شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران بامداد سه‌شنبه ۲۹ ژوئن/۸ تیر مقر ائتلاف آمریکایی در میدان العمر در دیرالزور سوریه را هدف حملات راکتی قرار دادند.

به گزارش الجزیزه، یک سخنگوی نیروهای ائتلاف ضمن تایید حمله راکتی از سمت نیروهای حشد الشعبی اعلام کرد در این حملات نیروهای آمریکایی کشته یا مجروح نشدند.

به گفته سخنگوی نیروهای ائتلاف، ارتش آمریکا با آتش‌باران منبع شلیک راکت‌ها به این حمله پاسخ داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز تأیید کرد که شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران نیروهای ائتلاف آمریکا در میدان نفتی العمر را هدف حملات راکتی قرار دادند. بر این اساس در اثر این حملات خسارات مالی به بار آمد، از جمله چند خودروی زرهی آتش گرفت اما کسی کشته یا مجروح نشد.

بامداد دوشنبه جنگنده‌های آمریکا یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ حشد الشعبی عراق را در ابوکمال در دیرالزور سوریه در گذرگاه مرزی القائم هدف حمله قرار دادند.  در این حمله چهار تن از نیروهای کتائب اهل حق و کتائب سیدالشهدا کشته شدند. شبه‌نظامیان اعلام کرده بودند حمله جنگنده‌های آمریکایی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

ارتش آمریکا اعلام کرد مواضع حشد الشعبی در گذرگاه القائم را در پاسخ به حملات راکتی شبه‌نظامیان به ساختمان‌ها و پرسنل آمریکا مستقر در عراق و با هدف محدود کردن چنین حملاتی انجان داده است.

واکنش های گسترده در عراق و سوریه

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، حمله بامداد دوشنبه ۲۸ ژوئن آمریکا علیه مقرهای حشد الشعبی در استان الانبار و نزدیکی مرز سوریه را محکوم کرد. الصحاف گفت:

«وزارت خارجه بار دیگر مخالفت کامل خود را با این امر که عراق یک طرف در هرگونه درگیری یا رویارویی برای تسویه حساب‌‌ها در اراضی‌اش باشد، بیان می‌کند. این امر یک تجاوز و نقض حاکمیت ملی و خروج آشکار از موازین و میثاق‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.»

دولت سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای حمله جنگنده‌های آمریکایی به مقر حشد الشعبی در گذرگاه مرزی با عراق را به عنوان نقض حاکمیت ارضی دو کشور از طرف آمریکا محکوم کرد.

اقدام ضروری، سنجیده و مناسب

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در رم بعد از دیدار و گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود  اعلام کرد این حمله حامل یک پیام بازدارنده بود:

«ما اقدامی ضروری، مناسب و سنجیده انجام دادیم و این حملات برای دفاع از خود و با این هدف که خطر درگیری را کاهش دهند انجام شدند. فکر می‌کنم این اقدام برای دفاع از خود پیام مهم و نیرومندی صادر می‌کند و بسیار امیدوارم که این پیام دریافت شود.»

این دومین بار است که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، نیروهای آمریکایی مواضع شبه‌نظامیان طرفدار ایران را بمباران می‌کنند. شامگاه گذشته بایدن در کاخ سفید در حضور روون ریولین، رئیس اسرائیل گفت:

«من دستور حملات هوایی شب گذشته برای هدف قرار دادن پایگاه‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران که مسئول حملات اخیر به پرسنل آمریکایی در عراق بودند را صادر کردم.»

جن پسکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری در هماهنگی و با اطلاع کنگره دستور حمله به مقر حشد الشعبی را صادر کرده است. بند ۲ قانون اساسی به رئیس‌جمهوری ایالات متحده اختیار می‌دهد برای محافظت از نظامیان آمریکایی، تصمیمات لازم را با توجه به اصل ضرورت «دفاع از خود» اتخاذ نماید.