آمریکا ایمن محمدربیع الظواهری (ایمن الظواهری)، رهبر القاعده را در کابل، پایتخت افغانستان کُشت. سخنگوی طالبان اقدام واشنگتن را نقض توافقنامه صلح خواند. وزیر خارجه آمریکا هم گفت که طالبان با پناه دادن به الظواهری توافق را زیرپا گذاشته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بامداد بامداد سه شنبه دوم اوت اعلام کرد با هدایت او آمریکا در یک عملیات هوایی موفق به کُشتن ایمن الظواهری شد.

به گفته بایدن این عملیات نظامی شنبه ۳۰ ژوئیه انجام شده است

ایمن الظواهری از بنیانگذاران القاعده بود که پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن، جانشین او شد. او پزشک و زاده مصر بود و از اعضای اخوان المسلمین که بعداً از این جریان جدا شد و جهاد اسلامی مصر را بنیان گذاشت.

الظواهری در افغانستان به مجاهدین اسلامی پیوست و در همانجا نیز القاعده را بنیان گذاشت. آمریکا نام او را در فهرست خطرناک‌ترین تروریست‌های جهان قرار داده بود.

بایدن گفت رد الظواهری در قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی دیده می‌شود و حالا دیگر او وجود خارجی ندارد.

او مدعی شد که با کشتن الظواهری «عدالت اجرا شده است».

الظواهری در بالکن خانه‌ای که در آن پنهان شده بود با شلیک دو موشک کُشته شد. آمریکا گفته که هنگام انجام عملیات، خانواده او نیز همراهش بودند اما آسیبی به آن‌ها نرسید.

رسانه‌های افغانستان نیز گزارش کرده‌اند که او در یک منطقه امن کابل سکونت داشته و عملیات نظامی حدود ساعت شش صبح یک‌شنبه ۳۱ ژوئیه به وقت محلی انجام شده است. در روزهای گذشته رسانه‌های محلی افغانستان از وقوع انفجار و شنیده شدن صدای مهیب در کابل خبر داده بودند.

طالبان کُشته شدن الظواهری را تأیید کرده و گفته که حمله با هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به هر دلیلی که انجام شده باشد، نقض توافقنامه دوحه است.

«توافقنامه آوردن صلح به افغانستان» فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان و دولت وقت آمریکا در دوحه امضاء شد که به بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان انجامید.

مجاهد اقدام آمریکا را «نقض آشکار اصول بین‌المللی و موافقتنامه دوحه» خواند و گفت این اقدام تکرار وقایع ۲۰ سال گذشته است و «تکرار چنین اقداماتی به فرصت‌های موجود لطمه می‌زند».

طالبان مدعی است که بر اساس توافقنامه دوحه آمریکا بدون اجازه طالبان حق هیچ‌گونه اقدام نظامی را در افغانستان تحت سلطه این گروه ندارد.

پیشتر آمریکا این مساله را رد کرده و سخنگوی وزارت دفاع این کشور گفته بود که برای عملیات هوایی نیازی به هماهنگی با طالبان ندارند. نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۱۱ پس از اشغال افغانستان در این کشور حضور داشتند و پایگاه‌های نظامی متعددی را برپا کرده بودند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در یک بیانیه مطبوعاتی پناه دادن طالبان به ایمن الظواهری را که از او به عنوان مغز متفکر و برنامه ریز حملات تروریستی القاعده نام برده می‌شد، نقض آشکار توافق دوحه عنوان کرد.

او در این بیانیه طالبان را «بی‌رغبت یا ناتوان در پایبندی به تعهدات» توصیف کرد و گفت که آمریکا به «کمک‌های انسان ‌وستانه و پشتیبانی از حقوق بشر» و «حمایت از مردم افغانستان» ادامه می‌دهد.

آمریکا بر اساس توافق دولت دونالد ترامپ نیروهای نظامی اش را از افغانستان خارج کرده است. در نیمه اوت ۲۰۲۱، یعنی تابستان سال گذشته که طالبان با فرار اشرف غنی احمدزی دوباره بر افغانستان سلطه یافت، تمامی نیروهای آمریکا و کشورهای همپیمان افغانستان را ترک کردند.

آمریکا پیشتر در سال ۲۰۱۸ ابو الخیر المصری که از او به عنوان مرد شماره دو القاعده نام برده می‌شد را در سوریه کشته بود.