به‌ دنبال خروج نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه سراسری برق در هفته‌های اخیر، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این رویداد را «طبیعی» توصیف کرد و اعلام کرد نیروگاه بوشهر احتمالا تا «دو-سه روز آینده» وارد مدار خواهد شد.

به ‌نوشته خبرگزاری «خانه ملت»، صالحی اعلام کرده سازمان انرژی اتمی در حال «تأمین سوخت جدید» برای نیروگاه اتمی بوشهر است. 

او گفته:

«در حال تأمین سوخت جدید نیروگاه بوشهر هستیم و منابع مالی آن نیز در حال تأمین است و وزارت نیرو نیز بدهی که به سازمان داشت را پرداخت کرد و بانک مرکزی نیز دستور دادند تا حواله پرداخت سوخت جدید نیروگاه، به روسیه با سرعت بیشتری انجام شود.»

به‌ گفته صالحی، سوخت فعلی نیروگاه بوشهر تا دو- سه ماه آینده به پایان می‌رسد و بعد از آن قرار است سوخت جدید بارگذاری شود.

بر پایه اعلام سازمان انرژی اتمی، نیروگاه بوشهر با توان تولید هزار مگاوات برق هسته‌ای به عنوان اولین نیروگاه اتمی هزار مگاواتی غرب آسیا در ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۰ به شبکه‌ سراسری برق کشور متصل شد. این نیروگاه تاکنون دست‌کم سه بار در طی سال‌های گذشته از شبکه سراسری برق خارج شده است.

غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، روز ۳۰ خردادماه امسال بار دیگر از «خروج اضطراری» این نیروگاه از مدار به‌دلیل بروز «نقص فنی» خبر داده بود. هم‌زمان شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم در اطلاعیه‌ای با اشاره به «تعمیرات واحد نیروگاه بوشهر»، از مصرف‌کنندگان خواست که برای جلوگیری از خاموشی، مصرف برق را در فاصله ساعات ۱۲ تا ۱۸ به کمترین حد برسانند.

گفته می‌شود بروز مشکلات فنی و کمبود سوخت در نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌های گذشته ناشی از قرار گرفتن ایران در فهرست تحریم‌های بین المللی است.

محمود جعفری معاون سازمان انرژی اتمی ایران، اوایل فروردین‌ماه امسال در همین زمینه گفته بود:

«مشکلات مالی ناشی از محدویت انتقال ارز و تبادلات بانکی به دلیل تحریم‌های آمریکا، نیروگاه بوشهر، تنها نیروگاه اتمی ایران را در خطر توقف فعالیت قرار داده است.»

به ‌گفته جعفری، نیروگاه اتمی بوشهر به علت شرایط حاکم بر ارتباطات بین‌المللی کشور و تحریم‌های بانکی، با مشکل تغییر نرخ ارز و انتقال آن برای تأمین هزینه‌ بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم نیروگاه مواجه است.

نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۵۵ ابتدا توسط بخش فناوری و پژوهش سازمان انرژی اتمی آلمان غربی پایه گذاری شد اما با وقوع انقلاب اسلامی، ساخت آن متوقف شد. اواخر دهه ۶۰ و با یک توقف ۱۱ ساله در روند ساخت این نیروگاه، شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت روسیه عهده‌دار تکمیل این پروژه شد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ هزینه ساخت نیروگاه بوشهر را پنج میلیارد دلار اعلام کرده بود اما برخی از نهادهای بین المللی از جمله موسسه کارنگی، هزینه ساخت این نیروگاه را تا ۱۱ میلیارد دلار هم برآورد کرده‌اند.

گفته می‌شود یکی از نقص‌های اساسی نیروگاه اتمی بوشهر، قرار گرفتن آن بر گسل‌های زلزله‌خیز است که در صورت وقوع زلزله و تخریب نیروگاه می‌تواند منجر به بروز فجایع زیست محیطی و انسانی شود.