در حالی‌که اوکراین برای دریافت سامانه‌های تسلیحاتی دوربرد فشار می‌آورد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه گفت ایالات متحده سامانه‌های موشکی که برد آن‌ها به روسیه برسد در اختبار اوکراین قرار نخواهد داد.

مقامات اوکراینی از متحدان خود درخواست سامانه‌هایی با برد دورتر کرده‌اند، از جمله سامانه موشکی پرتاب چندگانه یا MLRS که می‌تواند موشک‌هایی را به سمت اهدافی صدها کیلومتر دورتر شلیک کند.

بایدن پس از بازگشت از تعطیلات آخر هفته به خبرنگاران گفت:

«ما سامانه‌های موشکی‌ای به اوکراین ارسال نمی‌کنیم که به روسیه حمله کنند.»

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه این تصمیم دولت آمریکا را «عقلانی» خواند.

رئیس جمهوری آمریکا ارائه هیچ سامانه تسلیحاتی خاصی را رد نکرد، اما به نظر می‌رسد که شرایطی را برای نحوه استفاده از آن‌ها گذاشته است. بایدن و تیمش در حال کار بر روی ارسال بسته جدیدی از تجهیزات نظامی هستند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده اعلام شود.

یک مقام بلندپایه دولتی آمریکا گفت ارسال سامانه MLRS در دست بررسی بود، اما نه با قابلیت حملات دوربردیِ خارج از استفاده در میدان‌های نبرد.

دولت اوکراین از غرب خواسته است که سلاح‌های دوربرد بیشتری در اختیار این کشور قرار دهد تا بتواند روند جنگ را که اکنون در چهارمین ماه خود قرار دارد، تغییر دهد.

بایدن می‌خواهد به اوکراین در دفاع از خود کمک کند، اما با ارائه تسلیحاتی که این کشور بتواند برای حمله به روسیه استفاده کند، مخالف است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه واشنگتن پست آمریکا جمعه گذشته گزارش دادند که دولت بایدن به ارسال سامانه‌های MLRS و سامانه موشک توپخانه‌ای با تحرک بالا، معروف به HIMARS، به‌عنوان بخشی از بسته کمک‌های نظامی آتی تمایل دارد.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۵ اسفند / ۲۴ فوریه که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، هزاران نفر در اوکراین کشته و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شده‌اند.

دولت بایدن و متحدانش به‌طور فزاینده‌ای تمایل به ارائه تسلیحات دوربردتر از جمله ادوات توپخانه‌ای هویتزر ام۷۷۷ به اوکراین بوده‌اند. با این حال سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در مورد خطرات فزاینده در این زمینه هشدار داده‌اند.

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین شنبه گذشته گفت این کشور دریافت موشک‌های ضد کشتی هارپون از دانمارک و خودروهای نظامی مجهز به توپ‌های هویتزر از آمریکا را آغاز کرده است.

پیشروی روس‌ها به سمت مرکز شهر کلیدی در دونباس اوکراین

یکی از فرمانداران منطقه دونباس سه‌شنبه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه گفت نیروهای روسی به آرامی به سمت مرکز شهر سیورودونتسک در استان لوهانسک پیشروی می‌کنند و همزمان نیروهای اوکراینی تهاجم گسترده روسیه در منطقه شرقی دونباس را مهار کرده‌اند.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، به تلویزیون دولتی اوکراین گفت حدود ۱۵ هزار غیرنظامی در سیورودونتسک باقی مانده‌اند و بیشتر جمعیت ۱۲۰ هزار نفری شهر از ترس بمباران توپخانه روسیه گریخته‌اند.

گدای در حالی که برای بدترین شرایط آماده می‌شود گفت نیروهای اوکراینی که از سیورودونتسک دفاع می‌کنند، می‌توانند برای فرار از محاصره از طریق رودخانه سیورسکی دونتس به شهر لیسیچانسک عقب‌نشینی کنند.

ممنوعیت صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا

همزمان با ادامه تهاجم روسیه به منطقه دونباس شرقی اوکراین، اتحادیه اروپا روز دوشنبه با ممنوعیت واردات بیشتر نفت روسیه موافقت کرد، اقدامی که هدف آن کاهش منابع مالی کرملین برای ادامه جنگ در اوکراین است.

