وزارت دفاع روسیه پنج‌شنبه ۳ شهریور / ۲۵ اوت در نشست روزانه خود اعلام کرد که روز گذشته (چهارشنبه) با شلیک موشک اسکندر یک قطار نظامی در ایستگاه چاپلین را که قرار بود به نیروهای اوکراینی در خط مقدم در شرق دونباس تسلیحات ارسال کند، هدف قرار داده است.

کیریلو تیموشنکو، مشاور رئیس‌ جمهوری اوکراین گفت ۲۱ نفر بر اثر حمله به ایستگاه راه‌آهن و آتش زدن پنج واگن قطار کشته شدند، یک نفر در اثر اصابت موشک به خانه‌اش در مجاورت محل جان باخت و با بیرون آوردن سه جسد دیگر از زیر آوار، شمار کشته‌شدگان در روز پنج‌شنبه به ۲۵ نفر افزایش یافت.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید حدود ۲۰۰ پرسنل نظامی اوکراینی در این حمله کشته شدند.

شهر چاپلین با حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در ۱۴۵ کیلومتری جنوب دونتسک در شرق اوکراین قرار داد.

با پایان یافتن عملیات نجات جان قربانیان حمله به چاپلین، ساکنان این شهر کوچک در میان آوار خانه‌های ویران‌شده خود برای عزیزانشان سوگواری کردند.

این در حالی است که روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند. این کشور گفته است که زیرساخت‌های راه‌آهن یک هدف مشروع است زیرا از این راه تسلیحات غربی به اوکراین می‌رسد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در توییتر نوشت:

«حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطار پر از غیرنظامیان در اوکراین با الگویی از جنایت‌ها منطبق است.»

حمله به ایستگاه قطار چاپلین و گلوله‌باران شهرهای خط مقدم، از جمله خارکف (خارکیف)، میکولایف، نیکوپول و دنیپرو، به‌دنبال هشدار ولدیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در مورد اقدامات تحریک‌آمیز روسیه در آستانه سی‌ویکمین سالگرد اعلام استقلال اوکراین صورت گرفت.

روز گذشته همچنین ششمین ماه تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین بود که از ویرانگرترین جنگ‌ها در اروپا پس از جنگ دوم جهانی بود.

وزارت دفاع روسیه در نشست روزانه خود همچنین اعلام کرد که در حملاتی به پایگاه‌های هوایی در پولتاوا و دنیپروپتروفسک اوکراین، هشت جنگنده اوکراینی را منهدم کرده است. اگر این خبر صحت داشته باشد، یکی از سنگین‌ترین آسیب‌ها به نیروی هوایی اوکراین در هفته‌های اخیر است.

مقام‌های منطقه‌ای اوکراین از حملات موشکی روسیه به منطقه خملنیتسکی، در غرب کی‌یف و صدها کیلومتر دورتر از خطوط مقدم جنگ خبر دادند. خسارت‌ها یا تلفات جانی گزارش نشده است.

درگیری در منطقه نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، در شرق اوکراین در هفته‌های گذشته منبع اصلی نگرانی‌های جهانی بود و مسکو و کی‌یف بارها اتهامات متقابل خود را مبنی بر خطر وقوع فاجعه با گلوله‌باران این نیروگاه مطرح کرده‌اند.

بازدید از نیروگاه هسته‌ای

سازمان ملل خواستار غیرنظامی شدن این منطقه شده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای آن، به دنبال دسترسی به این منطقه است.

روز پنج‌شنبه، رافائل گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک شبکه تلویزیونی فرانسه گفت آژانس «بسیار محتمل است» که بتواند از نیروگاه بازدید کند. نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در ماه مارس به‌دست نیروهای روسیه افتاد اما هنوز توسط اوکراینی‌ها اداره می‌شود.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر قطع برق در مناطق تحت کنترل روسیه، خبرگزاری ریانووستی روز پنج‌شنبه گزارش داد که سیستم‌های ایمنی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا فعال شدند.

کمک‌های نظامی مورد نیاز است

روسیه در ماه‌های اخیر حملات ویرانگر خود را از هوا تشدید کرده است.

روز پنج‌شنبه، یوری ایگنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین به تلویزیون این کشور گفت هشت موشک روسی ایکس-۲۲ روز چهارشنبه به خاک اوکراین اصابت کرد. او با اعلام این خبر نیاز کمک‌های بیشتر به اوکراین برای تقویت دفاعی خود تأکید کرد.

ایگنات گفت:

«پدافند ضدهوایی ما برای مقابله مؤثر با موشک‌های پرسرعتی که از سکوهای هوایی پرتاب می‌شوند توانایی لازم را ندارد، به همین دلیل باید پدافند ضدهوایی خود را تقویت کنیم.»

کی‌یف بارها خواستار تجهیزات نظامی بیشتر از غرب شده است و می‌گوید برای دفع حملات روسیه به این تجهیزات نیاز دارد.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که نزدیک به سه میلیارد دلار برای تسلیحات و تجهیزات بیشتر به اوکراین اختصاص می‌دهد. بدین ترتیب کل تعهدات دولت آمریکا در کمک نظامی به اوکراین به بیش از ۱۳,۵ میلیارد دلار رسید.

منابع محلی گزارش دادند در منطقه جنوبی خرسون که شاهد شدیدترین درگیری‌ها در هفته‌های گذشته بوده است، انفجارهایی در نزدیکی پل آنتونیوسکی بر رودخانه دنیپرو، خط اصلی تدارکات نیروهای روسی در این منطقه، رخ داده است.

فرماندهی نظامی جنوب اوکراین همچنین از حملات موشکی به سد نوا کاخوفکا در گذرگاه رودخانه دنیپرو، یکی دیگر از خطوط تدارکاتی مهم روسیه در این منطقه خبر داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در اقدامی که می‌تواند گمانه‌زنی‌های غرب از خسارت‌های سنگین روسیه در طول جنگ را تأیید کند، روز پنج‌شنبه فرمانی را امضا کرد و شمار نیروهای مسلح خود را از ۱,۹ میلیون نفر به ۲,۰۴ میلیون نفر افزایش داد. این فرمان از اول ژانویه آینده اجرا خواهد شد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت بار دیگر تکرار کرد که هدف مسکو «غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی» در اوکراین است تا تهدیدهای امنیتی علیه روسیه را خنثی کند.