به گزارش رویترز ، روز جمعه آمار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ از مرز پنج میلیون نفر گذشت. افراد واکسینه نشده به ویژه در معرض ویروس دلتا قرار دارند.

غلبه این گونه تفاوت‌های گسترده‌ای را در میزان واکسیناسیون بین کشورهای ثروتمند و فقیر و تردید در دریافت واکسن در برخی از کشورهای غربی نشان داده است.

بیش از نیمی از کل مرگ و میرهای جهانی گزارش شده ​​در یک هفته، در ایالات متحده، روسیه، برزیل، مکزیک و هند بوده است.

در حالی که بیش از یک سال طول کشید تا تعداد قربانیان کووید ۱۹ به ۲،۵میلیون نفر برسد، ۲،۵ میلیون مورد بعدی در کمتر از هشت ماه ثبت شد.

به طور متوسط ​​روزانه هشت هزار مورد مرگ در سراسر جهان در طول هفته گذشته گزارش شده است؛ حدود پنج مورد مرگ در هر دقیقه. با این حال، نرخ مرگ و میر جهانی در هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

در روزهای اخیر تمرکز بیشتری بر واکسیناسیون در کشورهای فقیرتر شده است، در کشورهای فقیر بسیاری از مردم هنوز اولین دوز را دریافت نکرده اند، در حالی که در کشورهای ثروتمند واکسیناسیون مدت‌ها پیش شروع شده است.

بر اساس گزارش Our World in Data، بیش از نیمی از جهان هنوز حداقل یک دوز واکسن کووید ۱۹دریافت نکرده اند.

سازمان بهداشت جهانی این هفته اعلام کرد که برنامه توزیع واکسن (کوواکس) خود را برای اولین بار فقط در کشورهایی با کمترین سطح پوشش ارائه می کند.

کوواکس که توسط سازمان بهداشت جهانی رهبری می‌شود، از ماه ژانویه تا کنون دوزهای مصرفی را به طور نسبی بین ۱۴۰ کشور با توجه به اندازه جمعیت اختصاص داده است.

ماریانگلا سیمائو، معاون مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در زمینه دسترسی به واکسن‌ها، در ضبط ارائه کنفرانسی که هفته گذشته در وب سایت سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، گفت:

«ما برای عرضه در ماه اکتبر متدولوژی متفاوتی را طراحی کردیم و فقط کشورهایی با منابع کم عرضه را پوشش می‌دهیم.»

ایالات متحده که اطلاعات غلط درباره واکسن باعث شده است حدود یک سوم مردم آن از تلقیح خودداری کنند، با آمار بالای مرگ و میر روبه‌روست. روز جمعه از آمار کشته‌شدگان کرونا در امریکا از ۷۰۰ هزار نفر نفر گذشت.

موارد بستری شدن در بیمارستان‌ها در آمریکا روند نزولی داشته است، اما مقامات بهداشتی در حال آماده‌سازی بیمارستان‌ها برای افزایش احتمالی هستند زیرا هوای سردتر به فعالیت بیش‌تری در داخل خانه و افزایش ابتلا منجر خواهد شد.

روسیه روز جمعه ۸۸۷ مورد مرگ ناشی از کرونا را گزارش کرد که بزرگ‌ترین آمار مرگ و میر یک روزه از زمان شروع همه‌گیری است. چهارمین روز متوالی است که روسیه این رکورد را ثبت کرده است. تنها ۳۳ درصد از افراد واجد شرایط روسیه اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

منطقه آمریکای جنوبی دارای بالاترین آمار مرگ و میر در جهان است که ۲۱ درصد از کل مرگ و میرهای گزارش شده را شامل می‌شود و پس از آن آمریکای شمالی و اروپای شرقی بیش از ۱۴ درصد از کل مرگ و میرها را شامل می‌شوند.

هند، یکی از اولین کشورهایی که ویروس دلتا آن را ویران کرد، با شروع کمپین واکسیناسیون از چهار هزار مورد مرگ روزانه به کمتر از ۳۰۰ مرگ رسیده است.

حدود ۴۷ درصد از افراد واجد شرایط هند اولین واکسن را دریافت کرده‌اند و مقامات طی هفته گذشته حدود هفت میلیون و ۸۹۶ هزار و ۹۵۰ دوز را در روز تزریق کرده اند.

نوع دلتا اکنون گونه غالب در سراسر جهان است و در ۱۸۷ کشور از ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است.