نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌های F-22 آمریکا روز شنبه ۲۳ بهمن به یک پایگاه هوایی در امارات متحده عربی منتقل شدند. انتقال این جنگنده‌ها در پی افزایش حملات حوثی‌های یمن به ابوظبی در هفته‌های گذشته انجام می‌شود.

در هفته‌های اخیر، حوثی‌های وابسته به ایران مجموعه‌ای از حملات را به اهدافی در امارات انجام دادند. این حملات به تلافی کمک لجستیکی امارات به گروه‌های شبه‌نظامی مخالف حوثی‌ها انجام شد. گرچه امارات می گوید اغلب حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها را  رهگیری و منهدم کرده است ولی حمله روز ۲۷ دی ماه به ابوظبی که بعدتر مشخص شد هدفش محل استقرار نیروهای آمریکایی بوده است سبب شد تا این کشور موضوع تقویت پدافند هوایی امارات را جدی تر بگیرد.

حوثی‌ها روز دوشنبه، ۲۷ دی ماه نیز با استفاده از پهپادهای انفجاری دو نقطه در ابوظبی را هدف قرار دادند. نخست، مکانی در نزدیکی فرودگاه اصلی این شهر و دومی انبار اصلی توزیع سوخت در این شیخ‌نشین.

در بیانیه نیروی هوایی آمریکا در مورد الحاق جنگنده‌های جدید به پایگاه‌های نظامی امارات آمده که این جت‌ها به عنوان بخشی از فرآیند تقویت حمایت ایالات متحده از امارات انجام شده است.

در بیانیه مرکز نیروی هوایی ایالات متحده آمده است: «وزیر دفاع آمریکا دستور استقرار سریع هواپیماهای نسل پنجم را با هماهنگی محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی صادر کرد.»

این جت‌ها به مجموعه‌ای از قابلیت‌های نیروی هوایی رزمی مشترک، ائتلاف و متحدانش که قبلاً در سراسر منطقه مستقر هستند، خواهد پیوست.

هفته گذشته، ژنرال آمریکایی ناظر بر عملیات خاورمیانه به رویترز گفت که ایالات متحده به امارات کمک می‌کند تا رهگیرهایی را برای سرنگونی موشک‌های‌ حوثی‌ها در اختیار داشته باشد.

جنگ در یمن ده‌ها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. فروپاشی اقتصادی میلیون‌ها نفر را به فقر و بخش‌هایی از این کشور را به آستانه قحطی کشانده است.

یمن از سال ۲۰۱۴، زمانی که شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران بسیاری از بخش‌های شمالی کشور، از جمله صنعا، پایتخت این کشور، را به تصرف خود درآوردند، با یک جنگ پیچیده دست‌به گریبان شده است. در مارس ۲۰۱۵، ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی با هدف بازگرداندن دولت عبد ربه منصور هادی به یمن حمله کرد.

در نتیجه جنگ نیابتی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی تاکنون بیش از ۳۷۷ هزار نفر به صورت مستقیم یا در اثر تبعات جنگ، جانشان را از دست داده‌اند و بیش از ۱۵ میلیون نفر در فقر مطلق زندگی می‌کنند.