به‌گزارش رویترز، پاریس، برلین و لندن پنج‌شنبه ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت در بیانیه مشترکی با اشاره به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این‌که ایران غنی سازی اورانیوم خود را به درجه نظامی نزدیک کرده است، گفته‌اند که «این اقدامات مراحل کلیدی توسعه سلاح هسته‌ای را تشکیل می‌دهند» و «ایران هیچ نیاز غیرنظامی موجهی برای پیشبرد چنین اقداماتی ندارد».

سخنگویان وزارتخانه‌های خارجه سه کشور اروپایی در بیانیه مطبوعاتی خود افزوده‌اند:

«ایران باید بدون تأخیر به تمامی فعالیت‌هایی که ناقض برجام‌اند، پایان دهد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که دوشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت به‌دست رویترز رسید، گفت:

«ایران در زمینه تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده پیشرفت کرده است.»

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ۲۳ مرداد / ۱۴ اوت آژانس تأیید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی استفاده کرده تا ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده ۲۰ درصدی را تولید کند.

همچنین گفته شد که ایران پیش از این از یک آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای آی‌آرـ۶ برای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی استفاده می‌کرد و اکنون افزون بر آن از مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ نیز برای غنی‌سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌کند.

این گزارش در حالی منتشر شد که کشورهای غربی هشدار داده بودند که مذاکرات احیای برجام با اقدامات ایران تهدید می‌شود.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترک خود گفته‌اند:

«ما از ایران می خواهیم که مذاکرات خود را در وین در اسرع وقت با هدف دستیابی به نتیجه سریع از سر گیرد. ما بارها تأکید کرده‌ایم که تأخیر به سود هیچ کس نیست.»

پیش از این نیز وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که فعال شدن جنبه‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران که برجام آن‌ها را ممنوع کرده است مانع از بازگشت به توافق هسته‌ای می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت در بیانیه‌ای گفت:

«این اقدامات نه تنها در دور جدید گفت‌وگوها برای بازگشت به برجام اهرم فشاری برای ایران نخواهد بود بلکه تنها موجب انزوای بیشتر ایران خواهد شد.»

یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند.

طرف‌های مذاکره اکنون با روی کار آمدن رئیسی منتظر رویکرد او و دولت جدید جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات احیای برجام هستند.