ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی شامگاه دوشنبه ۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر از سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه و غیرنظامیان خواست فرودگاه صنعای یمن را که در کنترل شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران است، فورا تخلیه کنند. ساعتی بعد سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف ۶ هدف نظامی متعلق به شبه‌نظامیان حوثی را در فرودگاه صنعا هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ستاد اطلاع‌رسانی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی دوشنبه در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد بر اساس «قوانین بین‌المللی و انسانی»، «مصونیت» برخی «اماکن معین» در فرودگاه صنعا را لغو کرده و این مکان‌ها را هدف بمباران‌هایی قرار داده است.

بر این اساس در عملیات شامگاه دوشنبه نیروهای ائتلاف دو انبار نگهداری پهپادهای انفجاری، مقرهای کنترل و هدایت پهپادها و مقرهای اسکان مربیان و آموزش‌دیدگان نظامی مرتبط با انجام حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها در فرودگاه صنعا را بمباران کردند.

از تعداد کشته‌شدگان، مجرحان و خسارت‌ها هیچگونه اطلاعی در دست نیست.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی گفت:

«این حملات در پاسخ به تهدیدات و استفاده حوثی‌ها از امکانات فرودگاهی برای انجام حملات فرامرزی انجام شد.»

ترکی المالکی ادعا کرد که این حملات تأثیری در ظرفیت فرودگاه صنعا نداشته و رفت‌و‌آمد هواپیماها در آسمان صنعا و همچنین برج مراقبت و سایر تجهیزات فرودگاه تحت تأثیر این حملات قرار نگرفته است.

شدت گرفتن حملات هوایی ائتلاف عربی

سخنگوی نیروهای ائتلاف گفت پیش از انجام این حملات با ارسال پیام‌هایی به مردم یمن در این‌باره اطلاع‌رسانی شده است. المالکی تاکید کرد که ائتلاف عربی به رهبری سعودی در یمن از یک «سیاست ثابت» و از یک «راهبرد دفاعی» مشخص پیروی می‌کند و شبه‌نظامیان نباید خویشتن‌داری عربستان و متحدانش را به غلط درک و تفسیر کنند. المالکی گفت:

«حوثی‌ها در فرودگاه صنعا کارگا‌ه‌های مونتاژ و کارگذاری بمب در پهپادهای انفجاری و موشک‌های بالستیک راه‌اندازی کرده‌اند و از فرصت برخاستن هواپیماها از فرودگاه صنعا برای انجام حمله و پرتاب موشک‌های بالستیک استفاده می‌کنند.»

شبکه تلویزیونی المسیره ادعا کرد که ائتلاف عربی علاوه بر فرودگاه صنعا کاخ ریاست جمهوری واقع در منطقه النهدین شهرستان السبعین در صنعا را هم هدف قرار داده است.

شامگاه سه‌شنبه ۲۳ آذر هم نیروهای ائتلاف در حمله به صنعا دو غار کوهستانی که برای نگهداری موشک‌های بالستیک ساخته شده بودند و همچنین چهار انبار مخفی مرتبط با فعالیت پهپادها را هدف قرار داد.

به گفته المالکی، ائتلاف فرصت لازم را برای تحرکات دیپلماتیک جهت حل بحران در یمن فراهم کرده است اما حوثی‌ها با بی‌اعتنایی به تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه بر تنش‌های خود افزوده و به حملات خود برای هدف قرار دادن غیرنظامیان ادامه می‌دهند.

روز گذشته نیروهای ائتلاف اعلام کردند در طی ۲۴ ساعت طی ۲۹ رشته عملیات هوایی مواضع شبه‌نظامیان حوثی را در استان‌های مأرب و الجوف هدف قرار داده‌اند، ۲۱ خودرو نظامی را منهدم و بیش از ۳۰۰ شبه‌نظامی حوثی را کشته‌اند.

ائتلاف نظامی به‌رهبری عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ پس از تصرف صنعا به دست حوثی‌ها در جنگ یمن مداخله کرد. اوایل دسامبر/ آذر سال جاری حدود ۶۰ سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک خواستار تحقیقات جدید در زمینه جنایات جنگی در یمن شدند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به «لابی‌گری تهاجمی» برای جلوگیری از تحقیقات هیئت کارشناسی سازمان ملل مستقر در ژنو متهم کردند.