در نخستین روزهای ژانویه سال گذشته بود که نمایندگان صدوهفدهمین کنگره آمریکا سوگند یادکردند. چند روز بعد همین نمایندگان زمانی که طی مراسمی تشریفاتی در حال تایید نهایی پیروزی جو بایدن بودند از ترس گروهی از طرفداران ترامپ در دالان‌ها و اتاق‌ها و زیر میزها پنهان شدند.

روز ششم ژانویه  سال ۲۰۲۱حدود ۸۰۰ نفر از طرفداران خشمگین ترامپ به کنگره حمله کردند و از سد پلیس گذشتند. کنگره کار تایید تشریفاتی آرای الکتورال بایدن را متوقف کرد.

در نتیجه خشونت جمعیت خشمگین طرفدار ترامپ در روز ششم ژانویه ۴ نفر جان باختند. روز بعد (هفتم ژانویه) برایان سیک‌نیک افسر پلیس کپیتول (ساختمان کنگره) که طی شورش ماده‌ای شیمیایی با اسپری به او زده شده بود پس از دو سکته پیاپی در بیمارستان درگذشت.

در روزها و ماه‌های بعد از حمله چهار افسر پلیس دیگر که در جریان شورش حضور داشتند خودکشی کرده و جان باختند. در مجموع ۹ کشته و صدها زخمی حاصل حمله طرفداران ترامپ به کنگره بود. بر اساس برآوردهایی که بعدا صورت گرفت ساختمان کنگره آمریکا نیز در جریان این شورش یک میلیارد و پانصدهزار دلار خسارت دید. 

کریستوفر وری، رییس اداره تحقیقات فدرال آمریکا ( اف‌بی‌آی) حمله ششم ژانویه را «تروریسم داخلی» نامید. اداره تحقیقات فدرال آمریکا  و نهادهای انتظامی به سراغ افراد حاضر در این حمله رفته و شروع به بازداشت آنها کردند.

اکنون یک سال پس از این حمله نگاهی داریم به پرونده حمله ششم ژانویه:

حمله طرفداران ترامپ به کنگره – ۶ ژانویه ۲۰۲۱- عکس از شاتراستاک

بیش از ۷۰۰ بازداشت

وظیفه تحقیقات و تعقیب قضایی متهمان وقایع ششم ژانویه بر عهده دفتر دادستانی ایالت متحده در واشنگتن د‌ی‌سی گذاشته شده است. بیش از ۷۲۵ نفر از نزدیک به ۵۰ ایالت آمریکا (و پایتخت) بازداشت شده‌اند. از این میان بیش از ۶۰۰ نفر با اتهام ورود و ماندن در منطقه‌ای از محوطه کنگره که ورود به آن محدود بوده رو برو هستند. این اتهام که بیشترین تعداد متهمان با آن مواجه هستند  درصورت محکومیت حداکثر تا یک سال زندان و پرداخت ۱۰۰ هزار دلار جریمه را می‌تواند به همراه داشته باشد.  

بازپرسان پرونده همچنین صدها نفر را به جرایم کوچک دیگری نظیراخلال و تجمع غیر قانونی  در محوطه ساختمان کنگره متهم کرده‌اند. 

اما پرونده‌های جدی‌تری نیز در رابطه با وقایع ششم ژانویه مطرح است. شماری از اتهامات شامل دزدی، ضرب و جرح، آسیب وارد کردن به ساختمان و اموال، و توطئه علیه ایالات متحده آمریکا می‌شود. 

بیش از ۳۰ نفر به دزدی اموال فدرال متهم شده‌اند که مجازاتش سبک نیست.

دستکم ۲۲۵ نفر به حمله، ممانعت یا مقاومت در برابر نیروهای انتظامی متهم هستند. دراین میان ۷۵ نفر به استفاده از اسلحه خطرناک یا مرگبار علیه افسران پلیس متهم‌اند. در میان سلاح‌هایی که در کیفرخواست از آن‌ها نام برده شده مواد شیمیایی، میله پرچم و حتی یک مورد تبر سرخ پوستی نیز دیده می‌شود. 

