این گردهمایی با نام «جمعه وحدت» برای بزرگداشت محمدصادق الصدر، پدر صدر، که توده‌های شیعیان را در نماز جمعه به نشانه مخالفت با حکومت صدام حسین متحد کرده بود، برگزار شد.

صدر برای سخنرانی در جمع حامیانش حضور نداشت، محمود الجیاشی، یک روحانی شیعه، خطبه نماز جمعه را خواند و پیام او را قرائت کرد. در پیام صدر آمده است:

 «آنها [رقبای سیاسی] قول می‌دهند که دولت بعدی‌شان مانند دولت‌های قبلی نخواهد بود، بنابراین می‌گویم اولین قدم برای توبه، پاسخگویی علنی و فاصله گرفتن از مفسدان است.»

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ۱۲ ژوئن/۲۲ خرداد از حسن اطهری، رئیس بلوک صدر خواست که در اعتراض به بن‌بست سیاسی موجود استعفای ۷۳ نماینده این ائتلاف را به رئیس مجلس تحویل دهد.

بر اساس قانون اساسی عراق، بعد از استعفای دسته‌جمعی نمایندگان جریان صدر، کرسی‌های آنان به نامزدهایی واگذار شد که در انتخابات پارلمانی اکتبر دومین رأی را در حوزه انتخاباتی نمایندگان مستعفی به دست آورده بودند. الجزیره می‌نویسد اکنون احزاب شیعه مورد حمایت ایران با حدود ۱۲۲ کرسی دارای اکثریت آرا شدند.

گردهمایی روز جمعه می‌بایست میزان محبوبیت و نفوذ سیاسی صدر را علیرغم استعفای او را نشان دهد. بنابراین برخی از ناظران برگزاری نماز جمعه را به عنوان «عرض اندام سیاسی» صدر تعبیر کرده بودند.

صدر با تکرار سخنان علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق مبنی بر آنکه «آزموده را آزمودن خطاست» تاکید کرد که تشکیل دولت با سیاستمداران سابق به فجایعی مانند فاجعه اسپیچر و ثقلاویه بدل خواهد شد.

در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴، حدود ۱۵۶۶ دانشجوی شیعه که در کمپ اسپیچر در تکریت آموزش می‌دیدند توسط شبه نظامیان گروه دولت اسلامی (داعش) که در ابتدا به آنها قول عبور امن داده بودند، اعدام شدند.

در ۳ ژوئن ۲۰۱۶، حدود ۱۳۰۰مرد و پسر توسط مردان مسلح در حالی که می‌خواستند از دست داعش در شهر سقلاویه در منطقه فلوجه استان الانبار فرار کنند، سوار اتوبوس‌ها و کامیون‌ها شدند. محل نگهداری بیش از ۶۰۰ نفر از آنها هنوز مشخص نیست.

رهبر جنبش صدر همچنین افزود که دولت بعدی باید باقی‌مانده «اشغالگران» را از طریق راهکارهای پارلمانی و از طریق دیپلماتیک از عراق اخراج کند.

در بیانیه صدر آمده است:

« این مهم‌ترین حق مردم است: زندگی آزاد، مستقل و به دور از مداخلات و زرادخانه اشغالگران.»

صدر قبلاً قدرت های خارجی از جمله ایالات متحده و ایران را به دخالت در امور عراق و نقض حاکمیت این کشور متهم کرده بود.

صدر همچنین خواستار انحلال همه گروه های مسلحی شد که خارج از اختیارات نیروهای مسلح عراق هستند و تاکید کرد که ارتش و پلیس عراق باید مورد احترام و محافظت در برابر حملات شبه‌نظامیان قرار گیرند.

پس از پایان مراسم، رهبر شیعیان در توییتر خود از پیروانش و همچنین از نیروهای امنیتی برای این «پیروزی بزرگ» تشکر کرد.

درخواست بارزانی از بایدن

همزمان با این تحولات مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا در سفرش به خاورمیانه، مردم کرد را در نظر داشته باشد و از واشنگتن و کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواست تا در بحبوحه اختلافات جاری با بغداد از اربیل حمایت کنند.

بارزانی در پیامی در توئیتر ضمن استقبال از سفر بایدن به منطقه ابراز امیدواری کرد که فداکاری های مردم کرد در مبارزه با تروریسم و ​​شکست داعش در میدان نبرد فراموش نشود.

او همچنین خواستار «حقوق مردم کرد بر اساس قانون اساسی عراق فدرال» و حق برخورداری از منابع انرژی منطقه شد.

دادگاه عالی عراق در ماه فوریه قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را «غیرقانونی» تشخیص داد. دولت اقلیم کردستان در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که حکم دادگاه نه تنها مغایر با قانون اساسی بلکه غیرعادلانه است.

بارزانی بر اهمیت «ثبات و امنیت» عراق و اقلیم کردستان و نیاز به حل و فصل اختلافات برای دستیابی به این مهم تاکید کرد. او از آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا در اجلاس آتی در عربستان که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در آن شرکت خواهد کرد، از اقلیم کردستان حمایت کنند.

 صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان در ماه‌های اخیر مورد حمله قرار گرفته است. شرکت دانا گاز امارات متحده عربی در پایان ماه گذشته پس از سه حمله موشکی در کمتر از یک هفته، کار در میدان گازی خورمور را به طور موقت متوقف کرد.

هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.  

بارزانی هشدار داد که تلاش‌های اقلیم کردستان برای ثبات و امنیت در عراق و منطقه «اکنون در معرض تهدید» قرار دارد.

ائتلاف صدر شامل جریان صدر، ائتلاف سنی السیاده متشکل از جریان‌های تقدم و عزم، و حزب دموکرات کردستان بود که در مجموع ۱۸۰ کرسی را در اختیار داشتند.