روابط عمومی کل سپاه پاسداران سه‌شنبه ۱۷ اسفند در اطلاعیه‌ای از کشته شدن دو تن از پاسداران مستقر در سوریه در حمله موشکی اسرائیل به حومه دمشق خبر داد.

روابط عمومی کل سپاه در این اطلاعیه اعلام کرد در این حمله سرهنگ پاسدار احسان کربلایی‌پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد جان خود را از دست دادند. سپاه در ادامه خاطرنشان کرد که اسرائیل «تاوان» این اقدام را می‌پردازد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد حدود ساعت ۵ صبح روز سه‌شنبه مواضعی را در جنوب پایتخت سوریه هدف حملات موشکی خود قرار داد.

سانا نوشت سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه موشک‌ها را رهگیری و اکثر آنها را سرنگون کردند. در ادامه این خبر آمده بود که در این حملات «دو غیرنظامی» کشته شدند و خسارات مادی هم به بار آمد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفت که موشک‌ها به «یک انبار تسلیحات و مهمات که توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق اداره می‌شد” اصابت کردند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در ادامه یادآوری کرد که تلفات غیرنظامیان را نمی‌تواند تأیید کند. بر اساس این گزارش اسرائیل در سال میلادی جاری حداقل هفت بار به سوریه حمله کرده است.

طبق گزارش‌ها، هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی اسرائیل از آسمان بیروت حومه دمشق را هدف حملات موشکی قرار دادند. سامانه پدافند هوایی سوریه نیز فعال شد.  

هاآرتص می‌نویسد که حملات جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه در هماهنگی با روسیه انجام می‌شود و مقامات اسرائیلی به‌طور منظم مقامات ارشد نظامی روسیه را در جریان این حملات قرار می‌دهند.   

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها بار به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران و ارتش سوربه حمله کرده است.  ارتش اسرائیل از این حملات به‌عنوان اقدامی ضروری برای حفاظت از مرزهای شمالی یاد می‌کند.

در جنگ داخلی سوریه بیش از نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.