 در مجموع ۱۴۰ نفر از افسران پلیس و نیروی انتظامی  در جریان این شورش مورد حمله و ضرب و شتم واقع شدند. 

بر اساس اعلام وزارت دادگستری حدود ۱۰ نفر به اتهام حمله به پرسنل رسانه‌ها و آسیب رساندن به تجهیزات آنها بازداشت و متهم هستند.

برخی از طرفداران ترامپ گفته‌اند که روز ششم ژانویه به دعوت رییس جمهور سابق به کنگره رفته بودند- عکس از شاتراستاک

اتهام تروریسم

حداقل سه نفر از ۴۵ نفری که به تخریب اموال دولتی متهم هستند، در جریان تعقیب قضایی شان «تروریسم» نیز به پرونده آنها افزوده شد، هرچند که «تروریسم» به تنهایی یک مورد اتهامی به حساب نمی‌آید اما افزودن آن به کیفرخواست می‌تواند در نهایت بر افزایش سال‌های حبس در صورت محکومیت تاثیر داشته باشد.

ممانعت و اخلال در روند اداری

حدود ۱۲۵ نفر از متهمان با اتهام ممانعت، اخلال، تلاش و یا تاثیر گذاشتن بر یک روند اداری (تایید آرای الکتورال انتخابات)  مواجه هستند که جرم محسوب می‌شود. مجازات چنین جرمی در صورت اثبات و محکومیت حداکثر ۲۰ سال زندان است.

اتهام توطئه

بیش از ۴۰ نفر از بازداشت‌شدگان با اتهام توطئه مواجه هستند. این فقره اتهامی بر این اساس است که این افراد با هماهنگی با دیگران مرتکب بزهی بزرگتر شده‌اند. متهمان این فقره اتهامی شامل اعضای گروه‌های راست افراطی، شبه نظامی و نیز تعدادی از اعضای گروه «محافظان سوگند» و «پسران مغرور» می‌شود. 

تا کنون هیچ کس به اتهام  تلاش برای سرنگونی دولت متهم نشده است. 

بازداشت‌‌‌ها

هویت و نام ده‌ها نفر از مظنونان شرکت در شورش شش ژانویه را افراد نزدیک به آن‌ها به مقامات اطلاع دادند. بر اساس مدارک دادگاه، تعدادی از اعضای خانواده، همکاران، دوستان زمان کودکی و عشاق پیشین پس از دیدن ویدیوهای مربوط به حمله به کنگره تعدادی از این افراد را شناسایی کرده و به اداره تحقیقات فدرال (FBI) اطلاع داده بودند.

بیش از ۱۶۰ مورد قبول مجرمیت

در ۱۶۰ مورد از موارد اتهامی متهمان جرم خود را پذیرفتند و به این ترتیب مجازات سبک‌تری در انتظارشان خواهد بود. اغلب این موارد جرایم خُرد هستند که مجازات‌های سبکی مانند جریمه را به همراه دارد، در ۱۲ مورد متهمان به جرایم سنگین تر نظیر توطئه و حمله و ضرب و جرح اقرار کردند. چهار عضو گروه «محاظفان سوگند» و یک عضو «پسران مغرور» اتهام توطئه را پذیرفته و اعلام کردند که خود را در این زمینه مجرم می‌دانند.

۵۳۰ نفر از متهمان هنوز در برابر دادگاه حاضر نشده‌اند و احتمالا حوالی ماه آوریل دادگاه آنها آغاز می‌شود. این دسته از متهمان پرونده‌های سنگین‌تری دارند.

یکی از دلایل تاخیر دادگاه حجم بی‌سابقه‌ای از شواهد و ویدیوهایی است که به عنوان مدرک ضمیمه پرونده‌‌هاست و رسیدگی به هر کدام بسیار زمان‌بر خواهد بود. پاندمی کرونا نیز باعث به تعویق افتادن جلسات شده است.

