سازمان ملل و پزشکان بدون مرز اعلام کردند حدود ۱۰۰ پناهجو که قصد داشتند از لیبی خود را به اروپا برسانند بر اثر واژگونی قایق در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند. فقط چهار نفر از پناهجویان نجات یافتند.

پزشکان بدون مرز می‌گویند این پناهجویان سوار بر قایقی بودند که هفته گذشته لیبی را ترک کرده بود. خوان ماتیاس گیل، رئیس هیأت پزشکان بدون مرز گفت:

«دقیقاً مشخص نیست که قایق چه زمانی با مشکل مواجه شد.»

 یک نفتکش بامداد شنبه گذشته چهار پناهجو را در آب‌های بین‌المللی نجات داد. به گفته پزشکان بدون مرز، نجات‌یافتگان گزارش دادند که آنها همراه با حدود ۱۰۰ پناهجو دیگر در قایق بودند.

به گفته پزشکان بدون مرز، ممکن است چهار پناهجوی نجات یافته به لیبی منتقل شوند. پزشکان بدون مرز هشدار دادند که چنانچه این پناهجویان به لیبی منتقل شوند، “به طور قطع آنها بازداشت خواهند شد، و مورد سوء‌استفاده و بدرفتاری قرار خواهند گرفت.»

پزشکان بدون مرز از ایتالیا و مالت خواست تا «قبل از اینکه خیلی دیر شود مکانی امن به نجات‌یافتگان اختصاص دهند.» این سازمان همچنین از آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) و سایر آژانس‌های اتحادیه اروپا خواست تا جزئیات این حادثه را فاش کنند.

 بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، بین ۱ ژانویه تا ۲۸ مارس سال جاری حدود ۳۰۰ پناهجو در طول مسیر مدیترانه مرکزی جان خود را از دست دادند. حدود ۳۱۰۰ نفر هم دستگیر و به لیبی بازگردانده شدند.

اتحادیه اروپا با گارد ساحلی لیبی برای جلوگیری از عزیمت پناهجویان به سمت سواحل اتحادیه اروپا همکاری می‌کند. پناهجویانی که به لیبی بازگردانده می‌شوند در بازداشتگاه‌های این کشور در معرض انواع تعرض‌ها قرار دارند.  

در سال ۲۰۲۱، حداقل ۳۲ هزار و ۴۲۵ پناهجو دستگیر و به لیبی بازگردانده شدند. طبق گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، حداقل ۱۵۵۳ پناهجو در سال گذشته در دریای مدیترانه غرق شده‌اند.

پس از انتشار گزارش‌های متعدد در مورد نقض حقوق بشر، کشتار زندانیان، قتل و شکنجه پناهجویان و تجاوز جنسی به آن‌ها و وجود گورهای جمعی، شورای حقوق بشر سازمان ملل سازوکاری برای حقیقت‌یابی تعیین کرد که از تابستان سال گذشته کارش را شروع کرده است. بازرسان سازمان ملل شواهد بیشتری از نقض حقوق بشر علیه بازداشت‌شدگان در لیبی کشف کرده‌اند و به دنبال بررسی وجود گورهای دسته جمعی هستند که تصور می‌شود حاوی اجساد پناهجویان در یک مرکز قاچاق انسان باشد.

گزارش ۱۸ صفحه‌ای هیئت مستقل حقیقت یاب در لیبی (FFM) به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شده است.