در سخت‌ترین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو از زمان تهاجم به اوکراین، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت ممنوعیت توافق‌شده در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را پوشش و کاهش می‌دهد؛ و این منبع مالی عظیمی برای ماشین جنگی آن است.

رهبران اتحادیه اروپا گفتند که با کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال جاری موافقت کرده‌اند. این تصمیم با معافیت‌هایی برای مجارستان – کشوری محصور در خشکی که به‌شدت به نفت خام روسیه متکی است – و سایر کشورهایی که نگران تأثیر اقتصادی این ممنوعیت هستند، در نظر گرفته شده است.

میشل افزود، آن‌ها همچنین موافقت کردند که بزرگترین بانک روسیه به نام Sberbank را از سامانه مالی سوئیفت قطع و سه شرکت پخش دولتی دیگر روسیه را هم ممنوع کنند.

این محدودیت‌ها در حالی اعمال می‌شوند که نیروهای روسیه به اهداف کلیدی خود در دونباس فشار آورده‌اند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین وضعیت را «بسیار دشوار» توصیف کرده است.

روسیه به دنبال تصرف کل دونباس، متشکل از لوهانسک و دونتسک است که مسکو جدایی‌ آن‌ها را به‌رسمیت شناخته است.

تصرف شهرهای شهر سیورودونتسک و لیسیچانسک به مسکو این امکان را می‌دهد که کنترل موثری بر لوهانسک داشته باشد و با گذشت بیش از سه ماه از جنگ، نوعی پیروزی را اعلام کند.

لئونید پاسچنیک، رهبر جمهوری خلق لوهانسک مورد حمایت مسکو، به خبرگزاری تاس روسیه گفت یک سوم سیورودونتسک «تحت کنترل» آن‌هاست اما سرعت پیشرفت کمتر از حد انتظار بود.

به گزارش تاس، پیشروی نیروهای روسی به دلیل حضور چندین کارخانه بزرگ شیمیایی در منطقه سیورودونتسک پیچیده شد.

در جنوب، کی‌یف گفت که نیروهایش نیروهای روسیه را به مواضع دفاعی در آندرییوکا، لوزوو و بیلوهورکا، روستاهایی در کرانه جنوبی رودخانه اینهولتس در مرز استان خرسون عقب رانده‌اند، منطقه‌ای که مسکو در تلاش برای تحکیم کنترل آن است.

زلنسکی گفت نیروهای روسی روز دوشنبه بار دیگر شهر خارکف (خارکیف) در شمال شرقی و همچنین منطقه مرزی «سومی» را از داخل روسیه هدف گلوله‌باران قرار دادند.

گلوله‌باران‌های روسیه بخش بزرگی از سیورودونتسک را به ویرانه تبدیل کرده است، اما دفاع نیروهای اوکراینی لشکرکشی گسترده‌ روسیه در منطقه دونباس را کَند کرده است.

گفت‌وگوی اردوغان با پوتین و زلنسکی

به گفته کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، گفت روسیه آماده است تا صادرات غلات بدون مانع از بنادر اوکراین را با هماهنگی ترکیه تسهیل کند.

رهبران غربی روسیه را به دلیل محاصره بنادر اوکراین، افزایش قیمت غلات و سایر کالاها مورد انتقاد قرار داده‌اند.  سازمان ملل متحد گفته است که بحران جهانی غذا در حال عمیق‌تر شدن است و تلاش می‌کند به توافقی برای رفع انسداد صادرات غلات اوکراین دست یابد.

کرملین درباره تماس پوتین با اردوغان گفت، «بر تضمین دریانوردی ایمن در دریاهای سیاه و آزوف و از بین بردن تهدید مین در آب‌های آنها تأکید شد».

پوتین همچنین گفت اگر تحریم‌ها برداشته شود، روسیه می‌تواند حجم قابل توجهی کود و محصولات کشاورزی صادر کند.

زلنسکی نیز با اردوغان صحبت کرد و گفت در مورد امنیت غذایی و همکاری دفاعی و چگونگی تسریع در پایان جنگ با هم گفت‌وگو کردند.