به گزارش خبرگزاری رویترز دفتر نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه یکشنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت اعلام کرد که رهبران دو کشور آمریکا و اسرائیل با هم تلفنی صحبت کردند. درگیری‌ها بین پلیس اسرائیل و فلسطینیان در مسجد الاقصی و همچنین مسأله خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا که مهم‌ترین خواسته ایران برای خروج از بن‌بست مذاکرات احیای برجام در وین است، از موضوعات گفت‌وگوی تلفنی بنت و بایدن بود.

دفتر بنت با اشاره به درگیری‌های اسرائیل و فلسطین در مسجد الاقصی اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل درباره تلاش‌ها برای توقف خشونت‌ها در بیت‌المقدس/ اورشلیم به رئیس جمهوری آمریکا توضیحاتی ارائه داد.

جمعه گذشته دست‌کم ۵۷ فلسطینی در درگیری با پلیس اسرائیل در محوطه مسجد الاقصی زخمی شدند.  نگرانی از تکرار جنگ سال گذشته بین اسرائیل و اسلام‌گرایان حماس حاکم بر غزه را افزایش داد.

اسراییل در پی بروز این ناآرامی‌ها که مصادف است با ماه رمضان و عید فصح یهودیان هفته گذشته دو بار به غزه حمله هوایی کرد. ارتش اسراییل مدعی شد که در حملات به مرکز غزه پایگاه‌های نظامی متعلق به حماس هدف قرار گرفته‌اند.

وزیران کشورهای عربی منطقه پنج‌شنبه هفته گذشته در اردن «تجاوزات و نقض توافق‌های بین‌المللی از سوی اسراییل» علیه فلسطینی ها را محکوم کردند.  نمایندگان ویژه آمریکا نیز به منطقه سفر کردند تا با مقام های اسراییلی و محمود عباس گفت‌و گو‌ کنند. عباس در این دیدار گفته بود که اقدام‌ها اخیر اسراییل آن‌ها را به فکر واداشته که دولت اسراییل را به رسمیت نشناسند و به هماهنگی‌ها با آن خاتمه بدهند.

درگیری و افزایش تنش در دهه پایانی ماه رمضان نگرانی‌ها را نسبت به حملات اسراییل، مشابه آنچه که در سال گذشته انجام، افزایش داده است.

کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد، بایدن خواهان «تلاش‌های مستمر» از سوی مقامات اسرائیلی و فلسطینی برای کاهش تنش‌ها و «تضمین پایان مسالمت‌آمیز ماه رمضان» شد و در همان حال بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اسرائیل و نیازهای دفاعی آن» تأکید کرد.

تهدید ناشی از ایران

کاخ سفید در بیانیه خود آورده است که رهبران دو کشور همچنین درباره «تهدید ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن» گفت‌وگو کردند.

در بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل به نقل از بنت آمده است: «من مطمئن هستم که رئیس جمهوری بایدن اجازه نخواهد داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شود.

مهم‌ترین خواسته ایران در مذاکرات احیای برجام خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته گفته بود چنانچه ایران خواهان لغو تحریم‌های فراتر از برجام است باید به نگرانی‌های فراتر از برجام آمریکا نیز رسیدگی کند.

اسراییل مهم‌ترین مخالف خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و احیای برجام است و در این باره به مقام‌های آمریکایی هشدار داده است.  

کاخ سفید اعلام کرد بایدن دعوت بنت را برای بازدید از اسرائیل در ماه‌های آینده پذیرفته و در همان حال تأکید کرد که رهبران دو کشور با هم به طور منظم در گفت‌وگو می‌مانند.