به‌گزارش رویترز، شبکه المنار لبنان، نزدیک به حزب‌الله این کشور پنج‌شنبه ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر اعلام کرد که کاروانی از حدود ۲۰ کامیون نفتکش حامل سوخت ایران وارد لبنان شده است.

کامیون‌ها از نزدیکی روستای العین واقع در شمال شرقی لبنان عبور کردند، جایی که بنری نصب شده و بر آن نوشته شده بود حزب‌الله «محاصره لبنان» را شکست. بر روی بنر دیگری با اشاره به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، نوشته شده بود: «از ایران متشکریم. از سوریه اسد تشکر می‌کنیم».

بحران انرژی در لبنان نتیجه بحران مالی است که از سال ۲۰۱۹ اقتصاد این کشور را ویران کرده است. ارزش پول ملی لبنان در طول یک سال به میزان ۹۰ درصد سقوط کرد و بیش از سه چهارم مردم را در فقر فرو برد.

به دلیل آن‌که لبنان توان تأمین حتی واردات حیاتی خود را ندارد ذخایر سوخت نیز کاهش یافته‌ و خدمات ضروری کمتر شده‌اند، از جمله برخی بیمارستان‌ها مجبور به کاهش ساعات کاری و یا تعطیلی شده‌اند. در چنین وضعیتی امنیت اجتماعی نیز کاهش یافته است.

تصمیم برای واردات سوخت نشان‌دهنده گسترش نقش حزب‌الله تحت حمایت ایران در لبنان است، جایی که منتقدان مدت‌هاست این گروه مسلح را که با اسرائیل جنگیده‌اند، متهم می‌کنند که به‌عنوان دولت در سایه در لبنان عمل می‌کند.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان شامگاه چهارشنبه ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر در پیامی از مردم خواست برای حفظ سلامت خود و تسهیل روند ورود کاروان‌ حامل سوخت به لبنان تجمع نکنند.

شرکت ردیابی تانکر تراکرز سه‌شنبه ۲۳ شهریور / ۱۴ سپتامبر با انتشار تصاویری اعلام کرد که نفتکش ایرانی فاکسون ۳۳ هزار تن سوخت در سوریه تخلیه کرده و قرار است این محموله از مسیر زمینی به لبنان انتقال یابد.

این شرکت در توئیتر خود با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نوشته است:

«به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان به‌طور مستقیم از طریق دریا محموله را به لبنان رساند به همین دلیل نفتکش در بندر بانیاس سوریه لنگر انداخت تا از طریق زمین سوخت را [به لبنان] برساند.»

تانکر تراکرز گفته بود برای حمل این میزان سوخت به لبنان به یک هزار و ۳۱۰ کامیون نیاز است.

حسن نصرالله دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر در سخنانی با اشاره به موضوع کشتی‌های حامل سوخت از ایران به لبنان، گفت:

«ما در مورد کشتی نخست دو گزینه داشتیم؛ لبنان یا سوریه. تصمیم گرفتیم تا این کشتی به سوریه گسیل شود و موافقت اولیه برای پذیرش آن انجام شد. نخستین کشتی حامل سوخت در بندر بانیاس سوریه یکشنبه شب پهلو گرفت، امروز کار تخلیه سوخت کشتی پایان یافت و انتقال مشتقات نفتی به بقاع روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود.»

او افزود کشتی دوم با نفت کوره در چند روز آینده وارد بندر بانیاس سوریه می‌شود و کشتی سوم و چهارم نیز به ترتیب حامل بنزین و نفت کوره هستند.

این در حالی است که آمریکا بار دیگر تأکید کرده که تحریم‌های آمریکا علیه صادرات و فروش نفت ایران همچنان برقرار است، اما نگفته است که آیا اقداماتی علیه لبنان به‌دلیل اقدام حزب‌الله انجام خواهد داد.

واشنگتن حزب‌الله را به‌عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد و آن را تحریم کرده است.

آمریکا تأمین‌کننده بزرگ کمک‌های بشردوستانه و نظامی به لبنان، از طرح کاهش بحران انرژی با استفاده از انتقال گاز طبیعی مصر از طریق اردن و سوریه حمایت می‌کند. سفیر آمریکا در بیروت گفت لبنان به سوخت ایران نیاز ندارد.