حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پنج‌شنبه ۲۰ خرداد در جلسه ستاد رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا دستور داد با نامزدهایی که در تبلیغات انتخاباتی خود پروتکل‌های بهداشتی را نقض می‌کنند «برخورد قاطع و جدی صورت گیرد».

او از وزیر کشور خواست با جدیت و قاطعیت هر چه تمام‌تر نسبت به ارائه هشدارها و اخطارهای لازم به نامزدها و ستادهای انتخاباتی اقدام فوری را انجام داده و با نامزدهای متخلف در  خصوص نقض پروتکل های بهداشتی برخورد قاطع و جدی صورت گیرد و اقدامات انجام شده به مردم اطلاع‌رسانی شود.

این اظهارات تنها چند ساعت پس از آن بیان شد که تصاویر همایش تبلیغاتی ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضاییه و یکی از هفت نامزد تأیید صلاحیت شده در اهواز عمومی شد.

در این همایش تبلیغاتی که شامگاه چهارشنبه نوزدهم خرداد برگزار شد، افراد با اتوبوس از روستا و شهرهای اطراف به ورزشگاه تختی اهواز منتقل شده بودند و صدها تن در زمین بازی ورزشگاه با حداقل فاصله فیزیکی در کنار یکدیگر ایستادند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، منتشر کرد؛ مجری این همایش تعداد حاضران در ورزشگاه تختی اهواز را ۵۰ هزار نفر اعلام کرد که از ساعت‌ها قبل در آنجا حضور یافته‌اند.

حسن روحانی بدون اینکه نامی از نامزدها ببرد، گفت:

«کادر درمان و مدافعان سلامت انتظار ندارند کسانی که قرار است بالاترین پست اجرایی کشور را اشغال کنند، این چنین نسبت به کادر درمان اجحاف کرده و برای آنها مشکل بیافرینند.»

عبدالناصر همتی، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم در واکنش به این تجمع در توییتر نوشت:

«رییس جمهور باید فدایی مردم باشد، نه اینکه مردم را فدای خود کند. یک تجمع برای عروسی و شادی مردم برگزار می‌شد، دادستان حتماً با برگزار کنندگان آن برخورد می‌کرد، سیمای ملی هم از قاطعیت قضایی می‌گفت. الان کجاست دادستان، کجاست سیمای ملی؟»

در استان خوزستان هم روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی با صدور اطلاعیه‌ای در واکنش به انتقادهایی که نسبت به برگزاری این همایش تبلیغاتی مطرح شده بود، اعلام کرد که ستاد ملی کرونا خواستار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حین برگزاری مراسم شد و با استقرار بیش از ۷۰ نفر نیرو نسبت به غربالگری مراجعان، تب سنجی، انجام تست سریع و توزیع ماسک اقدام‌ کرد.

فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اما شامگاه پنجشنبه در یک برنامه تلویزیونی ستادهای انتخاباتی نامزدها را مسئول اجرای پروتکل‌های بهداشتی دانست و از آنها خواست «به تعهدی که به ستاد کرونا می‌دهند پایبند باشند».

به گفته او بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه‌های تبلیغاتی در فضای باز، فاصله‌گذاری اجتماعی به ازای هر یک نفر هشت متر است و تنها حدود ۳۰ درصد ظرفیت مکان مورد نظر باید اشغال شود.

پیش از این ستاد ملی کرونا نسبت به احتمال خیز پنجم کرونا در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داده و خواستار سخت‌گیری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی نامزدها شده بود.

ستاد ملی کرونا همچنین برگزاری هرگونه همایش در فضای سربسته را ممنوع اعلام کرده است و تجمع در فضاهای باز نیز تنها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و داشتن ماسک مجاز است.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور نیز ۵ خرداد گفته بود نقض پروتکل‌های بهداشتی «تخلف انتخاباتی» محسوب می‌شود.

در شبکه‌های اجتماعی هم کاربران رفتار ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مقایسه کردند. ترامپ و هواداران او نیز بدون توجه به هشدارها، پروتکل‌های بهداشتی را نادیده می‌گرفتند.