عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد به خبرنگاران گفت رهبران ارشد طالبان چند ماه پیش به او گفته‌اند که زمانی با حکومت افغانستان مذاکره می‌کنند که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از قدرت کنار برود.

«سه چهار ماه پیش که رهبران ارشد طالبان به پاکستان آمده بودند، تلاش کردم آن‌ها را [به صلح] ترغیب کنم…شرط آن‌ها این است که تا زمانی که اشرف غنی در قدرت باشد، ما با دولت افغانستان مذاکره نخواهیم کرد.»

دولت افغانستان در مورد این سخنان عمران خان اظهار نظری نکرده است.

افزایش اختلاف‌ها میان افغانستان و پاکستان

سخنان نخست‌وزیر پاکستان در حالی بیان می‌شود که در پی پیشروی‌های اخیر طالبان، مقام‌های دولت افغانستان در ماه‌های اخیر بارها از پاکستان انتقاد کرده و گفته‌اند رهبران طالبان در این کشور حضور دارند و سازمان اطلاعات پاکستان افراد این گروه را تجهیز می‌کند و آموزش می‌دهد.

شماری زیادی از کاربران افغانستانی‌ شبکه‌‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ (Sanction Pakistan) خواهان تحریم پاکستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل شده‌‌اند.

محمد اشرف غنی ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی در تاشکند ازبکستان گفت:

«برآوردهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته بیشتر از ۱۰ هزار جنگجو از پاکستان و دیگر مناطق به افغانستان آمده‌اند و همچنین ناظران بین‌المللی هم گفته‌اند که رابطه طالبان با تروریست‌های بین‌المللی قطع نشده است.»

عمران خان در این کنفرانس به سخنان غنی واکنش تندی نشان داد و گفت پاکستان بارها طالبان را تحت فشار قرار داده است تا به سر میز مذاکره بازگردد.

دولت پاکستان نیز رابطه خود با گروه طالبان را رد می‌کند و می‌گوید خواهان صلح در افغانستان است.

در چند هفته گذشته، نشستی میان هیأت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان در مورد صلح برگزار نشده است و همزمان طالبان، حملات‌ خود در افغانستان را شدت بخشیده‌اند.

پیشروی‌های طالبان ادامه دارد؛ این بار در غزنی

در بیش از سه ماه گذشته طالبان نزدیک به ۲۰۰ ولسوالی افغانستان را تصرف کرده‌اند و در شش روز اخیر نیز مراکز ۱۰ ولایت را در کنترل گرفته‌اند.

در آخرین پیشروی‌های طالبان پنج‌شنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت یک منبع در فرماندهی پلیس غزنی اعلام کرد که افراد طالبان مرکز این ولایت را تصرف کرده‌اند. او به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت طالبان با «تفاهم» محمدداوود لغمانی، والی و فضل‌احمد شیرزاد، فرمانده پلیس این ولایت وارد شهر غزنی شده‌اند و این دو از غزنی به سمت کابل حرکت کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان نیز گفت این گروه به والی و فرمانده پلیس غزنی اجازه‌ رفتن به شهر کابل را داده است.

طالبان گفته‌اند که کنترل این ولایت، فرماندهی پلیس، قطعه‌ ریزرف و زندان مرکزی این ولایت را به‌دست گرفته‌اند. این گروه افزوده است که شماری زیادی از نظامیان دولتی تسلیم شده‌اند.

در حال حاضر از ۱۹ ولسوالی این ولایت، تنها جاغوری و ناور در کنترل دولت است.

در همین حال شبکه «طلوع نیوز» افغانستان روز پنج‌شنبه به‌نقل از منابع امنیتی گفته است که طالبان از شب گذشته حملات خود به شهر غزنی را آغاز کرده‌اند و درگیری‌های شدید میان نیرو‌های امنیتی و طالبان در این شهر ادامه دارند.

شهر غزنی دهمین مرکز ولایت است که در شش روز گذشته به‌دست طالبان افتاده است. پیش از این، زرنج مرکز نیمروز، شبرغان مرکز جوزجان، تالقان مرکز تخار، فیض‌آباد مرکز بدخشان، قندوز (کندز) مرکز ولایت قندوز، سرپل مرکز ولایت سرپل، پلخمری مرکز بغلان، ایبک مرکز سمنگان و فراه، مرکز ولایت فراه به تصرف طالبان در آمده‌اند.

مقام‌های محلی ولایت‌های هرات و بادغیس نیز روز پنج‌شنبه از حملات شب گذشته طالبان شب گذشته به شهرهای این دو ولایت خبر دادند اما گفته‌اند نیروهای امنیتی این حملات را خنثی کرده‌اند.

در ولایت بادغیس آتش‌بس ۲۵ روزه میان نیروهای دولتی و طالبان برقرار بود که با از سر‌گیری حملات طالبان پایان یافت.

روز گذشته (چهارشنبه) رویترز به‌نقل از یک مقام دفاعی آمریکا نوشت بر اساس داده‌های نهادهای اطلاعاتی این کشور، نیروهای طالبان توانایی محاصره کابل در ۳۰ روز آینده را دارند و احتمالاً تا ۹۰ روز آینده می‌توانند کابل پایتخت افغانستان را تصرف کنند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت سرعت پیشروی طالبان از زمان نیروهای خارجی به رهبری آمریکا از افغانستان این موضوع را می‌رساند. او اما تأکید کرد که این ارزیابی قطعی نیست و نیروهای امنیتی افغان در صورت مقاومت بیشتر می‌توانند روند جنگ را به سود خود تغییر دهند.

برگزاری رزمایش‌های مشترک در مرز افغانستان

آسوشیتدپرس نیز روز چهارشنبه از پایان مانور نظامی مشترک روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در مرزهای افغانستان در تاجیکستان خبر داد. این رزمایش به‌منظور تمرین برای پاسخ مشترک به تهدیدهای احتمالی امنیتی از جانب افغانستان، از هفته گذشته آغاز شد و روز گذشته به پایان رسید.

در این مانور نظامی ۲۵۰۰ سرباز روس، تاجیک و ازبک و حدود ۵۰۰ خودرو نظامی شرکت کرده بودند.

روسیه متعهد شده است که در صورت مواجهه با حملات شورشیان از افغانستان، به متحدان خود و دیگر کشورهای آسیای میانه و اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق کمک نظامی کند.

هفته گذشته در ازبکستان نیز مانور نظامی دیگری برگزار شد که ۱۵۰۰ سرباز روس و ازبک و ۲۰۰ خودرو نظامی در آن شرکت کرده بودند.

این رزمایش‌ها در حالی انجام می‌شوند که خشونت‌ها در مناطق مختلف افغانستان، به‌ویژه ولایت‌های شمالی در هفته‌های اخیر افزایش یافته‌اند.