صدور دست‌کم ۷۰ حکم

تا کنون ۷۰ حکم برای متهمانی که به نقش خود در وقایع شش ژانویه اعتراف کرده‌اند صادر شده است. این احکام مجازات‌هایی از دو ماه آزادی مشروط برای  ورود به ساختمان کنگره تا ۵ سال حبس برای حمله به افسران پلیس را در بر می‌گیرد.

سنگین‌ترین حکم مجازاتی که تا کنون صادر شده برای رابرت اسکات پالمر مرد فلوریدایی است که با تخته چوبی و کپسول آتش‌نشانی به افسران حمله کرده بود. آقای پالمر به ۶۳ ماه زندان محکوم شده است. آقای پالمرقبول کرده بود گناهکار است تا در عوض مجازات سبکتری دریافت کند. او همچنین در نامه‌ای دستنوشته با قاضی طلب عطوفت کرده بود.

در نامه پالمر به قاضی آمده بود:« به طرفداران ترامپ دروغ گفته شده بود… آنها مرتب این روایت نادرست را تکرار می‌کردند که انتخابات به سرقت رفته و وظیفه ماست که در برابر ظلم بایستیم»

تا کنون ۳۰ نفر از متهمان وقایع شش ژانویه درحال گذراندن دوران حبس خود هستند.

جمعیت شناسی متهمان

افرادی که در حمله به کنگره شرکت داشتند از سراسر آمریکا آمده بودند. 

فلوریدا با ۷۱ متهم، تگزاس با ۶۳ و پنسیلوانیا با ۶۲ متهم در بالای این فهرست قرار دارند. متوسط سن متهمان ۴۱ است و از ۱۸ ساله تا ۸۰ ساله در میانشان دیده می‌شود.

اغلب جمعیت حمله کننده به کنگره مرد بودند. در میان افرادی که بازداشت و متهم شده‌اند ۹۰ زن به چشم می‌خورد.

۹۴ نفر از متهمان عضو گروه‌‌های افراطی و عقیدتی بودند. از جمله این گروه‌ها به “پسران مغرور”، “حافظان سوگند”، “کیوآنون” و “نیروی آزادی تگزاس” می توان اشاره کرد.

تمامی افراد تحت تعقیب بازداشت نشده‌اند. مقامات فدرال همچنان در جستجوی بیش از ۳۵۰ نفر دیگر هستند که ۲۵۰ نفر از آنها در حمله به افسران پلیس دست داشته‌اند.

تحقیقات کنگره در مورد نقش نزدیکان ترامپ 

کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که در مورد وقایع حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می‌کند ۲۷ ژوئیه نخستین جلسه استماع خود را با شهادت افسران پلیسی که در جریان حمله از کنگره و نمایندگان دفاع می‌کردند آغاز کرد. 

کمیته منتخب کنگره تا کنون با ۳۰۰ شاهد در مورد وقایع ششم ژانویه مصاحبه کرده است. در میان این افراد تعدادی از افراد نزدیک به دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا نیز وجود دارند. از جمله کیت کلوگ، مشاور مایک پنس و راجر استون، مشاورسابق کمپین ترامپ.

جلسه شهادت افسران پلیس در کمیته تحقیق وقایع ششم ژانویه کنگره از چپ به راست افسران پلیس: هری دان، دنیل هاجز، مایکل فانون و آکویلینو گانل- ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱- کنگره آمریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حمله طرفداران ترامپ به کنگره را میلیون‌ها نفری که در سراسر آمریکا و بسیاری نقاط جهان  به صورت زنده از تلویزیون‌ها یا اینترنت جلسه تایید الکتورال کالج بایدن را تماشا می‌کردند، شاهد بودند. این حمله زمینه ساز استیضاح ترامپ برای دومین بار شد.