حمید نوری ۶۰ ساله، دادیار سابق قوه قضائیه، زمانی که برای دیدار با اقوامش به کشور سوئد سفر کرده بود، بعد از ظهر شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم، با حکم دادسرای این شهر به صورت موقت بازداشت شد و یک سال و ۹ماه در بازداشت موقت ماند. دادستانی سوئد ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ (۵ مرداد ۱۴۰۰) در اطلاعیه‌ای تحت عنوان «پیگرد جنایات جنگی در ایران» خبر از تحویل رسمی کیفرخواست حمید نوری به دادگاه داد. بر اساس این کیفرخواست حمید نوری با دو اتهام اصلی روبه‌روست: جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌الملل، از نوع سنگین) و قتل. هر دوی این اتهام‌ها به دلیل نقش مستقیم در کشتار بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان و زندانیان سیاسی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق (در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷) علیه نوری مطرح شده است.

دادگاه حمید نوری، دادیار سابق دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در سوئد در حال برگزاری است. سه‌شنبه ۳۱ اوت / ۹ شهریور نهمین جلسه دادگاه در چهارمین هفته آن برگزار شد. «زمانه» برای اطلاع از آنچه در جلسه نهم دادگاه گذشت، با لاله بازرگان، از خانواده قربانیان کشتار تابستان ۱۳۶۷ و یکی از شاکیان پرونده گفت‌و‌گو کرد.

در سه جلسه پیشین دادگاه ایرج مصداقی، از جان‌به‌دربردگان کشتار تابستان ۱۳۶۷ شهادت داد. روایت او به روزهای کشتار و فرستادن زندانیان نزد هیأت مرگ و نحوه مواجهه خودش با آنها اختصاص داشت و توضیحاتی درباره روند شکایتش از نوری ارائه داد.

در روز نهم وکلای حمید نوری پرسش‌هایی از ایرج مصداقی مطرح کردند. به گفته لاله بازرگان، وکلای مدافع بر تفاوت‌ها و اختلاف‌ها یا اشتباهات کوچک در روایت‌ها انگشت گذاشته بودند اما «دستان آنها خالی بود».

به باور خانم بازرگان پاسخ‌های ایرج مصداقی به پرسش‌ها «خوب» بودند.

در جلسه نهم دادگاه بستگان حمید نوری هم حضور داشتند.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر از نشست نهم دادگاه، گفت‌وگوی زمانه با لاله بازرگان را در زیر بشنوید:

جلسه بعدی دادگاه پنجشنبه ۱۱شهریور/۲سپتامبر برگزار خواهد شد. جلسه دهم به ادامه روایت دیگر شاهدان دادگاه اختصاص خواهد داشت.