پایگاه خبری اکسیوس به نقل از سه مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی که نام آن‌ها اعلام نشده گزارش داده است که دولت بایدن در حال بررسی خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی به‌طور مشروط و در ازای تعهد منطقه‌ای ایران است.

مذاکرات وین برای احیای برجام هفته گذشته و در حالی که طرف‌ها بر نزدیک ‌شدن به حصول توافق تأکید می‌کردند، متوقف شد. علت توقف مذاکرات درخواست روسیه مبنی بر تضمین کتبی منافع اقتصادی‌اش از توافق بود. این مانع برطرف شد و با این‌حال همچنان چند موضوع که نیازمند تصمیم‌گیری در واشنگتن است باقی مانده.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران شامگاه گذشته گفت:

«ما چهار موضوع را به‌عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم ولی دو موضوع همچنان باقی مانده.»

 تضمین اقتصادی و خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی دو موضوع باقی‌مانده‌اند. سپاه پاسداران یکی از بازیگران مهم در اقتصاد ایران است. چنانچه نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی باقی بماند، حتی اگر توافق هسته‌ای با ایران هم احیا شود، هر کس که با افراد یا شرکت‌های وابسته به سپاه تجارت کند، شامل تحریم‌های آمریکا و یا مجازات‌های کیفری می‌شود.  

اکسیوس می‌نویسد خارج کردن سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی برای دولت بایدن یک موضوع چالش‌برانگیز است و با توجه به مخالفت جمهوری‌خواهان در سنا با احیای «توافق هسته‌ای ضعیف» با ایران ممکن است جنجال‌برانگیز شود.  

منابع آمریکایی و اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند تروریستی نامیدن سپاه به‌طور مستقیم با توافق هسته‌ای مرتبط نیست و هر تصمیمی به شکل تفاهم دوجانبه جداگانه بین ایالات متحده و ایران خواهد بود.

یکی از ایده‌هایی که توسط دولت بایدن مورد بحث قرار می‌گیرد اعلام عمومی است مبنی بر اینکه ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اگر تشخیص دهد ایران به تعهد خود برای کاهش تنش در منطقه عمل نکرده، سپاه پاسداران را مجدداً در فهرست گروه‌های تروریستی وارد کند.

دولت بایدن هنوز به تصمیم نرسیده است

مقامات اسرائیلی می‌گویند که دولت بایدن به دولت اسرائیل اطلاع داده که چنین احتمالاتی در دست بررسی است اما کاخ سفید ظاهرا تاکید کرده که هیچ تصمیمی گرفته نشده.

دو مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند که دولت اسرائیل از طرح این ایده نگران است. به ویژه آنکه ایالات متحده در مذاکرات وین خواهان تضمین امنیت متحدانش در منطقه توسط ایران نشده است.

اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی می‌نویسد مایک پنس، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا هفته گذشته در دیدار و گفت‌و‌گو با نفتالی بنت، نخست وزیر و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل ادعا کرد که دولت بایدن قصد دارد نام سپاه پاسداران را در ازای این تعهد که سپاه پایگاه‌‌های آمریکا را هدف قرار ندهد از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند. واشنگتن اما به دولت اسرائیل اعلام کرد که صرفاً این موضوع را به‌عنوان یک احتمال بررسی کرده است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا درباره ادعای پنس به اکسیوس گفت:

«هنوز هیچ تصمیمی در مورد سپاه پاسداران اتخاذ نشده است و هرگونه گمانه‌زنی در این باره نادرست است.»

این مقام تاکید کرد که نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی جداگانه و مشمول تحریم‌های متعدد باقی می‌ماند و ایالات متحده همچنان «مجموعه‌ای از ابزارها برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در اختیار خواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ۸ آوریل ۲۰۱۹ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران مهم‌ترین نهادی است که جمهوری اسلامی برای هدایت و اعمال کارزارهای تروریستی خود در سطح جهان در اختیار دارد و به‌همین سبب در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد.

این برای نخستین بار بود که ایالات متحده آمریکا بخشی از نیروهای نظامی یک کشور خارجی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌‌داد. این اقدام یک روز قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل و در روز «پاسدار» در تقویم ایرانی و یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام انجام شد.