روند پرشتاب همه‌گیری کرونا در ایران کمی کند شده است. سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از کاهش ۲۵ درصدی مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی خبر داده و سخنگوی ستاد کرونا هم گفته تنها در سه استان روند نزولی متوقف شده است. با این حال نزدیک شدن به زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا، نگرانی‌ها نسبت به موج تازه‌ای از همه‌گیری را افزایش داده است.

اجتماع‌های انتخاباتی در ایران آغاز شده است. نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پنهانی با گروه‌های مختلف دیدار می‌کنند. داوطلبان نامزدی شوراهای اسلامی شهر و روستا هم دست به کار شده‌اند تا رای موافق دوستان و خویشان را جلب کنند. این همنشینی‌ها که گاه جمعیت حاضر در آنها از صد نفر هم فراتر می‌رود موجب نگرانی مسئولان وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا شده است. علیرضا رئیسی شامگاه شنبه در شبکه یک تلویزیون دولتی ایران گفت: بیشترین جایی که نگرانی وجود دارد انتخابات است.

وزارت بهداشت ایران برگزاری برنامه‌های تبلیغاتی در فضاهای سرپوشیده را ممنوع اعلام کرده است. مشکل اما برنامه‌های غیررسمی است که از مدت‌ها قبل آغاز شده؛ تجمع‌هایی که به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا «بیشتر دورهمی و تجمعات خانگی است».

وزارت بهداشت و درمان ایران یکشنبه دوم خرداد اعلام کرد در شبانه‌روز منتهی به دوم خرداد ۸۶۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و ۱۱۷۰ نفر از آنها بستری شدند. در همین بازه زمانی ۲۱۶ بیمار نیز جانشان را از دست دادند. شمار بیماران در مقایسه با روزهای قبل کاهش یافته است.

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌ ۲۵ درصد، فوت ۲۴,۲ درصد و بیماران سرپایی ۲۶ درصد کمتر شده است.

سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در امتداد سواحل خلیج فارس و دریای عمان اما خلاف وضعیت کل کشور شاهد افزایش دوباره شمار بیماران بودند. در استان هرمزگان مسئولان وزارت محلی وضعیت را «قرمز» توصیف کرده‌اند.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز اعلام کرد علاوه بر بندرعباس به عنوان مرکز استان، وضعیت در میناب، رودان، جاسک در شرق  و ‌پارسیان در غرب هرمزگان نیز از نارنجی به قرمز تغییر کرده‌است.

در استان بوشهر نیز وضعیت در منطقه ویژه انرژی عسلویه که محل اقامت کارگران پروژه‌ای شاغل در میدان‌های نفت و گاز است، «قرمز و خطرناک» توصیف می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وضعیت در دو شهرستان کنگان و عسلویه را قرمز اعلام کرده است. شهرستان‌های بوشهر، گناوه، دشتستان، تنگستان و دشتی هم در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان خیز جدید همه‌گیری کرونا در استان‌های جنوبی به‌خاطر شیوع ویروس‌های جهش‌یافته در هند و آفریقای جنوبی است که در صورتی که کنترل نشود می‌تواند به دیگر نقاط کشور نیز سرایت کند.

آزمایشگاه‌ها پاسخ منفی آزمایش کرونا می‌فروشند

نزدیک شدن به تعطیلات نیمه خرداد  که با پایان فصل امتحانات دانش‌آموزان همزمان است، تقاضا برای سفرهای درون کشوری و خارجی در ایران را افزایش داده است. شرکت‌های هواپیمایی مکلف شده‌اند تنها به مسافرانی که پاسخ آزمایش منفی را به همراه دارند، اجازه سوار شدن به هواپیما را بدهند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت اما صبح امروز در یک نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد فاش کرد برخی از کارکنان آزمایشگاه‌ها تست منفی کرونا فروخته‌اند. سیامک سمیعی مسافران پروازهای داخلی و خارجی را مشتریان اصلی جواب منفی آزمایش کرونا عنوان کرد و مدعی شد که فروش پاسخ منفی آزمایش «نظام‌مند» نبوده و تنها برخی کارمندان اقدام به فروش کرده‌اند که «مسئولان آزمایشگاه‌ها این افراد را شناسایی و آنان را اخراج کرده‌اند.»

در یک خبر دیگر در پیوند با سوداندوزی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از همه‌گیری کرونا فرمانده پلیس فتا ایران نسبت به خرید و فروش واکسن کرونا هشدار داد.

طی روزهای گذشته از هنگامی که وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرده واکسیناسیون گروه‌های پرخطر را آغاز کرده است، خبرهای ضد و نقیض بسیاری در باره خرید و فروش واکسن در بازار آزاد منتشر شده است. مسئولان وزارت بهداشت این موضوع را تکذیب کرده‌اند اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی روایت کرده‌اند افرادی را می‌شناسند که با پرداخت پول کلان خارج از نوبت واکسن تزریق کرده‌اند.

سهمیه ویژه واکسن برای سلبریتی‌های صدا و سیما

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در ایران تا دوم خرداد ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۲۷ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در حالیکه واکسیناسیون گروه‌های پرخطر به کندی پیش می‌رود و در برخی شهرها هنوز گروه‌های سنی که برای واکسیناسیون پیامک دریافت کرده بودند هم موفق به تزریق نشده‌اند، رسانه‌های داخلی ایران از واکسیناسیون برخی از مجریان و بازیگران سریال‌های تلویزیون خبر داده‌اند.

مسئولان تلویزیون گفته‌اند که سهمیه واکسن خارج از نوبت تنها به مجریانی که قرار است برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها را پوشش بدهند، اختصاص یافته است اما تجارت نیوز نوشته است که سه هزار دوز واکسن در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر سوء استفاه کارکنان و مدیران شهرداری‌ها از سهمیه واکسن رفتگران و مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از سهمیه کادر درمان منتشر شده بود.