی که پس از غرق شدن یک کشتی در سواحل غربی این کشور در حال غرق شدن در خشکی بودند، اطلاع دادند.

وی گفت: «این افراد پس از بازیابی و انتقال به بیمارستان، بقایای جسد برای تعیین علت مرگ معاینه خواهند شد.»

یک منبع امنیتی در سابراتا، در ۷۰ کیلومتری (۴۳ مایلی) غرب طرابلس، پایتخت نیز گفت که افراد کشته شده مهاجرانی بودند که در اختلاف بین دو گروه رقیب قاچاقچیان مردم در شمال غربی شهر گرفتار شده بودند.

مهاجران همواره سعی می‌کنند از دریای مدیترانه عبور کنند و در تلاشی ناامیدکننده برای رسیدن به سواحل اروپا هستند. سابراتا یک نقطه پرتاب اصلی برای آفریقایی‌هایی است که سفر خطرناکی را از طریق دریای مدیترانه انجام می‌دهند.

ویدئو و تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده است، یک قایق در حال سوختن را در ساحلی نشان می‌دهد که دود تیره از آن بیرون می‌زند و چیزی که به نظر می‌رسد همان قایق است که درون آن سوخته و حاوی بقایای انسان ذغال شده است. ویدیو و تصاویر را نمی‌توان فوراً تأیید کرد.

علت مرگ بلافاصله مشخص نشده است و همچنین زمان شروع آتش سوزی مشخص نیست.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در ماه ژوئن گفت که بیم آن می‌رود که حداقل ۱۵۰ مهاجر از لیبی در ششمین ماه اول سال ۲۰۲۲ غرق شده باشند. سفرها معمولاً در اواسط و اواخر اواسط سال افزایش می‌یابد.

لیبی گذرگاه غالب مردمی است که از جنگ و فقر در آفریقا و خاورمیانه در بحبوحه درگیری‌های داخلی فرار می کنند.

این کشور نفت‌خیز که از سال ۲۰۱۱ به دلیل جنگ داخلی در هم شکسته است، بین دولت‌های رقیب تقسیم شده که هر یک از آنها توسط حامیان بین‌المللی و چندین گروه شبه نظامی مسلح حمایت می‌شوند.

قاچاقچیان انسان در سال‌های اخیر از هرج و مرج در لیبی و قاچاق انسان از مرزهای طولانی این کشور بیابانی با شش کشور سود برده‌اند. سپس آنها را به طور معمول در قایق‌های لاستیکی نامناسب جمع می‌کنند و به سفرهای دریایی خطرناک می‌فرستند.

به گفته گروه‌های حقوق بشری، بسیاری از کسانی که دستگیر شده و به لیبی بازگردانده شده‌اند – از جمله زنان و کودکان – در بازداشتگاه‌های دولتی نگهداری می‌شوند که مملو از موارد آزار و اذیت از جمله شکنجه، تجاوز جنسی و اخاذی است.