پس از کشته‌شدن دست‌کم ۳۰ نفر و زخمی شدن ۷۰۰ نفر از جمله ۱۱۰ نفر از نیروهای امنیتی عراق در درگیری‌های یک روز اخیر، مقتدی صدر سه‌شنبه ۸ شهریور / ۳۰ اوت ضمن عذرخواهی از عراقی‌ها، این درگیری‌ها را محکوم کرد و به طرفداران خود یک ساعت فرصت داد تا پراکنده شوند.

صدر در یک سخنرانی تلویزیونی با بیان این‌که «ریختن خون عراقی‌ها حرام است»، گفت:

«این یک انقلاب نیست، زیرا ماهیت مسالمت‌آمیز خود را از دست داده است.»

از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه با پایان یافتن مهلت تعیین‌شده از سوی مقتدی صدر، طرفداران او شروع به ترک منطقه سبز بغداد کردند.

صدر همچنین تأکید کرد که نظرش درباره کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی تغییری نکرده است. او با تأکید بر این‌که یک شهروند عراقی است گفت به پرسش‌های سیاسی پاسخ نمی‌دهد.

درگیری‌های روز دوشنبه میان جناح‌های رقیب شیعه در عراق به‌دنبال ۱۰ ماه بن‌بست سیاسی پس از انتخابات پارلمانی عراق در ماه اکتبر، صورت گرفت و نگرانی از تشدید ناآرامی‌ها را افزایش داد.

خشونت‌های این هفته پس از آن آغاز شد که صدر اعلام کرد که از تمامی فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند، تصمیمی که به‌گفته او پاسخ به شکست رهبران و احزاب شیعه در اصلاح نظام حکومتی فاسد و رو به زوال است.

در پی درخواست مقتدی صدر از هوادارانش برای پایان دادن به اعتراضات، شماری از مقام‌های عراقی از این تصمیم او استقبال کردند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دعوت مقتدی صدر برای توقف خشونت‌ها را «بالاترین سطح ملی‌گرایی» دانست.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق از مقتدی صدر تشکر کرد و گفت «موضع شما در شأن عراق بود که سزاوار تلاش بیشتری از سوی ماست».

حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر و نخست‌وزیر سابق عراق نیز در توئیتی از دولت خواست تا به‌ویژه پس از سخنان صدر وارد عمل شود و نظاره‌گر نباشد.

هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح هم تأکید کرد که اقدام مقتدی صدر برای پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه «شجاعانه و شایسته تقدیر» است.

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای نوشت «با منطق زورگویی نمی‌توان یک واقعیت سیاسی را که مخالفان بسیاری دارد تحمیل کرد».

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز از موضع مقتدی صدر برای پایان دادن به تنش در منطقه سبز بغداد استقبال و بر پشتیبانی از موضع «ملی و مسئولانه» او تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که امنیت و ثبات به عراق بازگردد.

بارزانی از همه نیروهای سیاسی عراق خواست تا برای حل مشکلات و نجات کشور از این شرایط دشوار تلاش کنند.

هوشیار زیباری از سران حزب دموکرات کردستان نیز نوشت اکنون رهبران مسئول باید از زمان برای رفع اختلاف‌ها و پیش‌روی استفاده کنند و از دست دادن فرصت برای نجات کشور روا نیست.

ارتش عراق روز دوشنبه در سراسر کشور مقرارت منع آمدورفت اعلام کرد و از معترضان خواست منطقه سبز را ترک کنند. اما یک مقام دولتی عراق که نخواست نامش فاش شود، اندکی پیش از فراخوان صدر برای پایان دادن به اعتراضات، به رویترز گفت مقام‌ها نمی‌توانند کنترلی بر گروه‌های مسلح رقیب اعمال کنند. این مقام گفت:

«دولت قادر نیست جلوی این کار را بگیرد، زیرا ارتش به دو دسته وفاداران (ایران) و طرفداران صدر تقسیم شده است.»

صبح سه‌شنبه شبه‌نظامیان راکت‌هایی را به سمت منطقه سبز شلیک کردند و افراد مسلح در وانت‌هایی که تیربار حمل می‌کردند در خیابان‌ها در حرکت بودند. این در حالی است که بیشتر مردم مقررات منع آمدورفت را رعایت می‌کنند.