وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر عراق را از تحریم‌ها علیه ایران معاف کرد و به این کشور اجازه داد که تا ماه دسامبر برق از ایران وارد کند زیرا عراق با قطع مکرر برق و کمبود ظرفیت داخلی روبه‌روست.

وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفت:

«ما معتقدیم که در مدت ۱۲۰ روز این امکان وجود دارد که دولت عراق اقدامات قابل توجهی برای ارتقاء خودکفایی انرژی و کاهش وابستگی به انرژی گران‌قیمت ایران انجام دهد.»

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد. در این سفر اطمینان از تمدید آخرین معافیت که ۸ مرداد / ۳۰ ژوئیه به پایان رسید، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت عراق در مورد انرژی بود.

بغداد از سال ۲۰۱۸ به دنبال معافیت از تحریم‌ها برای واردات انرژی بوده است، اما این کشور در مورد تحقق وعده‌های خود برای محدود کردن وابستگی کشور به واردات انرژی از ایران تحت فشار قرار گرفت. فقدان زیرساخت‌های لازم برای جذب گازهای سوزانده‌شده از تولید نفت به این مشکل افزوده است.

این وضعیت منجر به قطع مکرر و گسترده برق به‌ویژه در ماه‌های گرم تابستان شده است که اغلب اعتراضات مردم را برانگیخته است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این معافیت «تضمین می‌کند که عراق در حالی که برای کاهش وابستگی خود به واردات انرژی ایران اقدام می‌کند، بتواند نیازهای کوتاه‌مدت انرژی خود را برآورده کند».

وزارت امور خارجه آمریکا افزود این تمدید حاصل پیشرفت چهار دور گفت‌وگوی راهبردی میان ایالات متحده و عراق است. مذاکرات سال گذشته بغداد و واشنگتن منجر به توافقاتی در زمینه انرژی به ارزش ۸ میلیارد دلار بین دولت عراق و شرکت‌های آمریکایی شد که دیر به ثمر نشست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:

«این توافقات در نهایت به عراق اجازه می‌دهند تا خودکفایی انرژی خود را توسعه داده و به وابستگی خود به ایران پایان دهد. تا زمانی که توافقات و توسعه بخش انرژی عراق کاملاً محقق و اجرا نشده، تمدید معافیت از تحریم‌ها مناسب است.»

عراق یک سوم انرژی مورد نیازش را از طریق خرید برق از ایران و واردات گاز برای نیروگاه‌های برق خود تأمین می‌کند،‌ اما به دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران از طرف آمریکا بخش بزرگی از پول برق و گاز خریداری شده از ایران پرداخت نشده است.

عراق همچنین در ماه‌های اخیر با مشکل تخریب دکل‌های برق مواجه است. به‌تازگی در ساعت‌های پایانی چهارشنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت، ۱۴ دکل‌ برق در مناطق شرقی استان صلاح‌الدین هدف حملاتی قرار گرفت و تخریب شد. پس از آن برق مناطق گسترده‌ای از این استان قطع شد.

وزارت برق عراق روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۴ مرداد / ۵ اوت از حملات سازماندهی‌شده برای قطع برق مناطق غرب کشور خبر داد و تخریب ۱۴ دکل برق در غرب عراق و همچنین خط پرفشار ۴۰۰ کیلوواتی حدیثه ـ قائم در منطقه را نتیجه حملات تروریستی دانست.

براساس بیانیه وزارت برق عراق هدف از این حملات «جدا کردن شبکه برق استان‌ها و ایجاد وقفه در پروژه‌های وزارت برق» است.

در بیانیه همچنین تأکید شد که کادرهای وزارت برق در حال تلاش برای رفع مشکل و افزایش امنیت دکل‌های برق هستند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که عراق نیروهای ویژه برای حفظ امنیت شبکه‌های برق تشکیل داده است.

قطع مداوم برق همچون سال‌های گذشته با اعتراضات مردمی همراه بوده است. در تیرماه گذشته (ژوئیه) مردم استان‌های کربلا و دیاله عراق در اعتراض به بدی وضعیت خدمات و برق، دست به تجمع زدند و جاده‌ها را مسدود کردند.