سازمان ملل و دولت مالی تأیید کردند که ۲۲ نفر از شهروندان این کشور از جمله سه کودک، در فاجعه غرق شدن یک قایق در سواحل لیبی، جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت امور خارجه مالی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد افرادی که جان خود را از دست دادند بخشی از یک گروه ۸۳ نفری بودند که ۶۱ نفر از آنان نجات یافته‌اند و به یک بازداشتگاه در لیبی منتقل شده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، بیشتر افراد جان‌باخته، اتباع مالی بودند که از ۲۲ ژوئن در یک کشتی آسیب‌دیده گرفتار و روی آب سرگردان مانده بودند.

به گزارش الجزیره، بر اساس اعلام وزارت امور خارجه مالی و سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل، افراد نجات یافته با کمک گارد ساحلی لیبی از این ماجرا جان سالم به در برده‌اند. آنان پس از ۹ روز سرگردانی در دریا، روز شنبه به ساحل بازگردانده شدند.

صفا مسحلی، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد بر اساس اظهارات نجات‌یافتگان و بازماندگان، علت مرگ ۲۲ نفر، غرق شدن یا کم‌آبی بدن بوده است.

مسحلی همچنین گفت:

«برخی بازماندگان از نظر سلامتی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند و سازمان بین‌المللی مهاجرت ناچار شده است آنان را به بیمارستان منتقل کند.»

به گفته او، دیگر پناهجویان این قایق به بازداشتگاه «المیا» در لیبی منتقل شده‌اند.

وضعیت فاجعه‌بار اخیر در زمینه بحران پناهجویی، در بحبوحه نگرانی‌ها از بحران گرسنگی بروز کرده که ناشی از جنگ در اوکراین است. این شرایط می‌تواند باعث افزایش تلاش‌ها برای رسیدن به اروپا از سوی افرادی شود که از فقر، درگیری و آزار و شکنجه فرار می‌کنند. علاوه بر پیامدهای جنگ و تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، تحلیل‌گران از تأثیرات همه‌گیری کووید-۱۹ نیز به عنوان یک عامل محرک دیگر یاد می‌کنند.

اسپانیا، همسایگان جنوبی آن و مقام‌های اتحادیه اروپا به طور فزاینده‌ای نگران هستند بحران گرسنگی به دلیل اختلال در روند صادرات غلات اوکراین، تشدید شود. چنین اتفاقی با وجود هشدارهای جدی که درباره آن داده می‌شود، قریب‌الوقوع است و به مهاجرت گسترده و افسارگسیخته افراد از مناطق ساحل صحرا و جنوب صحرای آفریقا می‌انجامد.

هفته گذشته، دست‌کم ۲۳ نفر در جریان تلاش حدود دو هزار نفر برای رسیدن به منطقه ملیلیه اسپانیا در سواحل شمالی قاره آفریقا، جان خود را از دست دادند.

گروه‌های حقوق بشر در مراکش و اسپانیا خواستار انجام «تحقیقات جامع» در مورد این حادثه شدند.

مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت جهان

لیبی در سال‌های پر‌هرج و مرج پس از سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی، دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ به دنبال شورش‌ مورد حمایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به یکی از کلیدی‌ترین مسیرها برای مهاجرت‌های قاچاقی و غیرقانونی به اروپا تبدیل شده است.

در حالی که بسیاری از افراد مهاجر در دریا غرق می‌شوند، هزاران نفر به وسیله گارد ساحلی لیبی که مورد حمایت ایتالیا و اتحادیه اروپا است، رهگیری و به لیبی بازگردانده شده‌اند.

اکنون هزاران مهاجر، آواره و پناهجو در لیبی در بازداشتگاه‌های شلوغ در شرایطی غیربهداشتی و غیرانسانی به سر می‌برند. در این بازداشتگاه‌ها، آزار، اذیت و خشونت بی‌داد می‌کند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت نسبت به «افزایش قابل توجه» روند مهاجرت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال‌های گذشته و شمار مهاجرانی که از طریق مالی و نیجر به سمت شمال آفریقا حرکت می‌کنند، هشدار داده است.

به گفته این سازمان، تعداد پناهجویان و مهاجرانی که از ماه ژانویه تا آوریل نیجر را ترک کرده‌اند، بیش از ۴۵ درصد بیشتر از تعداد مهاجران در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است.

تعداد مهاجران خارج شده از مالی هم در همین بازه زمانی، تقریباً دو برابر شده است.

بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، در سال ۲۰۲۱ نزدیک به دو هزار نفر در دریای مدیترانه غرق یا ناپدید شده‌اند در حالی که سال قبل از آن، یک هزار و ۴۰۱ نفر در دریای مدیترانه غرق یا ناپدید شده بودند.

این آمار، مسیر مهاجرت این پناهجویان و مهاجران را «مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت در جهان» معرفی می‌کند.

پس از آخرین مورد و فاجعه غرق شدن قایق که ۲۲ کشته بر جای گذاشت، دولت مالی از شهروندان خود خواست تا «با مهاجرت غیرقانونی مبارزه کنند».

مالی که در حال حاضر تحت حاکمیت نظامی است، از سال ۲۰۱۲ و به دنبال آغاز درگیری‌ها با یک جنبش جدایی‌طلب در شمال این کشور، روی آرامش ندیده است. در حال حاضر گروه‌های مسلح زیادی برای کنترل مناطق مرکزی و شمالی این کشور تلاش می‌کنند.

حدود یک سال پیش و بر اساس خبری که در تاریخ ۲۶ ژوییه ۲۰۲۱ منتشر شد، بر اثر واژگونی یک قایق حامل مهاجران غیرقانونی در سواحل شهر الخمس در لیبی، دست‌کم ۵۷ نفر غرق شدند و جان خود را از دست دادند.

صفا مسحلی در آن زمان اعلام کرد شماری از سرنشینان این قایق به وسیله ماهیگیران و نیروهای گارد ساحلی نجات یافتند و به بندر منتقل شدند.

او به نقل از نجات‌یافتگان گفت دست‌کم ۲۰ زن و دو کودک در میان غرق‌شدگان بوده‌اند.