در روسیه صدها نفر علیه جنگ به خیابان‌ها آمدند. نیروهای امنیتی بیش از ۷۰۰ نفر را بازداشت کردند. گروه‌های ضد جنگ در کشورهای مختلف در بیانیه‌هایی تهاجم نظامی به اوکراین را محکوم کرده‌اند و از پوتین خواسته‌اند ماشین جنگ را متوقف کند.

صبح جمعه ۲۵ فوریه اما بدون توجه به این درخواست‌ها، نظامیان روسیه به نزدیکی کی‌یف رسیدند. بامداد جمعه چند نقطه از پایتخت اوکراین هدف حملات موشکی قرار گرفت و آژیر هشدار چند مرتبه به صدا درآمد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر نوشت:

«حمله موشکی هولناک روسیه به کی‌یف. آخرین باری که پایتخت ما چنین چیزی را تجربه کرد، سال ۱۹۴۱ بود که هدف حمله آلمان نازی قرار گرفت.»

در یک خبر دیگر رویترز به نقل از یک مقام اوکراینی که نامش فاش نشد، نوشت: نیروهای روسی اواخر روز پنج‌شنبه وارد مناطقی در خارج از کی‌یف شدند.

همزمان با این تحولات مشاور وزیر کشور اوکراین گفت نظامیان این کشور یک هوایپمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کرده‌اند.

نیروهای روسیه عصر پنج‌شنبه ۲۴ فوریه/ ۵ اسفند محوطه نیروگاه اتمی چرنوبیل در شمال کی‌یف را هم تصرف کردند.

دولت اوکراین اعلام کرده است، مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اجازه ندارند کشور را ترک کنند و تمامی آن‌ها باید مسلح شوند.

تا بامداد جمعه رسانه‌ها از کشته شدن حداقل ۱۳۰ نظامی اوکراینی در روز نخست تهاجم نظامی روسیه، خبر دادند.

رئیس جمهوری اوکراین: همه می‌ترسند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از آمریکا و اروپا درخواست کمک کرده است. او در یک پیام ویدئویی گفت که هدف اول روسیه او است و هدف دوم خانواده او. با این حال زلنسکی ادعا کرد که اوکراین را ترک نمی‌کند.

زلنسکی تحریم‌های وضع‌شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا را «ناکافی» دانست و گفت:

«آیا روسیه با تحریم‌های دیروز متقاعد شد که دست از حمله بردارد؟ امروز از ۲۷ رهبر اروپا پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو خواهد بود یا نه؟ مستقیم پرسیدم. همه می ترسند. آنها پاسخ نمی‌دهند.»

شامگاه پنج‌شنبه اتحادیه اروپا تحریم‌های شدیدی که حوزه مالی، نفت و گاز و حمل و نقل را در بر می‌گیرد، علیه روسیه تصویب کرد.

همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت دولت او تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد. با این حال اتحادیه اروپا و آمریکا هنوز تصمیم نگرفته‌اند که مبادلات بانکی با روسیه را تحریم کنند و سوئیفت بانک‌های این کشور مسدود نخواهد شد.

علاوه بر اتحادیه اروپا و آمریکا، ژاپن، استرالیا، تایوان و بریتانیا نیز اعلام کرده‌اند روسیه را تحریم خواهند کرد.

رئیس جمهوری اوکراین امیدوار است آمریکا و اتحادیه اروپا از او در مقابل تهاجم نظامی روسیه حمایت کنند. شامگاه روز گذشته اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت پوتین مرتکب اشتباه بزرگی شده است و پیروز این جنگ نخواهد شد.

جو بایدن هم بر حمایت دولت آمریکا از «سرزمین‌های ناتو» تأکید کرد. او گفت کشورش هفت هزار نظامی دیگر را به آلمان اعزام می‌کند. دولت آمریکا همچنین به بانک‌های این کشور دستور داد تا طی سی روز مبادلات با بزرگترین بانک روسیه را خاتمه دهند.

تماس تلفنی مکرون و پوتین

همزمان با این تحولات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنج‌شنبه با ولادیمیر پوتین تلفنی گفت‌وگو کرد. کرملین و کاخ الیزه هر دو این گفت‌وگو را تأیید کرده اما روایت‌های متفاوتی از محتوای آن ارائه کرده‌اند.

به روایت کرمیلن این تماس با درخواست مکرون انجام شده و «یک تبادل نظر جدی در باره وضعیت اوکراین» صورت گرفته است. مسکو اعلام کرده که در این مذاکره که بیش از دو ساعت به طول انجامید، پوتین دلایل خود را برای تهاجم به اوکراین به تفصیل توضیح داد.

کاخ الیزه اما روایت کرده است که مکرون پس از مشورت با زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با پوتین تماس گرفته و از او خواسته است «فوراً اقدام نظامی را متوقف کند».

مکرون نخستین رهبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که پس از تهاجم نظامی به اوکراین با پوتین مذاکره کرده است.

حمایت رئیسی از تهاجم نظامی پوتین

در ایران رسانه‌های حکومتی تهاجم نظامی روسیه را «عملیات ویژه» روایت کرده‌اند و مقام های دولتی به صورت تلویحی از روسیه حمایت کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، شامگاه پنج‌شنبه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با پوتین «گسترش ناتو به سمت شرق» را «تهدیدی جدی علیه ثبت و امنیت کشورهای مستقل» و «تنش زا» خواند و اظهار امیدواری کرد «آنچه که اتفاق می‌افتد، به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود».

پوتین نیز به رئیسی گفت حمله نظامی به اوکراین «پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت روسیه» است.

پوتین روز گذشته (پنج‌شنبه) فرمان حمله به اوکراین را صادر کرد و به فاصله کوتاهی پس از آن نیروهای نظامی این کشور به خاک اوکراین وارد شدند.