جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت پشت تصمیمش در مورد خروج سربازان آمریکایی از افغانستان ایستاده است.

پس  از آن‌که در روزهای گذشته پیشروی طالبان در شهرهای افغانستان، تصاویر هرج و مرج و صحنه‌های فرار مردم  از کابل و دیگر شهرها در صدر اخبار رسانه‌ها بو، دوشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت، جو بایدن سکوت را شکست و رهبران سیاسی افغانستان و عدم تمایل ارتش افغان در جنگ با طالبان را دلیل پیشرفت طالبان عنوان کرد.

بایدن به رهبران طالبان هشدار داد که در صورت مداخله در خروج سربازان آمریکایی با «نیرویی ویرانگر» مواجه خواهند شد.

بایدن برای کمک به خروج امن دیپلمات‌ها و پرسنل آمریکایی و نیز شهروندان افغان که با آمریکا همکاری کرده و احتمالاً هدف تلافی طالبان قرار خواهند گرفت، به این کشور سرباز اعزام کرده است.

قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان این هراس را به‌وجود آورده که گروه‌های شبه‌نظامی همچون القاعده بار دیگر تحت حکومت طالبان خود را بازسازی کرده و پا بگیرند.

بایدن انتقادات تندی را که از سوی نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره و نیز برخی از ژنرال‌های سابق و گروه‌های حقوق بشری به سیاست او در قبال افغانستان شده، رد کرد و با قاطعیت از تصمیمش مبنی بر خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان از جنگی ۲۰ ساله که چهار رئیس‌جمهوری آمریکا گرفتار آن بودند، دفاع کرد. 

بایدن در سخنرانی که در کاخ سفید انجام داد و از تلویزیون پخش شد گفت:

«من کاملاً پشت تصمیمم ایستاده‌ام، پس از ۲۰ سال و با تجربه‌ای سخت یاد گرفتم که هیچ زمان مناسبی برای خروج نیروهای آمریکایی وجود ندارد. به همین دلیل است که ما هنوز آنجا هستیم.» 

بایدن با اذعان به غم‌انگیز بودن برخی تصاویر از آشوب و هرج و مرج در کابل گفت کار تخلیه را زودتر از این شروع نکرده، زیرا اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نمی‌خواسته تا فرار و مهاجرت جمعی از افغانستان رخ دهد. 

بایدن پذیرفت که سرعت پیشرفت طالبان غیرقابل انتظار بود. پیشروی سریع طالبان مقام‌های آمریکایی را که پیش‌بینی کرده بودند ارتش افغانستان یا طالبان را شکست می‌دهد و یا ماه‌‌ها در برابرشان مقاومت می‌کند، حیرت‌زده کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت:

«حقیقت این است: وقایع زودتر از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم اتفاق افتاد. چه رخ داد؟ رهبران سیاسی افغانستان تسلیم شده و از کشور فرار کردند. ارتش افغان هم از نبرد دست کشید، در برخی موارد حتی بدون هیچ مقاومتی (تسلیم شدند).»

جو بایدن همچنین بخشی از انتقادها را متوجه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق دانست که دولتش با طالبان توافق کرده بودند. 

بایدن در سخنرانی روز دوشنبه خود از دو رهبر افغانستان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به طور مشخص انتقاد کرد و گفت آنها حاضر نشده بودند توصیه او را گوش کرده و با طالبان به توافق سیاسی برسند.

بایدن پرسید:

«می‌خواستید چند نسل دیگر از دختران و پسران آمریکا را برای جنگ با افغان‌ها بفرستم- جنگ داخلی افغان- وقتی که سربازان افغان حاضر به جنگیدن نیستند؟ چند آمریکایی دیگر باید جان خود را از دست دهند- آیا ارزشش را دارد؟ چند ردیف بی‌پایان دیگر به سنگ قبرهای گورستان ملی آرلینگتون اضافه شود؟»

کاخ سفید اعلام کرد که دوشنبه شب بایدن اجازه اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار بودجه اضطراری برای نیازهای ضروری پیش‌بینی نشده پناهندگان از افغانستان از جمله متقاضیان ویزای ویژه مهاجرت افغان را صادر کرده است.

نزدیک به هزار نفر از مردم در تلاش برای فرار از طالبان به فرودگاه کابل هجوم آوردند- ۱۶ اوت -۲۰۲۱- فرودگاه کابل- عکس از خبرگزاری فرانسه

بایدن گفت که تصمیمش در قبال افغانستان بر پایه تعهدی است که به سربازان آمریکایی دارد و نمی‌خواهد که بیش از این جان آنها را برای جنگی که باید مدت‌ها پیش تمام می‌شده به خطر اندازد.

آمریکا و متحدانش به دنبال وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله و حکومت طالبان را سرنگون کردند. افغانستان تحت رهبری طالبان در آن زمان میزبان شبه‌نظامیان القاعده بود که مسئول حمله ۱۱ سپتامبر به نیویورک و واشنگتن بودند.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/681599