قیمت نفت برنت در آغاز معاملات روز دوشنبه ۷ مارس/ ۱۶ اسفند با ۲۰ دلار جهش به ۱۳۹,۱۳ دلار رسید و تحلیلگران افزایش بیشتر قیمت را هم پیش‌بینی می‌کنند.

قیمت نفت پس از اعلام برنامه احتمالی تحریم آمریکا و اروپا بر نفت خام روسیه که ریسک شوک رکود تورمی را برای بازارهای جهانی ایجاد کرد، به بالاترین سطح خود نزدیک می‌شود.

شاخص جهانی نفت خام برنت در آغاز معاملات روز دوشنبه به ۱۳۹,۱۳ دلار در هر بشکه رسید. این شاخص در پایان معاملات روز جمعه ۱۱۸,۰۳ دلار بود و در نتیجه جهشی ۲۰ دلاری یافت.

در ژوئیه ۲۰۰۸  قیمت نفت به ۱۴۷,۵ دلار رسید، اما برخی از تحلیلگران فکر می‌کنند که به‌دلیل تأثیر ژئوپلیتیک بحران اوکراین، قیمت کنونی نفت می‌تواند از این رقم نیز فراتر رود.

هنگامی که معاملات روز دوشنبه آغاز شد، بازارهای سهام نیز در مسیر سقوط قرار گرفتند و زیان‌های بزرگ بیشتری را تجربه کردند. نیکی در توکیو تقریباً ۳ درصد کاهش یافت، هانگ سنگ ۳,۶ درصد کاهش یافت و شاخص شانگهای تا ساعت ۷ صبح به وقت گرینویچ ۲,۳ درصد کاهش یافت.

وحشت در بازارهای معاملاتی، قیمت طلا را به ۲۰۰۰ دلار و ۸۶ سنت رساند که بالاترین میزان از اواسط سال ۲۰۲۰ است.

اقتصاد روسیه در محاصره است، اما آیا غرب تسلیم می‌شود؟

فعلا تبعات جنگ روسیه در اوکراین بر جیب مصرف‌کنندگان عادی انرژی در جهان هم دیده می‌شود. در حالی که مصرف‌کنندگان معمولی همچنان با هزینه‌های بیشتر برای انرژی و بنزین خانوار مواجه هستند، این نگرانی شدت یافته است که اگر کسب‌وکارها مجبور شوند هزینه‌های سوخت بالاتری را بپردازند، تورم در کل افزایش خواهد یافت.

قیمت گاز طبیعی ارتباط تنگاتنگی با نفت خام دارد و مطمئناً دوباره افزایش خواهد یافت.

محمد الاریان، اقتصاددان ارشد شرکت بیمه آلیانز، گفت که به نظر می‌رسد با توجه به بمباران مداوم شهرهای اوکراین، تحریم‌های جدید علیه روسیه اعمال شود.

او در توییتر نوشت: «بسیار سخت است که با توجه به جنایاتی که علیه اوکراین انجام می‌شود، چنین تحریم‌هایی اعمال نشود.»

اتان هریس، اقتصاددان ارشد بانک آمریکا، گفت که قطع بیشتر صادرات انرژی روسیه «شوک بزرگی برای بازارهای جهانی» خواهد بود و افزود که از دست دادن ۵ میلیون بشکه نفت روسیه می‌تواند باعث دو برابر شدن قیمت نفت و رسیدن به بهای ۲۰۰ دلار در هر بشکه شود.

مایک مولر، از شرکت تجاری ویتول نیز گفت که قیمت‌ها ممکن است بیشتر افزایش یابد. او گفت: «من فکر نمی‌کنم که ما هنوز تصویر کاملی از تبعات رویداد کنونی داشته باشیم.»

 بانک آمریکا گفت که قیمت کالاها به‌طور کلی شتاب افزایش قیمتی یافته‌اند. در یک هفته گذشته، بهای نیکل ۱۹ درصد، آلومینیوم ۱۵ درصد، روی ۱۲ درصد و مس ۸ درصد افزایش یافت. معاملات آتی گندم هم ۶۰ درصد و ذرت ۱۵ درصد افزایش یافت.

این تغییرات سبب شده تا چشم‌انداز تورم جهانی محتمل‌تر از همیشه باشد. با تیره شدن چشم انداز خروج از رکود در اروپا، یورو هم سقوط کرد و هفته گذشته ۳ درصد از بهایش کاسته شد و به پایین‌ترین حد خود از اواسط سال ۲۰۲۰ رسید.