در پی تصمیم جنبش پوپولیستی پنج ستاره ایتالیا (M5S) به عنوان یکی از احزاب حاضر در دولت ائتلافی این کشور مبنی بر عدم مشارکت در نشست رای‌گیری بسته کمک‌های اقتصادی تهیه شده برای خانواده‌‌ها و بنگاه‌‌های اقتصادی در پارلمان، رم با بحران سیاسی مواجه شد که ممکن است راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار کند.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد از سمت خود استعفا می‌دهد. اما سرجیو ماتارلا، رئيس جمهوری این کشور استعفای نخست‌وزیر را رد کرد و از دراگی خواست ابتدا درباره وضعیت کنونی به پارلمان گزارش دهد.

بسته کمک های اقتصادی تهیه شده توسط دولت دراگی برای حمایت از خانواده ها و کسب و کارها در مبارزه با افزایش قیمت انرژی به دلیل درگیری‌ها در اوکراین ارائه شده است. جوزپه کونته، رهبر حزب جنبش پنج ستاره ایتالیا اما این بسته را برای حمایت از خانواده‌ها کافی نمی‌‌داند. او پس از دیدار با اعضای حزب اعلام کرد که در رای‌‌گیری در مجلس سنا شرکت نخواهد کرد. کونته گفت:

«از ماریو دراگی خواستیم تا در بسته حمایتی اصلاحاتی انجام دهد، ایتالیا در لبه پرتگاه قرار دارد. ما تنها حزبی هستیم که در شرایط اضطراری به دولت فشار می‌‌آوریم. ما در رای گیری شرکت نخواهیم کرد.»

در پی این تحولات ماریو دراگی اعلام کرد پیمان اعتماد به عنوان زیربنای دولت او شکست خورده است. نخست‌وزیر ایتالیا گفت:

«در روزهای اخیر من برای ادامه مسیر مشترک و همچنین تلاش برای رفع نیازهایی که از سوی نیروهای سیاسی به من ارائه شده بود، حداکثر تلاشم را کردم اما این تلاش کافی نبود. در سخنرانی تحلیف خود همیشه گفته‌ام که قوه مجریه تنها در صورتی پیش می‌رود که چشم‌انداز روشنی برای اجرای برنامه دولتی که نیروهای سیاسی به آن رای اعتماد داده‌اند وجود داشته باشد.این شرایط دیگر وجود ندارد.»

ماریو دراگی، نخست وزیر کنونی ایتالیا و رئیس سابق بانک مرکزی اروپا قرار است در پارلمان سخنرانی کند. اگر نخست وزیر از حمایت کافی برای انجام اصلاحات اقتصادی برخوردار نباشد، رئیس جمهوری می‌تواند زمینه را برای برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی در سپتامبر/شهریور سال جاری فراهم کند. دوره پارلمان قاعدتا می‌بایست بهار ۲۰۲۳ به پایان می‌رسید.   

بسته اقتصادی به ارزش ۲۶ میلیارد یورو به دولت اجازه می‌داد یک کارخانه زباله‌سوز  بزرگ برای زباله‌های پایتخت بسازد. جنبش پوپولیستی پنج ستاره ایتالیا اما با این پروژه همیشه مخالفت کرده است.   

کونته چندین هفته است که تهدید کرده که جنبش پنج ستاره ایتالیا ( M5S ) دولت ائتلافی را ترک می‌کند.

این جنبش که در انتخابات ۲۰۱۸ برای نخستین بار در سپهر سیاسی ایتالیا ظهور کرد، در این مدت نیمی از حمایت رأی‌دهندگان را از دست داده است. 

 این حزب ده‌ها کرسی پارلمان را از دست داده و لوئیجی دی مایو، رهبر سابق آن و وزیر خارجه کنونی ایتالیا، ماه گذشته از این گروه جدا شد و تعدادی را هم با خود همراه کرد.

تحلیلگران می‌گویند مخالفت جنبش پنج ستاره ایتالیا با بسته اقتصادی ماریو دراگی بیشتر به سبب آشفتگی‌های درون‌حزبی رخ داده تا اینکه  که انگیزه آن هر گونه اختلاف سیاسی معنی‌دار با دولت دراگی باشد.

دراگی در فوریه ۲۰۲۱ ریاست یک دولت ائتلافی را به عهده گرفت و هدف اصلی او خروج ایتالیا از بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بود.