مقام های ارشد وزارت نفت و وزارت خارجه ایران ادعا می‌کنند که سطح صادرات نفت به شکل چشمگیری افزایش یافته است. گزارش نهادهای بین‌المللی ناظر بر بازار انرژی نیز از عبور صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز حکایت دارد.

حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز اما گفته است فروش روزانه ایران «۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه است». به گفته او ایران برای فروش این مقدار نیز، «به دلیل تحریم مجبور است تخفیف بدهد».

حسینی رقم دقیق تخفیفی که ایران به مشتریان نفت و گاز خود می‌دهد را ۱۰ تا ۱۲ درصد اعلام کرده و گفته:

«با توجه به افزایش قیمت نفت، تخفیف‌ها چندان چشمگیر نیست و در حد ۱۰ تا ۱۲ درصد است، ولی وقتی شما نفت ۴۰ دلاری را، ۱۰ دلار تخفیف می‌دهید یعنی ۲۵ درصد تخفیف داده‌ای. الان که قیمت‌ها بالا رفته و به تقریبا به ۱۰۰ دلار رسیده است، تخفیف چندان سنگین نیست».

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز ایران این شرایط را موجب زیان دانسته و اضافه کرده است:

«ایران هم تخفیف می‌دهد و هم ضرر می‌کند».

او «هزینه حمل و نقل بیشتر»، «هزینه مازاد برای درست کردن اسناد و انتقال پول» را از جمله هزینه‌های تحمیل شده بر اقتصاد ایران برشمرده و گفته است: «این موارد را اگر جمع کنیم، حدود ۲۰ درصد هزینه مستقیم بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند.»

حسینی ارزش دلاری زیان ایران از کاهش صادرات نفت و گاز و تحمیل هزینه‌های مازاد ناشی از تحریم را «حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار» عنوان کرده و ادامه داده است:

«علاوه بر فروش ۷۰۰ – ۸۰۰ هزار بشکه‌ای که الان داریم، می‌توانستیم روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات بفروشیم که با قیمت‌های کنونی [روزانه]حدود ۱۶۰، ۱۷۰ میلیون دلار عدم نفع ما‌ست».

او «از دست دادن فرصت‌های زیادی همچون فرصت سوآپ و ترانزیت» را از دیگر زیان‌های پنهان تحریم برای نفت و گاز ایران برشمرده و گفته است: «اگر این مهم را هم محاسبه کنیم، رقم‌های نگران‌کننده‌ای به دست می‌آید که نشان می‌دهد چه قدر به دلیل تحریم بودن، عدم نفع داریم».

حسینی کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز و محروم ماندن از دسترسی به فناوری روز را از دیگر پیامدهای تحریم عنوان کرده و افزوده است: «ایران بنا بر اعلام وزیر نفت ۱۵۰ – ۱۶۰ میلیارد دلار منابع برای بازسازی چاه‌های فعلی، افزایش تولید، بازسازی زیر‌ساخت‌ها، خطوط انتقال، خطوط لوله، نوسازی پالایشگاه‌ها و تکمیل کردن پروژه‌های پتروشیم نیاز دارد».

او منابع دولت برای اجرای پروژه های بزرگ صنعتی را «ناکافی» دانسته و گفته است:

«ایران جزو معدود کشور‌های دنیاست که هزار میلیارد دلار پروژه با توجیه اقتصادی، چه در بخش نفت، گاز، نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی و چه در بخش‌های معدنی، دارد. ما فقط ۱۰۰ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام داریم که دولت شروع کرده و نمی‌تواند به اتمام برساند».

دولت ایران با کسری بودجه کلانی که رقم آن در سال جاری بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، روبرو شده است و به همین دلیل تصمیم گرفته پروژه‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند.

نهادهای رسمی برآورد کرده‌اند در صورت تداوم وضعیت کنونی اقتصاد ایران در سه سال آینده با ورشکستگی روبرو شود.

دولت در لایحه بودجه سال آینده افزایش فروش درآمدهای نفتی را پیش‌بینی کرده است. این مهم اما تنها در صورت احیاء برجام و لغو تحریم های نفتی امکان‌پذیر خواهد بود.