رویترز به‌نقل از منابع آگاه در داخل آمریکا و خارج از این کشور که در تدارک سفر جو بایدن نقش دارند و خواستند نامشان فاش نشود، نوشته است هنوز هیچ تصمیم نهایی درباره این سفر گرفته نشده است.

این منابع گفتند سفر رئیس جمهوری آمریکا پس از نشست سران گروه ۷ در آلمان و نشست ناتو در اسپانیا برنامه‌ریزی شده است و شامل سفر به اسرائیل می‌شود که در آن بایدن با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته، چهارشنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن در پاسخ به پرسشی درباره احتمال رفتن بایدن به عربستان سعودی به خبرنگاران گفت او هیچ سفری در پیش ندارد و بر نظرات قبلی خود در مورد ولیعهد عربستان سعودی پایبند است.

جو بایدن قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست را که به‌گفته سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مورد تأیید محمد بن سلمان بود، مورد انتقاد قرار داده بود و تاکنون با ولیعهد عربستان سعودی دیداری نداشته است.  او پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱ وعده داد که روابط آمریکا با عربستان سعودی را بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد داد. دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا روابط خوبی با ولیعهد عربستان سعودی داشت.

این سفر با هدف تقویت روابط با عربستان سعودی زمانی انجام می‌شود که بایدن در تلاش است تا راه‌هایی برای کاهش قیمت بالای بنزین در ایالات متحده بیابد.

این‌که عربستان سعودی با افزایش تولید نفت خود موافقت خواهد کرد، بسیار ناروشن است. ریاض پیش از این درخواست‌های واشنگتن برای افزایش تولید نفت را رد کرده و همچنان بر توافق اوپک پلاس با همراهی روسیه و ۹ کشور تولیدکننده نفت پایبند است.

اوپک پلاس از سال ۲۰۲۰ تولید نفت خود را به تدریج افزایش داده است، زیرا تقاضای بازار پس از شیوع ویروس کرونا بهبود یافته است، اما نه به آن سرعتی که غرب و سایر مصرف‌کنندگان می‌خواهند.

منابع آگاه گفتند، بایدن قصد دارد در نشست ریاض شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه منطقه‌ای با حضور بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، شرکت کند.

هدف از آن، فعال کردن مجدد نشست سالانه بین ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس است که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد.

یک منبع دیگر گفت، پیش از موافقت با نشست، واشنگتن به‌دنبال تمدید آتش‌بس در یمن و شفافیت در مورد تولید نفت از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

آتش‌بس دو ماهه میان ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی به‌عنوان مدافع دولت یمن و حوثی‌های وابسته به ایران که اولین مورد آتش‌بس از سال ۲۰۱۶ است، امروز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن به پایان می‌رسد..

کاخ سفید پپیشتر اعلام کرده بود که دو مقام بلندپایه آمریکایی در ماه مه از عربستان سعودی بازدید کردند تا در مورد مسائل انرژی و سایر موضوعات گفت‌وگو کنند، اما این شامل درخواست برای افزایش صادرات نفت عربستان سعودی نبود.