جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه سوم ژوئن گفت که ممکن است به زودی به عربستان سعودی سفر کند؛ سفری که به گفته منابع متعدد انتظار می‌رود شامل گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باشد.

بایدن به خبرنگاران گفت که هنوز برنامه‌های مستقیمی برای سفر به عربستان سعودی ندارد، اما اگر این کار را انجام دهد، تلاشی برای پیشبرد چشم‌انداز صلح خاورمیانه است.

به گزارش رویترز، منابع آشنا با این روند می‌گویند بایدن در حال برنامه‌ریزی برای سفر به عربستان سعودی همراه با سفر به اروپا و اسرائیل در اواخر ژوئن است.

روز چهارشنبه، کاخ سفید اعلام کرد بایدن همچنان احساس می‌کند بن سلمان به دلیل آنکه آمریکا او را در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، در ترکیه در سال ۲۰۱۸ مقصر می‌داند، منفور است.

قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، وجهه ولیعهد عربستان به عنوان یک اصلاح‌طلب را مخدوش کرد. دولت عربستان هرگونه دخالت او را در این قتل رد کرده است.

بایدن در توضیح استدلال خود برای امکان سفر به عربستان گفت: «من دیدگاه خود را در مورد حقوق بشر تغییر نمی‌دهم، اما به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، وظیفه من این است که اگر بتوانم، صلح را به ارمغان بیاورم و این کاری است که سعی خواهم کرد انجام دهم.»

بایدن گفته‌:‌ «این احتمال وجود دارد که من هم با اسرائیلی‌ها و هم با برخی از کشورهای عربی در آن زمان ملاقات کنم، از جمله انتظار دارم عربستان سعودی نیز در برنامه سفرم باشد اما در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی ندارم.»

این سفر با هدف تقویت روابط با عربستان سعودی در زمانی انجام می‌شود که بایدن در تلاش است راه‌هایی برای کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده بیابد.

منابع گفته‌اند بایدن در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت خواهد کرد؛ اتحادیه منطقه‌ای که اعضای آن بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.